کد خبر: 948031
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
تعامل همه‌جانبه سپاه حضرت سیدالشهداء (ع) استان تهران با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در عرصه کشاورزی
در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اجرای این سیاست‌ها در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، سپاه حضرت سیدالشهدای استان تهران پروژه‌های بسیاری در حوزه کشاورزی آغاز کرده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اجرای این سیاست‌ها در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، سپاه حضرت سیدالشهدای استان تهران پروژه‌های بسیاری در حوزه کشاورزی آغاز کرده است؛ به‌طوری‌که به گفته فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدای استان تهران، پس از پروژه ۲۸۰ هکتاری سامانه نوین آبیاری در روستای معین‌آباد شهرستان پیشوا، قرار است این طرح در سایر روستا‌های پیشوا و ۱۵ شهرستان استان تهران آغاز شود.

با توجه به کمبود نزولات آسمانی در کشورمان و عدم توزیع مناسب زمانی و مکانی بارش‌ها، همچنین بروز خشکسالی‌های متعدد در ۲۰ سال اخیر، ضرورت تبدیل روش‌های آبیاری سنتی به روش‌های نوین آبیاری بیش از پیش احساس می‌شود.

خشکسالی و کم‌آبی در ایران یک واقعیت اقلیمی است و با توجه به روند روزافزون نیاز بخش‌های مختلف به آب، مشکل خشکسالی در سال‌های آینده حادتر نیز خواهد شد؛ به‌طوری‌که بر‌اساس گزارش مؤسسه بین‌المللی مدیریت آب (IWMI) کشور ایران برای حفظ وضع فعلی خود تا سال ۲۰۲۵ باید بتواند ۱۱۲ درصد به منابع آب قابل استحصال خود بیفزاید. این امر با توجه به پتانسیل‌ها و نیاز‌های روزافزون بخش‌های کشاورزی، شرب، صنعت و حفاظت از سایر منابع زیستی بسیار مشکل و حتی ناممکن است؛ لذا در چنین شرایطی یکی از راهکار‌های مؤثر و عملی استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب است. در این میان، مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی که بخش عمده‌ای از مصارف آب در ایران و جهان را نیز شامل می‌شود، می‌تواند بسیار مؤثر و راهگشا باشد. بسیار روشن است که برای دستیابی به این مهم، شناسایی شاخص‌های اصلی مدیریت مصرف آب و تعیین این شاخص به روش‌های مناسب است.

صرفه‌جویی در مصرف آب و هزینه‌ها، افزایش راندمان آبیاری، کنترل فرسایش خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها و سهولت در انجام عملیات زراعی از جمله مزایای آبیاری به روش نوین است. در سال‌های اخیر خشکسالی و کم‌آبی برای کشاورزانی که معیشت‌شان وابسته به آب است، معضلاتی را به همراه داشته است. البته جهادکشاورزی در سال‌های اخیر سیاست جایگزینی کشت کم آب بر را با محصولات پرمصرف پیش گرفته، اما در کنار آن شتاب بخشی به توسعه سامانه آبیاری نوین به عنوان خیز بلندی در حوزه کشاورزی دنبال می‌شود. افزایش کمی و کیفی ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی، صرفه‌جویی ۲۵ درصدی در مصرف کود و سموم شیمیایی نسبت به آبیاری غرقابی، سلامت محیط‌زیست، کاهش هزینه تسطیح، آماده‌سازی اراضی و کارگری، تهویه آسان خاک، کاهش تلفات خاک از مهم‌ترین مزایای استفاده از سامانه آبیاری نوین است. یکی از معضلاتی که جهادکشاورزی در اجرای پروژه‌های آبیاری نوین با آن مواجه است، همکاری نکردن بهره‌برداران با کارشناسان جهاد است که سازمان مهندسین کشاورزی استان تهران در سال‌های اخیر توانسته با ترویج طرح‌های کشاورزی در میان روستاییان، راه را برای همکاری با کارشناسان کشاورزی هموار کند. فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدای استان تهران با تشریح پروژه ۲۸۰ هکتاری سامانه نوین آبیاری در روستای معین‌آباد پیشوا در گفت‌و‌گو با «جوان» افزود: جهاد‌کشاورزی استان تلاش بسیاری کردند تا با توجیه بهره‌برداران در روستا‌های شهرستان پیشوا، سامانه نوین آبیاری را اجرا کنند، اما موفقیت چندانی نداشتند. سردار حسن حسن‌زاده افزود: در مرداد سال ۹۶ سازمان بسیج استان این طرح را در دستور کار خود قرار داد و تمامی ساز‌و‌کار‌های مقدماتی از جمله شناسایی اراضی مستعد در دو استان دماوند و پیشوا را آغاز کرد. بسیج با ترویج سامانه نوین آبیاری در همه روستاه‌های دو شهرستان توانست نظر بهره‌برداران را جلب کند و برای روستاییان متقاضی در جهاد استان پرونده تشکیل شد.
وی افزود: با استقبال روستاییان از اجرای این طرح، تفاهمنامه میان سپاه حضرت سیدالشهدای استان تهران، جهاد استان و استانداری به امضا رسید و قرار شد ۴۰۰ هکتار از زمین‌های روستای معین‌آباد به سامانه نوین آبیاری تجهیز شود.

حسن‌زاده تأکید کرد: متأسفانه با بی‌مهری برخی از مسئولان استان پروژه به تعویق افتاد و به ۲۸۰ هکتار تقلیل یافت. وی افزود: امروز که اقتصاد به عرصه اصلی جنگ و تقابل انقلاب اسلامی با دشمنان تبدیل شده است جاد دارد، همانگونه که بسیج در دفاع مقدس در کمک به نیرو‌های مسلح کشور وارد عمل شد و معادلات دشمنان را تغییر داد، در این عرصه نیز داوطلبانه به میدان آمده و با کمک به وزارت جهادکشاورزی در ارتقای سطح علمی و مدیریتی کشاورزان در استفاده بهینه از آب و آبیاری و افزایش تولید محصولات کشاورزی نقش جدی ایفا کند.
وی از فاز دوم طرح آبیاری نوین خبر داد و گفت: قرار است این طرح در سایر روستا‌های شهرستان پیشوا و ۱۵ شهرستان استان تهران نیز اجرا شود. البته در ماه‌های اخیر این طرح در روستای شتر خار بخش جلیل‌آباد پیشوا نیز کلید خرده و در مرحله تشکیل پرونده برای متقاضیان است.

همچنین فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدای استان تهران از ثبت ۲۴گونه گیاه دارویی در سال زراعی ۹۶- ۹۷ خبر داد و گفت: کشت هر ۲۴ گونه بومی‌سازی شده و گیاه افسنطین که خاصیت ضدسرطانی دارد نیز قرار است به زودی تجاری‌سازی شود. وی از برگزیده شدن مهندس علی رعیت خاکی، مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان تهران به عنوان مهندس برتر در این حوزه خبر داد و از زحمات ایشان در اجرای پروژه‌های مشترک با جهاد‌کشاورزی تقدیر کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار