کد خبر: 948201
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۵
نگاهی به کارنامه ورزش ایران در سال ۹۷
سال ۹۷ برای ورزش ایران یک سال پرترافیک بود، پر از مسابقات مختلف و حاشیه‌های کمرنگ و پررنگ که یک سال خبرساز را برای ورزش ثبت کرد، حال در روز‌های پایانی سال ۹۷ اتفاقات مهم ورزش کشورمان را مرور کرده‌ایم...
سرویس ورزش جوان آنلاین: سال ۹۷ برای ورزش ایران یک سال پرترافیک بود، پر از مسابقات مختلف و حاشیه‌های کمرنگ و پررنگ که یک سال خبرساز را برای ورزش ثبت کرد، حال در روز‌های پایانی سال ۹۷ اتفاقات مهم ورزش کشورمان را مرور کرده‌ایم، اتفاقاتی که بررسی ضعف‌ها و قوت‌های آن می‌تواند به پربار شدن کارنامه ورزش در رقابت‌های آینده کمک کند.

سال جام جهانی و پرسپولیس جنگنده

فوتبال ملی و باشگاهی یکی از پرسروصداترین رشته‌های ورزشی سال ۹۷ بود، سالی که تیم ملی فوتبال کشورمان در دو رقابت مهم جام جهانی و جام ملت‌ها شرکت کرد و روز‌های تلخ و شیرینی را برای هواداران رقم زد. خرداد ماه امسال بود که شاگردان کی‌روش راهی روسیه شدند تا در جام جهانی ۲۰۱۸ به میدان بروند، رقابت‌هایی که پرتغال، اسپانیا و مراکش رقبای ایران در گروه B. بودند. این رقابت‌ها با یک برد شیرین آغاز شد و پیروزی با گل به خودی مدافع حریف مقابل مراکش سبب شد تا پس از ۲۰ سال بار دیگر فوتبال کشورمان طعم پیروزی در جام جهانی را بچشد. بازی با اسپانیا هم اگرچه با یک گل به سود ماتادور‌ها تمام شد، اما نمایش فوق‌العاده تیم کی‌روش و گل سعید عزت‌اللهی که مردود اعلام شد، از خاطرات خوب این مسابقه بود. بازی پایانی و تساوی مقابل پرتغال قهرمان اروپا اوج شاهکار فوتبال بود، از پنالتی رونالدو که بیرانوند گرفت تا گل کریم انصاری‌فرد و حسرتی که پس از ناکامی مهدی طارمی در دقایق پایانی برای زدن گل برتری به دلمان گذاشت. ۶ ماه بعد تیم کشورمان در جام ملت‌ها به میدان رفت تا به حسرت ۴۳ ساله پایان دهد، اما به رغم برد تیم‌های یمن، ویتنام و تساوی مقابل عراق در مرحله گروهی، برد عمان در یک‌هشتم و چین در یک‌چهارم، اما در نیمه نهایی تیم کشورمان به ژاپن که تیمی جوان شده را به امارات آورده بود، در بدترین روز فوتبالی‌اش باخت تا حسرتمان ۴۷ ساله شود. این رقابت‌ها پایان حضور هشت ساله کارلوس کی‌روش روی نیمکت کشورمان هم بود. در عرصه باشگاهی هم همه نگاه‌ها به تیم برانکو و پرسپولیس بود، تیمی‌که اردیبهشت امسال برای دومین دوره متوالی قهرمانی در لیگ برتر را جشن گرفت، آن‌هم تیمی که زمستان ۹۶ با توجه به تخلف در قرارداد مهدی طارمی به مدت یک سال از جذب بازیکن محروم شده بود تا برانکو با یک نیمکت خالی در سال جاری تیمش را راهی مسابقات کند. اوج کار شاگردان برانکو رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا بود، موفقیتی که با سختکوشی و جنگندگی تیمی به دست آمد.

سرافرازی منهای فوتبالی‌ها

منهای فوتبالی‌ها هم سال پرترافیکی داشتند، بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، مهم‌ترین میدان ورزش ایران در سال ۹۷ بود. تابستان امسال کاروان کشورمان در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی با ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز در رده ششم جدول قرار گرفت. کاروان ورزشی ایران در مجموع ۶۲ مدال کسب کرد که بعد از انقلاب سابقه نداشته است. در کنار این رکورد مهم، باید به ۱۷ مدال بانوان ایران نیز اشاره کرد که از منظر کمی رشد قابل ملاحظه‌ای داشت. شکستن رکورد جهان توسط سهراب مرادی، کسب مدال برنز توسط نوشاد عالمیان پس از ۵۲ سال، کسب مدال برنز واترپلو پس از ۴۴ سال و دبل کبدی‌کاران مرد و زن در کسب مدال طلا، مهم‌ترین بخش‌های کارنامه ورزش در جاکارتا بود، رقابت‌هایی که رشته‌هایی مانند تیراندازی و دوچرخه‌سواری با یک افت فاحش نسبت به دوره قبل روبه‌رو شدند. در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا هم کاروان کشورمان افتخارآفرین شد و برای اولین بار با کسب ۵۱ طلا، ۴۲ نقره و ۴۳ برنز (مجموع ۱۳۶ مدال) با یک رتبه صعود نسبت به دوره قبلی در رده سوم قرار گرفت. شاهین ایزدیار شناگر کشورمان که در این دوره از مسابقات ۶ طلا و یک نقره گرفت، پدیده بی‌بدیل ایران در این رقابت‌ها و البته سال ۹۷ ورزش کشور بود که با درخشش خیلی‌ها را انگشت به دهان کرد تا به او لقب مایکل فلپس ایران بدهند.

دو روی سکه کشتی و کاراته

کاراته و کشتی در سال ۹۷ دو روی یک سکه بودند و کاراته یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزش ایران بود، رشته‌ای که در المپیک توکیو برای اولین بار حضور دارد و می‌تواند ضلع پنجم مدال‌آوری کشورمان در آوردگاه بزرگ ورزش جهان باشد. شاگردان شهرام هروی تیرماه امسال با ۴ طلا، یک نقره و ۳ برنز در اردن قهرمان شدند و آبان امسال با کسب ۲ مدال طلا، یک مدال نقره و ۴ مدال برنز برای اولین بار عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۸ اسپانیا را کسب کردند و برای سومین بار متوالی قهرمان کومیته تیمی کاراته جهان شد. کشتی، اما در سال ۹۷ سال سختی را پشت سر گذاشت و در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۸ بوداپست نتایج دور از انتظاری گرفت، آبان ماه آزادکاران با تنها سه مدال برنز در رده ششم پیکار‌های قهرمانی جهان قرار گرفتند و فرنگی‌کاران هم با تنها یک مدال برنز در رده نازل یازدهمی قرار گرفتند. این نتایج سبب شد محمد بنا و غلامرضا محمدی دی ماه امسال دوباره هدایت کشتی فرنگی و آزاد را بر عهده بگیرند تا کشتی را به روز‌های اوجش برگردانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار