کد خبر: 948027
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
با همت قرارگاه خاتم الانبیا
برای انتقال گاز از زاهدان به سه‌راهی دشتک، ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده که لوله‌گذاری آن به طول ۱۰۸ کیلومتر در مدت ۲۱ ماه اجرا خواهد شد.
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: امسال هم همچون سال‌های گذشته در بدو شروع فصل زمستان هزاران زاهدانی به ناچار در صف‌های تهیه کپسول گاز ایستادند. گازی که هنوز به خانه تمام مردم شمال سیستان و بلوچستان ورود پیدا نکرده بود؛ کپسول‌هایش به اتمام می‌رسید. از همین رو اجرای طرح‌های گاز رسانی به روستا‌های این شهرستان به عنوان طرحی مهم مطرح می‌شود. موضوعی که حالا متولیان از آغاز عملیات افزایش مشترکان گاز شهری از ۱۹ هزار خانوار به ۵۰ هزار خانوار با کمک قرارگاه خاتم‌الانبیا تا سال آینده خبر می‌دهند. طرحی ضربتی که قرار است گرما بخش خانه‌های بسیاری در زمستان سال آتی باشد.

مردم شمال سیستان و بلوچستان امسال در حالی آخرین ماه پاییز را پشت سر گذاشتند که به اجبار زمان زیادی از وقت‌شان را در صف‌های طولانی سیلندر‌های گاز گذراندند. صف‌های طویلی که گاهی بی‌نتیجه بود و دست مردان و زنانی که ایستاده بودند را خالی می‌گذاشت. این نیز در حالی بود که سه سال پیش مشعل گاز در شهر زاهدان روشن شده بود و باز هم در پاییز و زمستان زاهدانی‌ها با سرما و نبود کپسول گاز مواجه شدند. گاهی هم برخی از سودجویان با فرصت‌طلبی کپسول‌های ۶ هزارتومانی را بالای ۵۰ هزار تومان می‌فروختند و زمستان را به کام مردم تلخ می‌کردند.

گاز به خانه خانوار‌های زاهدانی می‌رسد

از همین رو بالاخره متولیان تصمیم گرفتند به این معضل همیشگی خاتمه دهند و طرح گاز رسانی به خانوار‌های زاهدانی را آغاز کنند. پروژه‌ای که قرار است سال آینده گرما بخش خانه‌های بسیاری از مردم باشد. در این خصوص مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه طرح ضربتی گاز رسانی به خانوار‌های زاهدانی آغاز شده است، می‌گوید: «طرح لوله‌گذاری از سمت زابل به سه راهی دشتک با اعتبار ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از ابتدای هفته جاری آغاز شده است.» سعید مومنی اضافه می‌کند: «برای انتقال گاز از زاهدان به سه راهی دشتک، ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده که لوله‌گذاری آن به طول ۱۰۸ کیلومتر در مدت ۲۱ ماه اجرا خواهد شد.» بر این اساس گفته می‌شود که با طرح توسعه گاز شهری در زاهدان، تعداد خانوار‌های بهره‌مند از گاز در این شهر تا دو سال آینده از ۱۹ هزار خانوار به بیش از ۵۰ هزار خانوار خواهد رسید. در این راستا مدیرشرکت مهندسی و توسعه شرکت ملی گاز ایران با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «گاز رسانی به زاهدان را به عنوان طرحی ضربتی در دست داریم.» بهرام صلواتی اضافه می‌کند: «با اجرای طرح گاز رسانی به زاهدان ۸۵۰ کیلومتر شبکه گاز شهری در زاهدان و همچنین ۱۴۰۰ کیلومترخط انتقال بین شهری در این استان انجام می‌شود.»

توسعه گازرسانی به قرارگاه خاتم‌االانبیا واگذار شد

لازم به ذکر است که بر اساس گفته متولیان استان سیستان و بلوچستان گاز رسانی در قالب طرح‌های انتقال گاز از زاهدان به زابل و توسعه گازرسانی شهری در شرق زاهدان نه تنها به معضل مردم زاهدان برای تأمین کپسول گاز خاتمه می‌دهد، بلکه گاز رسانی می‌تواند شروعی برای توسعه شهری و افزایش شتاب در رونق اقتصادی استان هم باشد. اتفاقی که نیاز است از سوی متولیان مورد توجه ویژه قرار گیرد. لازم به ذکر است که ابتدای هفته جاری عملیات لوله‌گذاری خط گازرسانی زاهدان در محدوده شهرستان‌های زهک و هامون به سمت دشتک واقع در دوراهی «زاهدان به زابل» توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز شده است. طرحی که در سال ۹۵ مشعل آن به دست رئیس‌جمهور روشن شد و تاکنون خبری از پیشرفت آن نبود. حالا این پروژه مهم شهری قرار است با دانش نیرو‌های جهادی سپاه که به کمک مسئولان دولتی شتافته‌اند اجرایی و تکمیل شود. خبر مسرت بخشی که گرما بخش خانه‌های بسیاری در زمستان ۹۹ خواهد بود. گرمایی که دیگر نیاز نیست با ایستادن زاهدانی‌ها در صف‌های طویل دریافت کپسول محقق شود. استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این حجم گاز برای ۴۵۰ هزار نفر جمعیت منطقه سیستان و صنایع آن جوابگو است، بیان می‌کند: «برای شتاب بیشتر به این عملیات استان گیلان برای خطوط یک و دو سیستان به عنوان معین انتخاب شده و استان‌های خراسان و سمنان نیز برای زاهدان به عنوان معین انتخاب شده‌اند.» احمدعلی موهبتی اضافه می‌کند: «این پروژه در آینده نزدیک و حداکثر کمتر از دو سال آینده گاز را از طریق لوله‌ها به تمام سیستان می‌رساند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار