کد خبر: 948246
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
حسن رشوند
به‌دنبال رفتار غیرمسئولانه چندی پیش دولت هلند مبنی بر اخراج دو دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی ایران از هلند به اتهام قتل محمد رضا صمدی معروف به کلاهی، عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰، دو دیپلمات سفارت هلند در تهران در چارچوب عمل متقابل، عنصر نامطلوب شناخته شده و از آن‌ها خواسته شد در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۳ اسفند خاک کشورمان را ترک کنند. هر چند نوع بیان وزیر امور خارجه جای نقد دارد چراکه ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره اقدام هلند در فراخواندن سفیرش از تهران و پشت صحنه این قضیه گفت: این موضوع در دستور کار دستگاه‌های کشور بوده و بر اساس تصمیمی که به وزارت خارجه ابلاغ شد ما دو نفر از دیپلمات‌های هلند را در واکنش به اخراج غیرقانونی دیپلمات‌هایمان اخراج کردیم. این جمله یعنی موضوعی که در حوزه اختیارات وزارت خارجه است باید آنچنان محکم گرفته شود که تداعی کننده اخذ دستور از مرجع دیگر که سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که بنا بر تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده، نباشد. چراکه وقتی وزیر محترم خارجه کشورمان به‌دنبال عدم اطلاع از سفر بشار اسد به تهران با این بهانه استعفا می‌دهد که جایگاه وزارت خارجه مورد خدشه قرار گرفته است، چگونه نمی‌تواند پس از حدود یک ماه از اخراج دو دیپلمات کشورمان از هلند تصمیم بگیرد و منتظر تصمیم مرجع دیگر می‌ماند تا احیاناً مقابله به مثل کرده باشد. قطعاً شورای عالی امنیت ملی بهترین و بجاترین تصمیم را گرفته و به دستگاه دیپلماسی ابلاغ کرده است. منتهی سؤال این است که این دستگاه عریض و طویل اولاً چرا این‌قدر در مقابل این کشور اروپایی که مأمن تروریست‌هاست، تعلل داشته است و در ثانی چه ضرورت دارد که امروز اعلام کند که فلان مرجع به ما ابلاغ کرد و ما نسبت به اخراج این دو دیپلمات هلندی اقدام کردیم. اگر دستگاه دیپلماسی ما از اقتدار برخوردار است که از نگاه ما چنین است مگر آنکه گردانندگان آن این باور را نداشته باشند، چرا با بیان غیرضرور برخی جزییات یک خبر و اقدام درست، موجب برداشت ذهنی مخاطب از ضعف و ترس دستگاه دیپلماسی می‌شویم. اما در چرایی این اقدام شایسته وزارت خارجه چند نکته وجود دارد:
۱-اقدام هلند علیه ایران ادامه همان روند اتهام‌زنی‌های واهی کشور‌های غربی به جمهوری اسلامی است که برای تخریب جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران، ایجاد فضای یأس و دلسردی در داخل کشور، سرپوش نهادن بر شکست در اعمال تحریم‌ها و فشار‌های امریکایی علیه ایران، پنهان سازی شکست صهیونیست‌ها در برابر جبهه مقاومت در منطقه، صورت گرفته است.
۲-هلند با این رفتار خود نشان داده که یک کشور وابسته و بدون استقلال تصمیم گیری است که از سوی برخی کشور‌های اروپایی، امریکا و صهیونیست‌ها برای او تصمیم گیری می‌شود.
۳-اروپایی‌ها در حالی ایران را متهم به اقدام تروریستی می‌کنند که ایران به اذعان جهانیان در ردیف اول مبارزه با تروریسم است در حالی که اروپا و امریکا در ردیف اول حمایت از تروریسم هستند. برای نمونه، کشور‌هایی مانند فرانسه و امریکا میزبان گروهک تروریستی منافقین هستند. گروهکی که دستش به خون ۱۷ هزار ایرانی بی گناه آلوده است.
۴-اخراج دیپلما‌ت‌های هلندی، حق مسلم جمهوری اسلامی در قبال رفتار‌های نادرست و خصمانه و بی منطق و غیرقانونی هلند بوده که نشئت گرفته از آزادی و استقلال جمهوری اسلامی در تدوین روابط خارجی‌اش می‌باشد.
این اقدام جمهوری اسلامی را می‌توان پاسخی قاطع به آنانی دانست که همچنان در توهم رفتار‌های غیرمنطقی و غیراصولی علیه ملت ایران هستند و در این راه، بازیچه صهیونیست‌ها و امریکا شده و استقلال خود را قربانی زودگذر روابط با امریکا و رژیم صهیونیستی ساخته‌اند.
۵- استقبال امریکا و رژیم صهیونیستی از رفتار‌های هلند نشان می‌دهد که این کشور عملاً نتوانسته استقلال لازم در سیاست‌گذاری‌های خود را داشته باشد و به کشوری وابسته و بدون استقلال تصمیم گیری مبدل شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار