کد خبر: 948223
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۴
از آنجا که از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو ۱۰ کشور با تعداد بالای بلایای طبیعی هستیم، لذا این مهم ایجاب می‌کند تا هر لحظه برای وقوع هر نوع حادثه‌ای و به تبع آن امدادرسانی آماده باشیم.
محمدرضا سورى
سرویس ایران جوان آنلاین: از آنجا که از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو ۱۰ کشور با تعداد بالای بلایای طبیعی هستیم، لذا این مهم ایجاب می‌کند تا هر لحظه برای وقوع هر نوع حادثه‌ای و به تبع آن امدادرسانی آماده باشیم. با این حال وضعیت نامناسب بافت شهری در کنار کمبود برخی از امکانات باعث شده تا در زمان وقوع حوادث نتوانیم میزان خسارت‌های جانی و مالی را به حداقل ممکن برسانیم. در میان کمبود‌هایی که در حوزه آتش‌نشانی به چشم می‌خورد، نداشتن نردبان‌های مناسب برای استفاده در حوادثی که در ساختمان‌های بلند روی می‌دهد یکی از آنهاست. موضوعی که موجب شد تا روز گذشته رئیس آتش‌نشانی بجنورد اعلام کند: «سنندج، یاسوج، زاهدان، ایلام، سمنان و خراسان شمالی ازجمله استان‌هایی هستند که نه نردبان آتش‌نشانی استاندارد دارند نه بالابر ویژه.»

ایران در حوزه مخاطرات طبیعی بین ۱۰ کشور اول جهان، رتبه چهارم را دارد. این در حالی است که ۷۵ درصد مراکز جمعیتی در معرض خطر سیل و ۸۰ درصد مناطق در ناحیه گرم و خشک و مستعد برای آتش‌سوزی قرار دارند. در حال حاضر احتمال وقوع ۳۵ نوع حادثه طبیعی در کشور وجود دارد که زلزله‌های مهیب، سیل، توفان، صاعقه، خشکسالی، سرمازدگی، بهمن، فرونشست زمین، آتش‌سوزی و گرد و غبار را می‌توان از مهم‌ترین این حوادث برشمرد؛ لذا احتمال بالای وقوع این پیشامد‌ها ایجاب می‌کند تا هر لحظه سازمان‌های امدادی مرتبط با این حوادث از همه لحاظ در آمادگی کامل باشند.

نه بالابر داریم نه نردبان

ساخت و ساز ساختمان‌های بلندمرتبه در استان‌های مختلف کشور ایجاب می‌کند تا در زمان وقوع حوادث، امدادرسانان ازجمله آتش‌نشانان در اولین فرصت خود را به این مکان‌ها رسانده و به امدادرسانی مشغول شوند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از استان‌های کشور که مهم‌ترین آن‌ها سنندج، یاسوج، زاهدان، ایلام، سمنان و خراسان شمالی هستند از این امکانات بهره آنچنانی‌ای نبرده‌اند؛ موضوعی که در صورت وقوع حوادث عمق فاجعه را به تصویر خواهد کشید. در این میان یکی از استان‌هایی که از کمبود برخی از امکانات مورد نیاز آتش‌نشانی ازجمله نردبان‌های بلند و بالابر‌های ویژه رنج می‌برد خراسان شمالی است. رئیس آتش‌نشانی بجنورد در این خصوص می‌گوید: «شش استان در کشور نردبان آتش‌نشانی بلند ندارند که خراسان شمالی نیز جزو این استان‌ها است.» مجید گریوانی با اشاره به اینکه استان‌هایی که نردبان آتش‌نشانی ندارند دارای بالابر ویژه هستند، می‌افزاید: «استان‌های سنندج، یاسوج، زاهدان، ایلام، سمنان و خراسان شمالی استان‌هایی هستند که نردبان آتش‌نشانی ندارند، اما خراسان شمالی حتی بالابر ویژه هم ندارد.» این اظهارات در حالی است که شواهد نشان می‌دهد این مهم چندین سال است پیگیری می‌شود، اما به نتیجه‌ای نرسیده است در حالی که زمان اقدام برای خرید این نردبان اعتبار مورد نیاز ۸۰۰ میلیون تومان بود و الان این مبلغ به ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. آتش‌نشانی بجنورد به‌شدت نیازمند داشتن بالابر است، اما با امکانات موجود این اتفاق افتادنش دور از ذهن است؛ چراکه برای خرید بالابر نیز ۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اعتبار اداره کل آتش‌نشانی در سال ۹۸، ۷ میلیارد خواهد بود و خرید این تجهیزات از اعتبار این اداره امکانپذیر نخواهد بود. چراکه اعتبار این تجهیزات باید از سوی استانداری فراهم شود در غیر این صورت خرید این تجهیزات برای استان امکانپذیر نیست. مدیرکل آتش‌نشانی خراسان شمالی با اشاره به اینکه قبل از وقوع حوادث ناگوار باید اقدامات لازم را انجام داد، تصریح می‌کند: «اگر در مجتمع‌ها که در استان تعدادشان کم نیست اتفاقی رخ دهد آتش‌نشانی استان نمی‌تواند جوابگو باشد و باید از خارج استان کمک‌ها برسد که در این شرایط اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد.»

گلستان از نبود ایستگاه تا نردبان استاندارد

از آنجا که برای کاهش تلفات مادی و انسانی حوادث نیاز به داشتن امکانات هستیم لذا در برخی موارد نبود این لوازم می‌تواند به یک معضل تبدیل شود؛ موضوعی که در حال حاضر آتش‌نشانی گلستان از آن رنج می‌برد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان با نامناسب دانستن وضعیت آتش‌نشانی در استان گلستان در این خصوص می‌گوید: «وضعیت ایستگاه‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی‌های شهر‌های استان، مطلوب نیست. این در حالی است که در برخی از شهر‌ها ایستگاه آتش‌نشانی وجود ندارد.» میرمحمد غراوی می‌افزاید: «یکی از نقاط ضعف آتش‌نشانی استان نداشتن نردبان برای اطفای حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه است. برای خرید این تجهیزات در سال ۹۳ به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود و اکنون با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه نمی‌توان این کار را انجام داد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار