کد خبر: 947926
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
با صرفه‌جویی ۷۰ درصدی کلیات بودجه پیشنهادی شهرداری تهران در جلسه شورای شهر تهران تصویب شد. اعضای شورا اعلام کردند با بودجه سال آینده فقط پروژه‌های ناتمام و نیمه‌تمام به اتمام خواهند رسید و پروژه عمرانی جدید در شهر تهران به اجرا در نخواهد آمد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: لایحه پیشنهادی شهرداری تهران برای بودجه سال ۹۸ حدود ۱۸ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که در صحن علنی به تصویب اعضای شورای شهر رسید. این بودجه نسبت به سال ۹۷ شهرداری که ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده، با افزایش مواجه شده است. با این حال به گفته سیدحسن رسولی، خرانه‌دار شورای شهر «اگر فرض کنیم در خوشبینانه‌ترین حالت سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد تورم داشته باشیم و قدرت خرید سال ۹۷ را اگر می‌خواستیم حفظ کنیم، باید با احتساب نرخ تورم ۲۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان بودجه سال آینده افزایش می‌یافت، ولی در حال حاضر بودجه فعلی شهرداری تهران در سال آینده ۴/ ۸ درصد با نرخ تورم ۳۰ درصدی پایین‌تر است.»
به گفته این عضو شورا در بند «ب» تبصره ۱۱ لایحه بودجه سال ۹۸، شهرداری تهران یکی از وعده‌هایی که به مردم داده، شفاف‌سازی است. در این تبصره مقرر شده تمامی قرارداد‌های بالای ۲۰۰ میلیون تومان از نقطه آغازین تا انتها در سامانه شفافیت درج شود. همچنین در یکی دیگر از این تبصره‌ها آمده است، شهرداری موظف است ۷۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشد و هزینه‌های سفر‌های خارجی نیز تا ۶۰ درصد کاهش یابد.
در همین رابطه رئیس شورای شهر انقباض در منابع به دلیل رکود و انبساط در مصارف به دلیل تورم را مهم‌ترین محور چالش‌های بودجه‌ای سال آینده شهرداری تهران عنوان کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز ضمن انتقاد از افزایش بودجه غیرفرهنگی شهرداری تهران گفت: بودجه شهرداری در بخش فرهنگ کاهش یافته و همچنین به ظرفیت‌ها توجه نشده است. این عضو شورا معتقد است: «به درآمدزایی پایدار و همچنین به ظرفیت‌های شهرداری در بودجه توجه نشده. به عنوان مثال در حوزه فرهنگی ۳۵ فرهنگسرا، ۷۰ خانه فرهنگ، ۳۵۰ سرای محله که امکانات متفاوتی در آن‌ها وجود دارد و می‌توانند نسبت به هزینه‌های خود عمل کنند، اما در لایحه به این بخش هم بی‌توجهی شده است.»
براین اساس اعلام شد، عدم تحقق درآمد‌ها در فضای عملکرد ۱۱ ماهه سال ۹۷ براساس گزارش‌های به دست آمده ۷۴ درصد است؛ یعنی از ۱۷ هزارمیلیارد بودجه سال ۹۷، فقط ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد محقق شده است. در ماه پایانی سال هم حداقل ۶ درصد بودجه باقیمانده محقق خواهد شد؛ یعنی ۲۰ درصد درآمد‌های شهرداری امسال محقق نشده است.
با توجه به تحقق نشدن بودجه سال جاری و کاسته شدن از فعالیت‌های شهرداری در همه بخش‌ها، اینگونه به نظر می‌رسد که بودجه سال آینده شهر به‌صورت نسیه بسته شده است و به گفته رئیس شورا، شهرداری با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهد شد. این سخنان نشان از فرار رو به جلوی مدیریت شهری و شورا در ارائه خدمات به شهروندان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار