کد خبر: 948104
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی:
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: حجم آب تجدیدپذیر استان معادل ۴ میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب است که با اجرای برنامه سازگاری با کم آبی باید این میزان تا ۹ درصد کاهش یابد تا به وضعیت مطمئن تری از نظر منابع آب برسیم.

یوسف غفارزاده  در پنجمین نشست شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان شرقی ، گذار از سطح مصرف منابع آب تجدیدپذیر به منابع آب قابل برنامه ریزی را از ضرورت های برنامه ریزی برای سازگاری با کم آبی عنوان کرد. 
غفارزاده در خصوص وضعیت شبکه های آبیاری مدرن و نیمه مدرن آذربایجان شرقی نیز گفت: در زمان حاضر 43 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در حال بهره برداری، 35 هزار هکتار در حال اجرا و 35 هزار و 940 هکتار شبکه در حال مطالعه در استان وجود دارد.
وی از افت آب های زیرزمینی، کاهش کیفیت منابع آب، فرونشست زمین، پیشروی آب شور و خشک شدن قنوات به عنوان مهمترین چالش های منابع آب زیرزمینی آذربایجان شرقی یاد ئ تاکید کرد: تنها راه برون رفت از وضعیت موجود، همدلی مسئولان و همراهی مردم است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی نیز در این نشست بر لزوم حضور و همراهی مردم برای تحقق توسعه پایدار و سازگاری با کم آبی تأکید کرد.
جواد رحمتی با اشاره به اینکه در کشورهای دارای منابع آب غنی‌، حساسیت بسیار جدی‌تری به محدودیت منابع آبی وجود دارد، با توجه به وضعیت حساس منابع آب استان، بر لزوم توجه همه جانبه به موضوع مدیریت بهینه منابع آب تأکید و نقش مردم را در همراهی با نهادهای رسمی در رسیدن به این امر بسیار مهم تلقی کرد.
وی توجه به مسائلی مانند فرهنگ‌سازی و آموزش مردم را در راستای ارتقای آگاهی‌های عمومی در زمینه مصارف سه گانه شرب، صنعت و کشاورزی و اجرای طرح های آزمایشی را در این زمینه مورد تأکید قرار داد.
در این نشست مقرر شد برای تهیه نقشه راه آب آذربایجان شرقی، کارگروهی در آب منطقه‌ای و با مشارکت استانداری، سازمان برنامه بودجه، تشکل‌ها و دستگاه‌های ذیربط، کارشناسان و متخصصین صاحب نظر پژوهشکده محیط زیست دانشگاه تبریز تشکیل و در مورد سیاست‌گذاری این بخش و در جهت غنی‌سازی تصمیمات به شورای حفاظت از منابع آب استان کمک و فعالیت کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر