کد خبر: 947987
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
گزارشی از چالش‌های پیش‌روی رئیس‌جمهور آمریکا
ترامپ رئیس‌جمهوری متفاوت است. این تفاوت را زمانی می‌شد فهمید که او نظام انتخاباتی آمریکا را به صورت علنی به تقلب متهم کرد..

سرویس بین الملل جوان ‌آنلاین: هر انسانی در زندگی‌اش فردی را الگوی خود می‌داند و می‌خواهد در مقصد به جایگاه این شخص برسد. ترامپ هم با وجود تمامی تفاوت‌هایش با دیگران یک انسان است. او حالا که برخلاف انتظار به ریاست‌جمهوری رسیده  می‌خواهد با الگو قرار دادن ریگان به همان مقصدی برسد که او رسید. ریگان در کنار نیکسون، در تاریخ انتخابات آمریکا دو رئیس‌جمهوری هستند که توانستند در دومین دور از حضورشان در انتخابات ریاست‌جمهوری آرایی فراتر از انتظار کسب کنند؛ نیکسون در انتخابات 1972 توانست 520 رای الکترال از کل 538 الکترال را کسب کند و ریگان نیز در انتخابات 1984، موفق به کسب 525 الکترال شد. ترامپ در آرزوی تکرار موفقیت این دو رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه در انتخابات 2020 است. او این آرزوها را در روز شنبه و در نشست سالانه محافظه‌کاران موسوم به «اقدام سیاسی محافظه‌کاران» (CPAC) به زبان آورد.

به گزارش «ایسنا»، دونالد ترامپ در این نشست با اشاره به پیروزی ناباورانه خود در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 خطاب به حاضران گفت: «بارها شنیدیم که محال است به حد نصاب دست‌کم ۲۷۰ رای الکترال برای پیروزی برسیم، اما نه‌تنها این تعداد، بلکه بیشتر از آن را کسب کرده‌ایم.» وی در ادامه تاکید کرد: «کاری که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ با هم کرده‌ایم، در سال ۲۰۲۰ نیز تکرار می‌کنیم و فکر می‌کنم ارقام بالاتر هم خواهد بود.»  ترامپ پیش‌بینی خود درباره رای بالایش در انتخابات 2020 را در حالی به زبان می‌آورد که سه روز قبل از آن ستون‌های ریاست‌جمهوری فعلی‌اش هم به لرزه افتاده بود.

روز چهارشنبه هفته گذشته بود که مایک کوهن وکیل و به اصطلاح «کار چاق‌کن» سابق ترامپ با حضور در کنگره حرف‌هایی را زد که در صورت اثبات می‌توانند سرنوشت سیاسی ترامپ را به سرانجام بدی برسانند. کوهن در جلسه «کمیته نظارت و اصلاحات» مجلس نمایندگان با دروغگو و نژادپرست خطاب کردن رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد ترامپ به‌واسطه راجر استون مشاور سابق کمپین انتخاباتی‌اش از موضوع هک ایمیل‌های هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات 2016 توسط «ویکی‌لیکس» و هکرهای روسی خبر داشته است. کوهن همچنین ترامپ را به پنهان‌کاری و دروغ‌گویی درباره فعالیت‌های اقتصادی‌اش در روسیه نیز متهم کرد.  اثبات این اتهامات و ثابت شدن کمک روسیه به کمپین انتخاباتی ترامپ با اطلاع شخص او رئیس‌جمهور آمریکا را به دو راهی استیضاح یا کناره‌گیری خواهد رساند. سخنان کوهن درست همان قدرکه ترامپ را از ریگان دور کرد و وی را به نیکسون شبیه‌تر و نزدیک‌تر ساخت.

  تفاوت‌های ترامپ و ریگان

دونالد ریگان بازیگر فیلم‌های هالیوودی زمانی به ریاست‌جمهوری آمریکا رسید که یک قطب از دوقطب جهان در حال افول بود. در این دوران شوروی که قدرتی نظامی بود با افتادن در باتلاق جنگ افغانستان و روبه‌رو شدن با تناقضات درونی‌اش در حالت احتضار بود. چین فقیر و عقب‌مانده از لحاظ اقتصادی نیز مانند اروپا از ترس تهدیدات نظامی شوروی به همکاری با آمریکا روی آورده بود. آمریکا با متحد کردن تعدادی از کشورها توانسته بود ائتلافی ضد شوروی تشکیل دهد و این ابرقدرت در حال سقوط را به محاصره درآورد. تنها در چنین شرایط ایده‌آلی بود که می‌شد یک بازیگر فیلم‌های سینمایی را بر کرسی ریاست‌جمهوری نشاند. ریگان به تأسی از حضورش در سینما سعی کرد با فضاسازی پیرامون برنامه‌های نظامی آمریکا، شوروی را به رقابت تسلیحاتی پرهزینه وادار کند.

طرح «ابتکار دفاع استراتژیک» (SDI) که در محافل رسانه‌ای به «جنگ ستارگان» معروف شد از سوی ریگان در سال 1983 امضا شد. این طرح که بسیاری آن را یک عملیات فریب می‌دانند باعث شد شوروی در دام یک مسابقه تسلیحاتی پرهزینه بیفتد و فروپاشی‌اش نزدیک‌تر شود. شوروی سه سال پس از پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری ریگان رسما از روی نقشه سیاسی جهان پاک شد.  ترامپ برخی گام‌هایش را شبیه ریگان برداشته است. او همانند ریگان قصد تشکیل نیروی نظامی در فضا را دارد. او دوهفته قبل دستورالعمل تشکیل یک شاخه نظامی جدید موسوم به «نیروی فضایی آمریکا» را برای مقابله با تهدیدات در حریم فضایی امضا کرد. ترامپ هرچند با افزایش بودجه نظامی آمریکا و اقدامی مانند تشکیل نیروی فضایی در مسیر سیاست‌های ریگان قدم بر می‌دارد اما شرایط زمانه ترامپ با شرایط جهانی دوره ریاست‌جمهوری ریگان متفاوت است.

اگر در زمان ریگان آمریکا در حال اوج‌گیری و رقیبش شوروی در حال سقوط بود این بار جریان برعکس است. قدرت سیاسی، نظامی و حتی فرهنگی آمریکا در حالی رو به کاهش است که قدرت‌های نوظهور در حال به چالش کشیدن این کشور هستند. بر اساس پیش‌بینی موسسه استاندارد چارترد آمریکا تا سال ۲۰۳۰ جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از دست می‌دهد و به رده سوم سقوط می‌کند. طبق پیش‌بینی این موسسه چین و هند در این سال جایگاه اول و دوم را به خود اختصاص خواهند داد. این کاهش قدرت اما در زمینه‌های نظامی هم خواهد بود؛ بنابر تحقیقات وزارت دفاع آمریکا روسیه در سال 2028 و چین در سال 2030 به نقطه اوج توانایی رزمی خود خواهند رسید و آمریکا باید به سرعت ارتش خود را برای برقراری موازنه نظامی با این دو کشور مدرن کند. در همین حال اروپا نیز می‌خواهد وابستگی نظامی و امنیتی خود به آمریکا را کاهش دهد و زمزمه‌هایی از تشکیل ارتش واحد اروپایی برای کاهش اتکا به ناتو شنیده می‌شود. در کنار این کاهش نسبی قدرت اقتصادی و نظامی ،آمریکا اما از نظر قدرت فرهنگی نیز به چالش کشیده شده و محبوبیت الگوی دموکراسی آمریکایی توسط نظام‌های سیاسی دیگر با کاهش اقبال مواجه شده است. ترامپ با وجود چنین شرایطی می‌خواهد به همان نتایجی برسد که ریگان رسید.

 شباهت به نیکسون

ریچارد نیکسون سی و هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا و اولین و تنها رئیس‌جمهوری در این کشور است که مجبور شد از مقامش کناره‌گیری کند. نیکسون به دلیل تبعات ناشی از رسوایی موسوم به «واترگیت» در ۸ آگوست ۱۹۷۴ و در دومین دوره از ریاست‌جمهوری‌اش از سمت خود کناره‌گیری کرد تا توسط کنگره استیضاح نشود. رسوایی واترگیت مربوط به نصب دستگاه‌های شنود در ستاد انتخاباتی دموکرات‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری 1972 است. نیکسون و تیمش از این طریق می‌خواستند از برنامه‌های رقبای دموکرات خود مطلع شوند. با افشای این مساله و مشخص شدن این مساله که کنگره به استیضاح نیکسون رای خواهد داد، وی به صورت داوطلبانه از سمت خود استعفا داد تا در قبال آن مورد عفو قرار بگیرد. ترامپ هم با اتهامی مشابه اما به‌مراتب سنگین‌تر مواجه است. اگر مساله سوءاستفاده‌های انتخاباتی نیکسون یک مساله داخلی در آمریکا بود ترامپ با اتهام همکاری با یک کشور خارجی برای پیروزی در انتخابات مواجه است.

«روسیه گیت» به مساله کمک‌های روسیه به ترامپ از طریق هک ایمیل‌های هیلاری کلینتون رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات 2016 باز می‌گردد. این اتهامات باعث شده تا مقامات قضایی آمریکا با انتصاب رابرت مولر به‌عنوان بازرس ویژه پرونده روسیه به دنبال بررسی دقیق‌تر این اتهام برآیند. مولر در یکی از آخرین اظهارات خود درباره این پرونده به صراحت اعلام کرد «راجر استون» (Roger Stone) مشاور سابق ترامپ با ویکی‌لیکس و هکرهای روسی ارتباط مستقیم داشته است. در پس این افشاگری‌ها اهداف سه‌گانه‌ای نهفته است، استیضاح، مجبور کردن ترامپ به استعفا یا در بهترین حالت تخریب وجه ترامپ برای رای نیاوردن در انتخابات 2020.

 ترامپ قدرت را به‌ صورت مسالمت آمیز منتقل نمی‌کند

ترامپ رئیس‌جمهوری متفاوت است. این تفاوت را زمانی می‌شد فهمید که او نظام انتخاباتی آمریکا را به صورت علنی به تقلب متهم کرد. ترامپ در دوره مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 از احتمال تقلب گسترده در انتخابات به نفع هیلاری کلینتون خبر داد و از هوادارانش خواست بر روند رای‌گیری در انتخابات نظارت کنند. ترامپ در همان زمان با اشاره به تحمل‌ناپذیر بودن چنین اتفاقی تلویحا تهدید کرده بود در صورت عدم انتخاب احتمال ایستادگی وی و هوادارانش در مقابل نتیجه انتخابات وجود دارد. تهدید به ایستادگی خیابانی برای رسیدن به قدرت را در ادامه، دیگر اطرافیان او نیز پی گرفتند.

رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و وکیل فعلی ترامپ با مطرح شدن احتمال استیضاح ترامپ هشدار داده بود در صورت وقوع این اتفاق آمریکا با شورش مردمی مواجه خواهد شد.  در اعترافات چهارشنبه‌گذشته کوهن، مطلبی توسط وی بیان شد که میزان قدرت طلبی ترامپ را بیشتر از گذشته نمایان و بازی را برای مخالفان او پیچیده‌تر می‌کند. کوهن در سخنانش هشدار داد که با توجه به تجربه 10 ساله همکاری با ترامپ نگران است که او حتی در صورت رای نیاوردن در انتخابات 2020 قدرت را به صورت مسالمت‌آمیز منتقل نکند. این قدرت‌طلبی را ترامپ در گذشته نیز نشان داده بود

وی همان زمان که حزب کمونیست چین در سال گذشته رای به مادام‌العمر شدن ریاست‌جمهوری «شی جینگ پینگ» رئیس‌جمهوری این کشور داد ضمن ستایش این اقدام اعلام کرده بود شاید آمریکا  نیز چنین کاری را امتحان کند.  کوهن با اظهاراتش درباره قدرت‌طلبی ترامپ سطح بزرگ‌تری از بازی قدرت را پیش روی سیاستمداران آمریکایی گشود. ترامپ که ریاست‌جمهوری‌اش را با تهدید از آن خود کرده و با ادامه همین تهدید احتمال استیضاحش را کاهش داده است احتمال دارد در صورت باختن در انتخابات 2020 دلش نخواهد قدرت را ترک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار