کد خبر: 948010
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۵
عظیم‌ترین حرکت فرهنگی کشور در گذر زمان
رهبر انقلاب در هشتم فروردین 1378: امروز شرکت من در مجموعه زائران خاک خونین شلمچه برای بزرگداشت یاد و نام شهیدان عزیز و مردان بزرگی است که با خون خود، با جهاد و همت خود، با عزم و اراده خود، نام شلمچه، خرمشهر، خوزستان و ایران را در تاریخ بلند کردند.
علیرضا محمدی
سرویس پایداری جوان آنلاین: سال گذشته اردو‌های راهیان نور دومین دهه تشکیل خود را پشت سر گذاشت. شاید اگر به ۲۰ سال قبل برمی‌گشتیم، کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند در زمانی نه چندان دور میلیون‌ها نفر از مناطق عملیاتی دفاع مقدس دیدن کنند. این روز‌ها که بوی نوروز مشام هر ایرانی را نوازش می‌دهد، سراسر ایران شاهد تکاپوی کاروان‌هایی است که پیک کاری خود را از نیمه اسفند تا نیمه فروردین ماه پشت سر می‌گذارند.

به گزارش «جوان» سال ۱۳۷۶ سنگ بنای سفر‌های معنوی و فرهنگی راهیان نور به شکل و شمایل کنونی گذاشته شد. در آن زمان حدود یک دهه از اتمام دفاع‌مقدس می‌گذشت و کار تفحص و پاکسازی میادین مین در برخی مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی به اتمام رسیده بود، لذا به لحاظ ایمنی، حضور نسبتاً گسترده مردم در مناطق عملیاتی جنگ می‌توانست بدون اشکال صورت پذیرد. از همین رو تنها یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۷ بسیج دانشجویی از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و اردو‌های دانشجویی راهیان نور پایه‌گذاری شد.

اولین زائران

از اواخر سال ۱۳۶۰ و اوایل سال ۱۳۶۱ که دور پیروزی‌های رزمندگان آغاز شده بود، دشمن به لاک دفاعی فرو رفت و از مناطقی، چون بستان (طی عملیات طریق‌القدس) و شمال خوزستان (طی عملیات فتح‌المبین) عقب‌نشینی کرد. در فضای پیش آمده، تعدادی از پدران و مادران شهدا توانستند به شمال خوزستان بروند و از مشهد فرزندانشان در مناطقی که در جریان عملیات فتح‌المبین آزاد شده بود دیدن کنند. خانواده‌های شهدا اولین زائران راهیان نور بودند. بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، مناطق عملیاتی دفاع مقدس همچنان دستخوش ناآرامی بود. همچنین با حمله عراق به کویت و احتمال شرارت‌های آتی دشمنان در مرز‌های غربی کشورمان، مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی همچنان متشنج بود و بسیاری از یگان‌ها تا سال ۱۳۷۰ مقر‌ها و خطوط استحفاظی خود را در این مناطق حفظ کردند.

از اوایل دهه ۷۰ آرامش در مرز‌ها حاکم شد. در خلال همین سال‌ها سفر به مناطق عملیاتی دفاع مقدس توسط خود رزمندگان که یاد و خاطره دوستان شهیدشان را در سینه داشتند، شروع شد. این یادگاران جنگ که به نوعی راوی و بلد راه بودند، گاهی با خود تعدادی از مردم عادی را همراه می‌کردند و در شکل و شمایل یک کاروان خودجوش و مردمی از برخی مناطق عملیاتی دفاع مقدس دیدن می‌کردند.
 
نقطه عطف

از سال ۱۳۷۶ که سفر‌های راهیان نور شکل و شمایل رسمی‌تری یافت، بسیج دانشجویی پیشتاز شد و سپس بسیج محلات که در دوران جنگ نیز بیشترین نقش را در اعزام رزمندگان برعهده داشت، با محوریت مساجد اقدام به ثبت‌نام، ساماندهی و اعزام مشتاقان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس کرد.

اما نقطه عطف سفر‌های راهیان نور را باید هشتم فروردین ۱۳۷۸ دانست. در این روز رهبر انقلاب با سفر به یکی از مناطق عملیاتی خوزستان، در جمع زائران یادمان شلمچه حاضر شدند تا اهمیت سفر‌های راهیان نور را به مشتاقان فرهنگ ایثار و شهادت یادآوری کنند. ایشان در این سفر فرمودند: «امروز شرکت من در مجموعه زائران خاک خونین شلمچه برای بزرگداشت یاد و نام شهیدان عزیز و مردان بزرگی است که با خون خود، با جهاد و همت خود، با عزم و اراده خود، نام شلمچه، خرمشهر، خوزستان و ایران را در تاریخ بلند کردند.»

میلیون‌ها زائر

با استقبال زیادی که مردم پس از حضور مقام معظم رهبری به سفر‌های راهیان نور نشان دادند، در تاریخ ۱۲/۱۲ /۷۸ دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیرو‌های مسلح ابلاغ شد. از این زمان اردو‌های راهیان نور ساماندهی بهتر و منظم‌تری یافت و با آشنایی بیشتر مردم با این سفر‌ها هر سال با شکوه بیشتری انجام گرفت. تا آنجا که در اوایل سال ۹۷ فرمانده وقت قرارگاه مرکزی راهیان نور از حضور ۸ میلیون زائر در سال ۹۶ و ایام نوروز ۹۷ در مناطق عملیاتی دفاع مقدس خبر داد. آماری که نسبت به سال گذشته که بیش از ۵ میلیون زائر حضور یافته بودند، رشد چشمگیری داشت. با ادامه این روند رو به رشد می‌توان پیش‌بینی کرد در نوروز ۹۸ اعلام آمار زائران یک‌سال گذشته همگان را شگفت‌زده کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار