کد خبر: 948085
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اهمیت روند آستانه اعلام کرد نیازی به کارگروه جدید درباره سوریه نیست. به نظر می‌رسد این موضع لاوروف در واکنش به اظهارات اخیر مقامات صهیونیستی صورت گرفته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته در نشست خبری مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، همتای قطری خود در دوحه گفت: «من در رایزنی‌های خود در پایتخت قطر بر سر موضوع تشکیل کارگروه‌های جدید صحبت نکردم، زیرا ثبات به سوریه بازگشته است و چارچوب‌های لازم برای بهبود اوضاع این کشور وجود دارد.»
این اظهارات لاوروف در حالی مطرح می‌شود که منابع اسرائیلی پس از سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به مسکو مدعی شدند پوتین از برپایی کارگروهی برای خارج کردن همه افراد مسلح خارجی از سوریه خبر داده که شامل نظامیان ایران و «نایبان» آن نیز خواهد شد. البته خود پوتین روز بعد از دیدار با نتانیاهو از تشکیل کارگروه جدید درباره سوریه حرف زد، اما گفت که طرح کشورش ایجاد کارگروه‌هایی برای تشکیل ساختار عملی و بین‌المللی با هدف عادی‌سازی اوضاع سوریه بعد از نابودی آخرین کانون‌های تروریستی در این کشور است. حالا لاوروف می‌گوید: «من به تشکیل کارگروه دیگری درباره سوریه نیازی نمی‌بینم. فرآیند آستانه برای همگان شناخته شده است و نظام سوریه و مخالفان سوری در چارچوب آن به مذاکره می‌پردازند و مذاکرات موفقی با میانجیگری ایران، روسیه و ترکیه انجام شده است.»
از دیگر موضوعاتی که لاوروف روز گشته درباره آن حرف زد بحث بازگشت دمشق به اتحادیه عرب است و بار دیگر بر لزوم حضور سوریه در این اتحادیه تأکید کرد. هرچند وزیر خارجه قطر مخالفت کرد و گفت: «ما دلایل این مسئله را پیش‌تر تشریح کردیم، دلایلی برای تعلیق عضویت سوریه وجود داشت و همچنان هم پابرجا هستند، هیچ چیزی برای تغییر این تصمیم رخ نداده است، ما به وجود راه‌حل سیاسی مورد پذیرش مردم سوریه در این کشور پایبندیم، به طوری که کرسی سوریه برای رهبری سیاسی، نماینده همه مردم سوریه باشد.» این موضع قطر در حالی است که امارات سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد و عراق و لبنان نیز از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت کرده‌اند. به نظر می‌رسد دلیل مخالفت قطر در چارچوب رقابت با امارات و حمایت از اخوان‌المسلمین است.
ناامیدی شیوخ از سفر اسد
روزنامه «واشنگتن‌پست» با اشاره به اختلاف‌نظر میان کشور‌های عربی در مورد عادی‌سازی روابط با دمشق، نوشت: سفر اسد به تهران نشان داد این استدلال درست نیست که نزدیکی اعراب به دمشق باعث دوری ایران خواهد شد. روزنامه «واشنگتن‌پست» روز دو شنبه در گزارشی در مورد وضعیت سوریه از اختلاف‌نظر میان کشور‌های عربی در مورد برقراری روابط دیپلماتیک با سوریه خبر داده و نوشته است که در نشست ماه جاری اتحادیه عرب، مسئله بازگرداندن کرسی سوریه به دولت این کشور، به بحث گذاشته می‌شود. بر اساس این گزارش، در حالی که امریکا بر ادامه سیاست «اعمال فشار به دولت سوریه» و «منزوی نگه داشتن» دمشق تأکید دارد، روسیه در گفت‌وگو با کشور‌های عربی آن‌ها را به تعامل بیشتر با دولت سوریه تشویق کرده است.
بنا بر این گزارش، انتظار می‌رود در نشست اتحادیه عرب، عراق و تونس از بازگشت سوریه به این جمع حمایت کنند، اما عربستان سعودی و مصر همچنان با این امر مخالف بوده و از شکل‌گیری اجماع جلوگیری می‌کنند. امارات عربی متحده نیز می‌گوید تا زمان پیشرفت روند سیاسی در تلاش‌ها برای مصالحه اتحادیه عرب با سوریه مشارکت نمی‌کند. این در حالی است که ابوظبی چندی پیش سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد. «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی تلاش برای احیای نفوذ عربی در سوریه را دلیل این اقدام بیان کرده و گفته اعراب با ترک سوریه راه را برای افزایش نفوذ ایران و ترکیه در سوریه باز کردند.
وی در این مورد به واشنگتن‌پست گفته است: «الان اعراب هیچ نفوذی در دمشق ندارند؛ صفر. دلیل آن این است که ما در سال ۲۰۱۱ تمام پل‌ها را از بین بردیم و این به بازیگران منطقه‌ای مانند ترکیه و ایران اجازه داد تعیین‌کنندگان اصلی باشند و ناگهان قدرت اعمال نظر اعراب به صفر رسید.» با این وجود، قرقاش می‌گوید به عقیده ابوظبی تعامل با اسد بهتر از بیکار نشستن است. وی گفت: «آنقدر ساده نیستیم که تصور کنیم همان هفته نخست یا ماه نخست یا سال نخست که سفارت خود را باز کردیم، جایگزینی برای ایران ایجاد می‌شود، اما به عقیده ما، لازم است که پل‌های عربی‌ای وجود داشته باشد که دمشق بتواند به آن اتکا کند. فکر نمی‌کنیم امارات عربی متحده [به تنهایی]تفاوتی ایجاد کند، اما معتقدیم که این بخش و جزئی از یک تصمیم جمعی‌تر عربی در مورد سوریه خواهد بود و اطمینان داریم که این اتفاق می‌افتد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
0
0
این حاکمان عربستان و امارات و چند تا کشور عربی دیگه نوکر و مزدور آمریکایی ها و اسراییلی ها هستند و بویی از انسانیت و اسلام نبردن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار