کد خبر: 947974
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بودجه نویسی بر اساس سازمان‌های مصوب وزارت کشور تدوین نشده است .

شکور اکبرنژاد در صد و دهمین جلسه علنی رسمی شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: فرمانداری تذکر داده که بودجه نویسی بر اساس سازمان‌های مصوب وزارت کشور تدوین نشده است و شهردار و ‌معاونان در این خصوص توضیح دهند.

محمدباقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه گفت: کلیات بودجه در جلسه فوق‌العاده گذشته تصویب شده است و شورای شهر باید تفصیل بودجه را بررسی کند.

وی ادامه داد: در کلیات بودجه سقف درآمدها و هزینه‌ها به مبلغ  ۲ هزار و  ۶۶۸ میلیارد تومان تصویب شده است به‌طوریکه هزینه‌های جاری یک‌هزار و ۳۳۰ میلیارد و هزینه عمرانی یک‌هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان است و لایحه پیشنهادی شهرداری ۱۱۲ میلیارد تومان کاهش یافته است.

بهشتی در ادامه با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تبریز باید هزینه‌های جاری، عمرانی و تبصره‌ها را تصویب کند، خاطر نشان کرد: از ۲ هزار و  ۶۶۸ میلیارد تومان در بخش درآمد، ۲هزار و  ۶۶۸  میلیارد مربوط به مرکز و مناطق و  یک‌هزار و ۶۰ میلیارد تومان مربوط به سازمان‌های وابسته است که جمع کل بودجه با ارقام تکراری ۳ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان است.

مرتضی موحد‌نیا معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز نیز در این خصوص گفت: در بحث سازمان‌ها که از طرف وزارت کشور اعلام شده، ادغام شوند و شورای شهر نیز اصرار داشته و تصویب شده است، در شورای حل اختلاف این ادغام رد شده است.

وی ادامه داد: سازمان‌هایی که ادغام شده‌اند، بودجه سال آینده بر این اساس نوشته شده و برای بقیه سازمان‌ها به‌صورت مستقل بودجه نوشته شده است.
 

نامه‌های فرماندار  تبریز به شورا

فرج محمد قلیزاده دبیر هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: از طرف فرماندار دو بار مبنی بر ادغام و بودجه سازمان‌ها نامه ارسال شده است که در این نامه‌ها تاکید شده است که بودجه سال آینده بر حسب دستورالعمل جدید و سازمان‌های مصوب وزارت کشور تدوین شود.

موحدنیا در این خصوص توضیحاتی داد و بیان کرد: تمام سازمان‌های اعلامی وزارت کشور ادغام شده‌اند و فقط سازمان حمل و نقل درون شهری یعنی سازمان تاکسیرانی و شرکت واحد باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: در وزارت کشور به این نتیجه رسیده‌اند که برخی سازمان‌ها لاجرم باید توسط ماده ۸۴ اداره شوند، چرا که در غیر این صورت به یکی از ادارات‌کل شهرداری تبدیل می‌شوند.

فرج قلیزاده در ادامه گفت: در بحث بودجه، بودجه سازمان‌های زیباسازی و پارک‌ها، سازمان‌های ورزش و فرهنگی هنری به‌صورت متفاوت ارائه شده‌اند و تنها سازمان خدمات موتوری و پسماند یکجا آمده است.

محمد اشرف‌نیا رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص توضیحاتی داد و افزود: قانون تصویب اساسنامه مشخص است، شهرداری باید اساسنامه پیشنهادی را تهیه و شورا تصویب کند و‌ در نهایت توسط وزارت کشور نهایی شود.

وی ادامه داد: ماهیت فعالیت تاکسیرانی با شرکت واحد یکی نیست که ادغام شوند، باید وزارت کشور در این زمینه تدبیر کند، چرا که ماهیت فعالیت حمل و نقل عمومی با تاکسیرانی کاملا متفاوت است.

اشرف‌نیا خاطر نشان کرد: باید کارشناسان وزارت کشور در این خصوص توجه ویژه داشته باشند و اول باید زیرساخت‌ها و تمهیدات لازم اتخاذ شوند، اینکه به شهرداری تبریز برای ادغام این دو سازمان فشار بیاوریم اصلا کار خوبی نیست.

فرج قلیزاده نیز در این خصوص گفت: در برخی جاها تا پنج برابر افزایش وجود دارد، این درآمدها و عوارض‌ها چرا تا این حد افزایش داشته‌اند؟

وی ادامه داد: به‌طور مثال عوارض بر پروانه‌های ساختمانی بیش از دو برابر ، هزینه زیربنای غیر مسکونی پنج برابر شده‌اند و در کل افزایش‌ها بیشتر از دو برابر شده‌اند.

قلیزاده ادامه داد: در بحث اتوبوسرانی، سال گذشته ریالی از دولت اخذ نشده است ولی در بودجه سال آینده ۶۰ میلیارد تومان کمک دولتی آورده شده است.

شکور اکبرنژاد، ضمن اعلام اینکه دولت در مواجهه با بودجه شهرداری تبریز همانطور که با بودجه کلان‌شهرهای دیگر برخورد می‌کند، برخورد کند خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری اصفهان با وجود عدم ادغام سازمان‌ها و اجرای چارت جدید تصویب شده ولی با استناد به همین مورد به بودجه شهرداری تبریز ایراد وارد می‌کنند.
 

دولت دیگر هیچ کمکی به شهرداری نمی‌کند

محمدباقر بهشتی نیز در این خصوص ضمن ارائه توضیحاتی، گفت: ابتدا با مسوولان شهرداری مرکز بودجه بررسی شده است، سپس با تک تک مناطق و سازمان‌ها بودجه پیشنهادی منطقه و سازمان بررسی شده است.

وی همچنین در مورد کمک دولتی نیز توضیحاتی داد و یادآور شد: اگر این ارقام حذف شوند دولت دیگر هیچ کمکی به شهرداری نخواهد داشت، آوردن این ارقام به معنی این است که همچنان شهرداری به دنبال کمک‌های دولتی باشد.
 

شهرداری تبریز 8 هزار میلیارد تومان سرمایه دارد

غلامحسین مسعودی ریحان نیز در این خصوص گفت: سوال اینجاست که مبلغ ۱۱۲ میلیارد که از بودجه پیشنهادی کم شده است مربوط به هزینه‌های عمرانی است یا از بودجه جاری کم شده است؟

وی ادامه داد: وقتی از درآمد این مبلغ کم می‌شود شهرداری تبریز دیگر فعالیتی نمی‌کند در حالیکه شهرداری ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه دارد که با این عدد می شود یک کشور را اداره کرد.

پس از بررسی و بحث توسط اعضای شورای اسلامی شهر تبریز، کاهش ۱۱۲ میلیارد تومان از درآمد شهرداری تبریز در سال ۱۳۹۸ به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

محمد اشرف‌نیا در ادامه جلسه گفت: اعضاء شورا و رسانه‌ها استحضار داشته باشند که بحث عمران با خدمات کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم برنامه‌ها را در کمیسیون عمران اولویت‌بندی کنیم و به همین جهت پروژه‌‌ها را بر سه قسمت تقسیم کرده‌ایم.

اشرف‌نیا ادامه داد: پروژه‌های خودگردان، پروژه‌های اجرایی و ‌ناقص مانند آسفالت‌ریزی معابر، تکمیل خط یک قطار شهری و پروژه‌های مطالعاتی برای آینده، اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی توسط کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر است و در حال حاضر باید بررسی شود که کاهش هزینه‌ها از کدام یک از این اولویت‌ها خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر شهرداری حدود ۴۸۵ میلیارد تومان بدهی شهرداران و مدیران قبلی را پرداخت می‌کند و مردم در جامعه می‌گویند که شهرداری و شورای شهر فعلی کاری انجام نمی‌دهند و شهرداران گذشته بهتر عمل کرده بودند، اما مردم باید بدانند که شهرداران قبلی با وام فعالیت کرده‌اند و ما در حال پرداخت بدهی گذشتگان هستیم.

سعید نیکوخصلت دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: از رحمات عزیزان تشکر می‌کنم، از کمیسیون عمران تقاضا دارم که اولویت آسفالت‌ریزی در مناطق را طبق جدول زمانبندی و ‌منطقه‌ای اعلام کنند.

وی ادامه داد: بودجه یک پیش‌بینی بر اساس اتفاقات گذشته است و به‌نظر من هر چقدر بودجه واقع‌بینانه نوشته شود، بیشتر محقق خواهد شد و با تدوین بودجه‌های غیرواقعی، وحدت فکری از بین می‌رود، باید اولویت بودجه توسعه پایدار و پروژه‌های ثروت آفرین باشند. ثروت از طریق حضور توریست، روان‌سازی ترافیک و... به‌وجود می‌آید.

عبداله تقی‌پور رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: در جلسات مختلف نیز اعلام کرده‌ام که لیستی از پروژه‌ها اعلام نشود بلکه چند پروژه شاخص اعلام شود که شهرداری تا پایان سال ۹۸ آن پروژه‌ها را به پایان برساند که متاسفانه در بودجه سال آینده نیز لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: در مورد محیط زیست و فضای سبز نیز باید توجه ویژه‌ای شود که متاسفانه به این موضوع توجهی نشده است.

تقی‌پور با بیان اینکه دوربین‌های ترافیکی در ایجاد انضباط ترافیکی شهر نقش ویژه‌ای اعمال می‌کنند، خاطرنشان کرد: طبق گزارش کمیسیون عمران اگر تعداد دوربین‌ها بیشتر شود در روان‌سازی ترافیک بسیار موثر خواهد بود، بحث هوشمندسازی شهری نیز باید در بودجه لحاظ شود.

شکور اکبرنژاد در تذکری خطاب به شهردار تبریز گفت: از شهردار می‌خواهیم برای جذب سرمایه‌گذار در شهر وقت بیشتری بگذارید، باید کارشناسانی باشند تا بتوانیم برای شهر تبریز سرمایه جذب کنیم.

مسعودی ریحان نیز ابراز داشت: در مورد درآمد شهرداری به‌صورت سنتی عمل می‌شود و اگر بتوانیم از دارایی‌های شهرداری درآمد کسب کنیم بسیار مفید خواهد بود، به‌طور مثال در پروژه جواهر شهرداری چقدر سرمایه دارد که می‌تواند تبدیل به درآمد شوند.

وی ادامه داد: شهرداری تبریز مانند پیرمردی است که سرمایه زیادی دارد ولی نمی‌تواند پولی از آنها در بیاورد.

مسعودی‌ریحان خاطرنشان کرد: اینجا ادعا می‌کنم که اگر شهرداری بتواند از سرمایه‌های خود بهره‌وری داشته باشد، دقیقا به میزان بودجه پیشنهادی درآمد کسب کند.

وی ادامه داد: شهرداری دارایی‌های خود را به شورا اعلام کند، وقتی شورای شهر از سرمایه‌های شهرداری اطلاعی ندارد بر چه مبنایی بودجه تصویب می‌کنیم و از خارج از مجموعه شهرداری فردی انتخاب شود تا سرمایه‌های شهرداری تبریز را بهره‌ور کرده و تبدیل به درآمد کند.

عضو شورای شهر تبریز همچنین با اعلام اینکه شهرداری باید، ملزم شود تا از سرمایه‌های خود درآمد کسب کند، خاطرنشان کرد: شهرداری نمی‌تواند ساختارها را تغییر دهد، اگر می‌توانست در چندین سال گذشته این کار را می‌کرد، چرا که شهرداری ۱۵ هزار نفر نیرو‌ و این همه سرمایه دارد، اگر به یک بازاری این نیرو و سرمایه را بدهیم بهتر از ما شهر را اداره می‌کند.

وی ادامه داد: باید شهرداری را ملزم کنیم تا ۱۱۲ میلیارد را از بودجه جاری کاهش دهد.

محمد اشرف‌نیا رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز گفت: کاهش ۱۱۲ میلیاردی درآمد تصویب شده است و از اعضا شورا تقاضا دارم به شهرداری و‌ کمیسیون فرصتی داده شود تا پروژه‌های عمرانی را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کند.

فرج قلیزاده در ادامه اذعان کرد: در مورد بحث اصلاح ساختار پیشنهاد می‌شود ۳۰ تبصره پیشنهادی در بودجه سال ۹۷ را مطالعه کنیم و هشدار می‌دهم که در سال ۹۸ ریالی برای عمران پولی نخواهد ماند و چار‌‌ه‌ای نداریم که به اصلاح ساختارها توجه کنیم و با برگزاری جلسات متعدد و پشت سر هم تدبیری اندیشیده شود.

در پایان کاهش هزینه‌های عمرانی شهرداری تبریز به مبلغ ۱۱۲ میلیارد تومان در سال ۹۸ به تصویب اعضا شورای شهر تبریز رسید.

همچنین اعضا شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه جلسه نسبت به رفع ایرادات فرمانداری تبریز بر بندهایی از تعرفه عوارض محلی پرداختند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر