کد خبر: 947864
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
در گفت­وگو با مجری برنامه «تراز»:
مهدی افشاریان بیان کرد: رسالت برنامه «تراز» حمایت از کالای ایرانی، تشویق کسب و کار‌های ایرانی و مسائل اشتغال است. مدیر گروه برنامه‌های ترکیبی، به سعید نقیبی تهیه کننده برنامه «تراز» برنامه­ای را محول کرد که پیرامون مسائل اقتصادی صحبت کند. ما تا پیش از این برنامه، شبکه­ای به طور منحصر به فرد برای مسائل اقتصادی و کسب و کار نداشتیم و احتیاج به برنامه‌ای صبحگاهی داشتیم که مسائل روز اقتصادی را بررسی کند.
سرویس فرهنگی جوان آنلاین: برنامه «تراز» یک برنامه اقتصادی است که به تهیه­کنندگی سعید نقیبی هر روز صبح از شبکه ایران کالا پخش می­شود و به مسائل مختلف اقتصادی و معیشتی مردم می­پردازد. مهدی افشاریان یکی از مجریان ثابت برنامه معتقد است که موفقیت کامل برنامه در گروی صداقت کامل با مردم است و قرار نیست به مسئولان وفادار باشند، بلکه تنها به مردم وفادار هستند.

مهدی افشاریان بیان کرد: رسالت برنامه «تراز» حمایت از کالای ایرانی، تشویق کسب و کار‌های ایرانی و مسائل اشتغال است. مدیر گروه برنامه‌های ترکیبی دکتر سیدی، به سعید نقیبی تهیه کننده برنامه «تراز» برنامه­ای را محول کرد که پیرامون مسائل اقتصادی صحبت کند. ما تا پیش از این برنامه، شبکه­ای به طور منحصر به فرد برای مسائل اقتصادی و کسب و کار نداشتیم و احتیاج به برنامه‌ای صبحگاهی داشتیم که مسائل روز اقتصادی را بررسی کند.

وی افزود: سعید نقیبی با توجه به دیدگاهش یک تیم جوان شامل هفت مجری را انتخاب کرد که در بخش­های مختلف به تحلیل اخبار روز اقتصادی می­پردازند و جذابیت­هایی را نیز به این بخش اضافه می­کنند. ما دو بخش اقتصاد کلان و خرد داریم که اقتصاد کلان مربوط به اقتصاددانان، بدنه دولت و مجلس می­شود، اقتصاد خرد نیز مربوط به معیشت مردم است و «تراز» به اقتصاد خرد می­پردازد.

این مجری تلویزیون ادامه داد: نگاه «تراز» به این است که برنامه­ های مربوط به معیشت مردم تا چه اندازه عملی شده و مسئولان چقدر توانستند موجب رونق سفره­های معیشتی مردم شوند؛ به همین جهت به دعوت آقای نقیبی به این برنامه آمدیم. ما چندماه تمرین­های بسیار فشرده داشتیم تا در زمانی فشرده، محتوایی به اندازه یک برنامه چهار ساعته با ضرباهنگ و ریتم تند به مخاطب ارائه کنیم. استفاده از شور جوانی موجود در این برنامه، مردم را به دیدن آن علاقه­ مند کرده است و هرکدام از ما در بازکردن گره اقتصادی کشور سهیم هستیم.

وی درباره میزان مطالعات اقتصادی خود نیز بیان کرد: قبل از اینکه وارد این برنامه شوم اقتصادی نبودم، اما در بازه فشرده چندماهه تحت نظارت سردبیر برنامه آقای میرشاهی و تهیه­کننده برنامه، هرروز اتاق فکر داشتیم و مدل برنامه و شیوه ورود به موضوعات مختلف را تعیین می­کردیم. ما مطالعه می­کنیم و کارشناسانی به عنوان مشاور داریم و بسیاری از مسائل اقتصادی را تجزیه و تحلیل و تمام روزنامه ­های اقتصادی را مرور می­کنیم. ما حتی ماهنامه‌های اقتصادی خارجی مثل وال استریت ژورنال را نیز مطالعه، تحلیل و بررسی می­کنیم.

افشاریان خاطرنشان کرد: هر روز از صبح تا ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه برنامه به روی آنتن می­رود، اما همه گروه پس از پایان برنامه تا ۸ و ۹ شب در بخش اداری می­مانند، روزنامه­های روز‌های بعد را بررسی می­کنند و از مهمان­ها برای حضور در برنامه دعوت می­کنند. بعضی وقت­ها فقط شبی دو یا سه ساعت می­خوابیم، چون حجم مطالب اقتصادی زیاد و پیچ در پیچ است. معمولا یک موضوع اقتصادی به چندین صنف و اتحادیه یا بدنه دولت ارتباط پیدا می­کند و ارتباطات این موارد خیلی مهم است و حتما باید تحقیق کنیم. با انجام این کار‌ها حدود ۹۰ درصد به مسائل اقتصادی مسلط می­شویم؛ کم کاری ­های موجود را بررسی می­کنیم و نقاط ضعف و باگ­های اقتصادی کشور را به دست می­ آوریم، چون قرار نیست فقط آنتن را پر کنیم، بلکه قرار است بگوییم مشکل کجاست.

وی با اشاره به اینکه موضوع «میوه و تره­بار» پر حاشیه­ترین سوژه­ای بوده که دنبال کرده است گفت: هر روز برنامه ما پر از حاشیه و مسائل مختلفی است، اما برنامه ما درباره «میوه و تره­بار» بسیار پرسوژه و پرحاشیه بود، چون بسیاری از مسئولان تنظیم بازار و میادین تره­بار شهرداری در وزارت جهاد کشاورزی و تعاونی روستایی حاضر به حضور در این برنامه نشدند و پاسخگوی تلفن­ های خود نبودند. برنامه ما درباره «نقش دلالی در بالا رفتن قیمت میوه­ها» بود و سه نفر را از چندین روز قبل دعوت کردیم، اما سر موعد گفتند جلسه داریم و هیچکدام نیامدند و تلفنی هم پاسخگو نبودند. رسالت برنامه ما این است که هر مهمان مسئولی در هر بخشی حاضر نشود و پاسخ ندهد، اعلام کنیم که دعوت کردیم و جای صندلی او خالی است و نیامد.

مجری «تراز» در پاسخ به این پرسش که آیا این برنامه می­تواند مثل «پایش» در تلویزیون تبدیل به یک نشان تجاری شود عنوان کرد: برنامه «پایش» خیلی خوب است و به تمام عوامل آن خدا قوت می­گویم، اما اگر قرار باشد دقیقا شبیه «پایش» باشیم، قطعا نباید وجود داشته باشیم و باید طرحی نو دراندازیم و سمت و سویی جدید به این قضیه بدهیم. وظیفه ما آشتی دادن مقوله اقتصاد با مردم است و مطالبه­گر هستیم. به طور مسلم برنامه­ های «پایش» و «تراز» می­توانند یار و یاور یکدیگر باشند تا مردم بدانند اگر خواسته­ای دارند باید مطالبه­گر باشند. به طور مطمئن برنامه «تراز» می­تواند یک نشان تجاری شود و به زودی خبر‌های زیادی از موفقیت و جنجالی که به پا می­کند منتشر می­شود و با هیچکس هم شوخی ندارد.

او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برای برنامه خاصی تذکرگرفته است یا خیر گفت: تا به حال خیر. ما اتهام بی­جهت به کسی نمی­زنیم و تنها گرداننده این برنامه هستیم. ذات اصلی برنامه­ های تلویزیونی این است که به عنوان مجری، تنها، اعلام می­کنیم. گاهی کارشناسان برنامه با هم به توافق نمی­رسند، وگرنه اخطاری از جایی نگرفتیم و مدیر شبکه دکتر زابلی ­زاده و آقای نقیبی از ما خیلی حمایت کردند. هر موضوعی را که در برنامه اعلام می­کنیم، با سند و مدرک است. مردم حوصله نمی­کنند روزنامه صبح و عصر را بخوانند، اما هرکس آن‌ها را بخواند و تحلیل اقتصادی روی آن بگذارد، قطعا به نتایج ما می­رسد.

مجری «تراز» اظهار داشت: برنامه با بودجه شبکه ایران کالا پیش می­رود و تنها در میان برنامه برای جلوگیری از خسته شدن تماشاگر آگهی پخش می­کنیم. با توجه به اینکه از کسب و کار‌های ایرانی حمایت می­کنیم، از کارآفرینان ایرانی دعوت می­کنیم تا درباره کسب و کار و علل موفقیت خود توضیح دهند و ما حتی یک تیزر تبلیغاتی نیز به آن‌ها هدیه می­دهیم.

او معتقد است: در تمام جهان نباید بخش پیش تولید و اتاق فکر را فراموش کنیم. متأسفانه اگر بخواهیم در هرجایی از دنیا ایده­ای را به مرحله تولید برسانیم ابتر می­شود، چون در مسیر کار بسیاری از نواقص خود را نشان می­دهند. وقتی یک برنامه با هر گرایشی اعم از اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی می­تواند موفق باشد که یک اتاق فکر داشته باشد و از کارشناسان دعوت کنند و پیش تولید قانونمندی داشته باشند.

افشاریان در پایان گفت: ما در دو برنامه اول ۲ هزار و ۷۰۰ پیامک درباره موضوع برنامه داشتیم و این نشان می­دهد که خیلی جنجالی شروع شد و موفقیت کامل برنامه ما در گروی صداقت کامل با مردم است و قرار نیست به مسئولان وفادار باشیم، بلکه تنها به مردم وفادار هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار