کد خبر: 948097
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
سعید احمدیان
ادبیات ناپسند و توهین‌آمیز این روز‌های برخی مدیران ورزش کشورمان نگران‌کننده و باعث تأسف است. در حالی ورزش همواره به عنوان نماد پهلوانی و اخلاق شناخته می‌شود که برخی حاشیه‌ها در حال لکه‌دار کردن چهره ورزش در سطح جامعه است. اگر یک روز فساد و تبعیض به چنین مسئله‌ای دامن می‌زد، امروز ادبیات سخیف برخی مسئولان سبب شده تا ورزش کشور وارد حاشیه‌های تأسف‌باری شود، مانند صحبت‌های توهین‌آمیز و نژادپرستانه مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری و اسماعیل حسن‌زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. خلیلی در یک فایل صوتی حرف‌های توهین‌آمیزی نسبت به قوم ترکمن بیان کرده و حسن‌زاده نیز با ادبیاتی سخیف به انتقاد‌های دروازه‌بان استقلال واکنش نشان داده و در این بین رسانه‌ها را هم از توهین‌هایش بی‌نصیب نگذاشته است.
بدیهی است، چنین حواشی تأسف‌انگیزی زیبنده ورزش ایران نیست. پسندیده نیست مدیرانی که در مناصب ورزش جمهوری اسلامی ایران مشغول فعالیت هستند، چنین بی‌پروا و دریده سخن بگویند و در این بین از بیان الفاظ نژادپرستانه نیز ابایی نداشته باشند. بیان چنین صحبت‌های توهین‌آمیزی در شرایطی است که ورزش کشورمان با توجه به تحریم‌های ظالمانه امریکا و غرب از نظر اقتصادی روز‌های سختی را سپری می‌کند و ورزشکاران در شرایط دشواری آماده افتخارآفرینی برای کشورمان در رقابت‌های مختلف بین‌المللی می‌شوند. در چنین وضعیتی مدیران ورزشی کشور در هر جایگاهی که باشند، وظیفه دارند با تدبیر‌های لازم زمینه را برای عبور باعزت ورزش کشور از روز‌های جنگ اقتصادی فراهم کنند. در این شرایط بیان صحبت‌های توهین‌آمیز و نژادپرستانه مانند نمک بر زخم ورزشکاری است که در سخت‌ترین شرایط تمرین می‌کند.
چنین ادبیاتی با گسترش اختلافات، وحدت جامعه ورزش را هم نشانه می‌رود و سبب می‌شود بین مدیر و ورزشکار هم فاصله بیفتد. این در حالی است که ترکش‌های صحبت‌های نژادپرستانه رئیس فدراسیون سوارکاری نسبت به قوم ترکمن با دامنه بیشتری، حتی به وحدت ملی هم ضربه می‌زند. بدیهی است مدیرانی که در سیستم ورزش کشور پست و جایگاه می‌گیرند باید با توجه به چنین اظهارات سخیفی که از سوی برخی از آن‌ها بیان می‌شود، نسبت به جایگاهی که دارند بیشتر از همیشه توجیه شوند و رفتار و ادبیاتی در خور شأن مسئولان نظام جمهوری اسلامی داشته باشند و با رفتار بی‌خردانه برای ورزش کشور حاشیه‌سازی نکنند.
با توجه به صحبت‌های توهین‌آمیز رئیس فدراسیون سوارکاری و رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به نظر می‌رسد در سیستم مدیریتی کشور، فاکتور‌های اخلاقی در پایین‌ترین سطح ممکن برای انتخاب یک مدیر قرار دارد. اهمالی که سبب شده مدیرانی مانند خلیلی و حسن‌زاده وارد چرخه مدیریت شوند و این روز‌ها این چنین ورزش را با صحبت‌های نژادپرستانه‌شان وارد حاشیه کنند.
در این شرایط مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید ضمن ورود قاطعانه و برخورد با اظهارات توهین‌آمیز، اجازه تکرار چنین صحبت‌هایی را ندهند. در همین راستا مسعود سلطانی‌فر و مهدی تاج باید هرچه سریع‌تر نسبت به صحبت‌های رئیس فدراسیون سوارکاری و رئیس کمیته انضباطی واکنش نشان دهند و اجازه ندهند که یک مدیر ورزشی با به کار بردن ادبیات غیرمتعارف و توهین‌آمیز جامعه ورزش را مشوش کند.
به طور قطع ادامه چنین روندی از سوی هر مسئولی از ورزش می‌تواند فضای همدلی ورزش ایران را از بین ببرد و ضربات جبران‌ناپذیری وارد کند. در همین راستا مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید با برخورد قاطعانه با چنین موارد تأسف‌آوری، تسامح را در این رابطه کنار بگذارند و با هر مسئول متخلفی در هر رده‌ای، شدیداً برخورد و این لکه‌ها را از دامن ورزش پاک کنند تا دیگر هیچ مسئولی به خودش اجازه ندهد چنین ادبیات توهین‌آمیز و البته نژادپرستانه‌ای را به کار ببرد و برای ورزش حاشیه درست کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار