کد خبر: 947871
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
زنانی که بیش از ۵۵ ساعت در هفته کار می‌کنند در مقایسه با زنانی که میانگین ساعت کاری آن‌ها ۳۵ تا ۴۰ ساعت است، بیشتر از افسردگی رنج می‌برند.
کبرى فرشچى
سرویس زنان جوان آنلاین: آیا زنان شاغل و با فعالیت‌های اجتماعی گسترده شادترند یا زنان خانه‌دار یا زنانی با فعالیت اجتماعی محدود که بیشتر وقت‌شان را صرف رسیدگی به امور خانه و خانواده می‌کنند؟ پاسخ شما به این سؤال هر چه باشد نتایج تحقیقات دانشمندان انگلیسی در این باره واقعیت‌های جالبی را برملا می‌کند؛ واقعیت‌هایی که از قضا با آموزه‌های دینی ما هم تطابق بیشتری دارد. این مطالعات نشان می‌دهد زنانی که بیش از ۵۵ ساعت در هفته کار می‌کنند در مقایسه با زنانی که میانگین ساعت کاری آن‌ها ۳۵ تا ۴۰ ساعت است، بیشتر از افسردگی رنج می‌برند.

نیمی از جامعه بودن و علاقه به حضور اجتماعی در کنار تسلط دیدگاه‌های رایجی که ارزشگذاری بیشتری برای زنان شاغل نسبت به زنان خانه‌دار در جامعه قائلند موجب شده تا زنان تلاش کنند به هر قیمتی حضور اجتماعی پررنگ‌تری را تجربه کنند این در حالی است که مطالعات اخیر دانشمندان انگلیسی نشان می‌دهد زنانی که بیش از ۵۵ ساعت در هفته کار می‌کنند در مقایسه با زنانی که میانگین ساعت کاری آن‌ها ۳۵ تا ۴۰ ساعت است، بیشتر از افسردگی رنج می‌برند.

تقسیم کاری مطابق با فطرت

بعد از ازدواج آسمانی حضرت زهرا (س) و حضرت امیرالمؤمنین (ع) روایت شده که آن‌ها تصمیم گرفتند برای پیشبرد امور منزل تقسیم کار کنند و در این مسیر از رسول اکرم (ص) کمک گرفتند. پیامبر اکرم، اما امور داخل خانه را به حضرت زهرا (س) و امور خارج از خانه را به عهده حضرت امیر (ع) گذاشتند. هر چند روایات گوناگونی از حضور اجتماعی حضرت زهرا (س) در نقش‌های مختلف و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی وجود دارد، اما این شخصیت والا برای ما از منظر درخشش در نقش‌های مادری و همسری بیش از هر نقش دیگری الگوست. به این معنا که فعالیت‌های اجتماعی آن حضرت در حاشیه نقش‌های اصلی بوده است. حالا پس از سپری شدن ۱۴۰۰ سال از ارائه این الگوی نبوی نتایج تحقیقات دانشمندان غربی نشان می‌دهد حضور اجتماعی تمام‌وقت زن برای خودشان و برای خانواده تبعات ناخوشایندی دارد.

فطرت انسان بیشترین کشش را برای او بر جای می‌گذارد به همین خاطر است که با فاصله گرفتن از فطرت روح و حتی جسم انسان رنجور می‌شود. نقش‌های مادری و همسری هم نقش‌های فطری است که خداوند برای زنان قرار داده و در سایه قرار گرفتن در کالبد این نقش‌هاست که زنان به آرامش می‌رسند، اما دوری زنان از خانه و خانواده می‌تواند برای آن‌ها عوارض روحی متعددی به همراه بیاورد.

افسردگی در زنان فعال انگلیسی!

به گزارش روزنامه گاردین بر اساس پژوهشی که روی بیش از ۲۰ هزار نفر از بزرگسالان انگلیس انجام شده، زنانی که حداقل ۵۵ ساعت در هفته کار می‌کنند در مقایسه با زنانی که ۳۵ تا ۴۰ ساعت مشغول فعالیت خارج از خانه‌اند، ۳/ ۷ درصد بیشتر به افسردگی مبتلا هستند. این در حالی است که بر اساس مطالعات، علائمی از افسردگی در مردانی که به همین میزان ساعت کار می‌کنند دیده نشده است.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مردان و زنانی که علاوه بر طول هفته در آخر هفته‌ها نیز کار می‌کنند، بیش از دیگران علائم افسردگی دارند.

آمار‌ها حاکی است ۱۹ درصد زنان بریتانیا از یکی از بیماری‌های سلامت روان ازجمله افسردگی و اضطراب رنج برده و این رقم برای مردان برابر با ۱۲ درصد است. به علاوه علائم افسردگی میان شاغلینی که از درآمد کمتری برخوردار بوده، مشکلات جسمی داشته و از شغل خود رضایت ندارند بیشتر دیده می‌شود.
از نتایج این مطالعات می‌توان دریافت تأکید بر نقش‌های مادری و همسری زنان در ساختار ایرانی- اسلامی و اسناد بالادستی کشورمان که بر مبنای همین ارزش‌ها تهیه و تدوین شده است بر مبانی علمی استوار است. بر این اساس پافشاری برخی جریان‌های داخلی بر حضور اجتماعی زنان و معرفی آن به عنوان معیار پیشرفت بر چه مبنایی استوار است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر