کد خبر: 947929
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
مهران ابراهیمیان
انتخابات اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها برگزار و هیئت نمایندگان تعیین شد. اگر چه اتاق‌های بازرگانی اصفهان، تبریز، مشهد و اتاق‌های مرزی و آن‌هایی که به آب‌های آزاد مرتبط هستند، حائز اهمیت هستند، اما جایگاه اتاق تهران با توجه به وجود ۲۰ نماینده دولتی و ۴۰ عضو، درآمد غیر قابل مقایسه با سایر اتاق‌ها و همجواری و همسایگی با بدنه قدرت در پایتخت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تنه به تنه اتاق بازرگانی ایران می‌زند. بنابراین یک اتاق بازرگانی قدرتمند در تهران می‌تواند در حوزه اثر‌گذاری بر تصمیم‌سازان نقش بسیار مهمی ایفا کند. از همین‌رو است که در جریان انتخابات و در طول سال به مراتب بسیار بیشتر از ۳۳ اتاق بازرگانی دیگر شهرستان‌ها مورد توجه رسانه‌ها و مسئولان است. اکنون که اتاق بازرگانی تهران برگزار و تمام ۴۰ صندلی به یک گروه واگذار شده‌است، فصل جدیدی آغاز شده که از یک سو می‌تواند صدایی یکدست را به نمایش بگذارد و به جای هرز روی انرژی و اصطکاک شدید نظر‌ها در درون هیئت نمایندگان و هیئت رئیسه، بر مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و راه‌حل برون‌رفت از آن‌ها و ارائه خدمات بهتر به آن‌ها باشد و فرصت تمرکز بیشتر برای طرح مسائل بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را فراهم آورد، اما همین نقطه قوت ممکن است خود به تهدیدی جدی برای جایگاه اتاق بدل شود و اتاق تهران را از جایگاه یک تشکل فراگیر به یک تشکل حزبی تنزل بدهد.
همچنین از آنجایی که اقتصاد کشور یک اقتصاد توزیعی است و حیات بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به تصمیمات دولتی و نحوه توضیح رانت از سوی دولت بستگی دارد، تمرکز‌گرایی یک جریان در تشکل فراگیر اتاق بازرگانی با حضور ۱۸ هزار عضو فعال اقتصادی درصورت ایجاد محدودیت در مشارکت مأموریت‌های اتاق به نقطه ضعفی تبدیل خواهد شد که در ادامه فعالیت، می‌توان اتاقی‌ها را به «توزیع رانت میان خودی‌ها»، «مماشات و روابط پشت‌پرده با دولتی‌ها»، «حل رفاقتی تخلفات هم گروهی‌ها» و... متهم کرد. با چنین تحلیلی که بر پایه SWOT می‌توان نکات بیشتری برای قوت‌ها، ضعف‌ها، تهدید‌ها و فرصت‌ها ترسیم کرد و از حوصله این مقال خارج است به نظر می‌رسد راهکار و مأموریت‌های زیر را به عنوان نمونه مدنظر و بسط داد.
۱- نرخ مشارکت ۲۲ درصدی در انتخابات دو روز پیش (۱۱ اسفند ماه سال ۹۷) بود، اما جریان برنده به طور متوسط توانست پشتوانه حدود ۸ درصد اعضا را با خود همراه کند، بنابراین در گروه مطلق برنده به‌رغم اختلاف و فاصله رأی بیش از ۵۰۰ رأی، باید مکانیزمی برای اتصال دائمی به اعضا اتاق و بهره‌بردن از آن‌ها در نظام تصمیم‌سازی طراحی کند تا مشاوره به سه قوه و نامه‌نگاری‌ها به مسئولان اثر‌گذار‌تر باشد. این اقدام را می‌توان به مدد تکنولوژی‌های امروزی ایجاد کرد و در عین حال جریان اطلاع‌رسانی شفاف و فراگیر را در دستور کار قرار داد.
۲- جریان و گروه‌هایی که در این انتخابات موفق به حضور نشده‌اند نیز چنانچه علاقه‌مند به اثر‌گذاری بیشتر و کمک به فعالان اقتصادی هستند به جای خداحافظی با اتاق باید به نوعی با تشکیل هسته‌های نظارتی و رصد دائمی فعالیت‌های اتاق مراقب انحرافات احتمالی، انحصارگرایی، سکوت‌های نابجا در مقابل زیاده‌خواهی‌های دولتی و... باشند.
جریان‌هایی که باخته‌اند باید بدانند که مهم‌ترین علت شکست، کم‌کاری در کار تیمی و استفاده از ابزار‌های در اختیارشان بوده و یکی از عوامل شکست در انتخابات، تشکیل کلونی‌هایی است که صرفاً برای انتخابات و احیاناً شکست جریان حاکم ایجاد می‌شوند و تا قبل از آن هیچ صدایی در نقد عملکرد اتاق از آن‌ها تا لحظه انتخابات شنیده نشده‌است. آیا بازیگران فعال در حوزه‌های اقتصادی رویه خود را عوض خواهند کرد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار