کد خبر: 947932
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
اگر عقب‌ماندگی حداقل دستمزد کارگران را نسبت به هزینه‌های معیشت در هر ماه تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، در حقیقت جامعه کارگری برای صیانت از اشتغال، ماهانه ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار کار سوبسید و یارانه می‌دهد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، کارگران ایرانی سال‌های سال است که دلسوزی خود را برای صیانت از اشتغال موجود با هبه بخشی از دستمزدشان به سود بازار کار به اثبات رسانده‌اند، زیرا به رغم آنکه براساس قانون حداقل دستمزد باید بر اساس تورم و هزینه‌های واقعی معیشت یک خانوار تعیین شود، همه ساله ملاحظاتی در تعیین حداقل دستمزد لحاظ شده‌است به‌طوری که امروز بین حداقل دستمزد ماهانه یک‌میلیون‌و‌۳۰۰ هزار تومانی کارگران با هزینه‌های واقعی معیشت شکاف چند میلیون تومانی ایجاد شده‌است.
جمعیت ۱۴ میلیون نفری کارگران در حالی با حداقل دستمزدی در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال ۹۷ روبه‌رو بوده‌اند که اگر خط فقر را در خوش‌بینانه‌ترین حالت در مرز ۳ میلیون تومان در نظر بگیریم، جامعه کارگری برای صیانت از اشتغال و درک محدودیت‌ها در کشور ماهانه حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان و سالانه در حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان به بازار کار ایران یارانه می‌دهند و از قدرت خرید خود صرف نظر می‌کنند. با احتساب معادله فوق به جرئت می‌توان گفت که کارگران برای صیانت از اشتغال در ایران فداکاری می‌کنند و با آنکه کفایت دستمزد برای پوشش هزینه‌ها کاهش یافته‌است، اما در جهت حفظ اشتغال و تولید تلاش می‌کنند. تحت چنین شرایطی به نظر می‌رسد سایر شرکای اجتماعی جامعه کارگری یعنی کارفرمایان و دولتی‌ها نیز باید تلاش کنند حداقل تورم را در حوزه مسکن، کالا‌های اساسی و بهداشت و درمان که با حیات و سلامت انسان سرو کار دارد، کنترل کنند تا شرایط برای جامعه ۱۴ میلیونی کارگری و ۸ میلیونی بازنشستگان و ۲ تا ۳ میلیونی کارمندان از این بیشتر سخت نشود.
پیش از این، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص کاهش خرید اقشار ضعیف جامعه در پی نابسامانی اوضاع اقتصادی گفت: ریشه‌کن کردن فقر مطلق یکی از شعار‌های اصلی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود و این موضوع همراه با رفع بیکاری و عدالت اقتصادی، محور بودجه دولت در سال ۹۷ قرار گرفت، اما متأسفانه نه‌تن‌ها فقر مطلق از بین نرفته بلکه چندین برابر شده‌است. رسول خضری با تأکید بر اینکه تا قبل از آغاز به کار دولت دوازدهم ۱۲ درصد مردم کشور در فقر مطلق بودند و خط فقر ۳ میلیون تومان بود، اظهار داشت: قطعاً با اوضاع فعلی خط فقر حداقل به ۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و درصد مردمی که دچار فقر مطلق شده‌اند به چند برابر افزایش پیدا کرده و می‌توان گفت: به عدد ۵۰ درصدی نزدیک شده‌است. این نماینده مجلس دهم ضمن بیان اینکه امروز ارزش پول سوریه، عراق و افغانستان از ارزش پول ما بیشتر است در حالی که ذخایر ارزی ما چندین برابر این کشور‌ها است، گفت: من متأسفم بگویم در جریان نوسانات ارزی در کشور دولت بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم درآمد‌زایی کرد. در مقابل ارزش پول مردم یک سوم شد و حداقل سه برابر فقیر‌تر شدند و نیمی از جامعه به زیر خط فقر سقوط کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار