کد خبر: 947731
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰
نکاتی که رفت و روب آخر سال را دلچسب می‌کند
توجه کنید قرار است فقط خانه و اسباب آن را تمیز و مرتب کنید یعنی قرار است خانه تکانی کنید نه خودکشی، پس لطفاً دست به کار‌های خطرناک نزنید.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین- کسری محمدیان: اسفند، ماه شلوغی و جنب و جوش است. در آخرین روز‌های سال هستیم و خانم‌های خانه سخت در تکاپوی آماده شدن برای سال جدید هستند. ایرانیان طبق رسم کهن «خانه تکانی» با خانه‌ای پاکیزه و خالی از دورریختنی‌های انباشته شده به استقبال نوروز می‌روند و خانه را از دود و غبار یک سال زندگی می‌تکانند. البته برخی افراد با شنیدن کلمه خانه تکانی ابرو‌ها را گره می‌کنند که وای باز خانه تکانی و خستگی! اما باید گفت که هیچ ایرانی از خانه تکانی در امان نیست و نمی‌تواند فرار کند. پس سگرمه‌ها را باز کنید و آستین‌ها را بالا بزنید، زیرا چاره‌ای نیست و این کار باید انجام شود. فقط لطفا خانم‌های خانه، مراقب باشید که این خانه تکاندن منجر به آسیب رساندن به خود و اعضای خانواده‌تان نشود. به این دلیل می‌گویم که هر ساله شاهد حوادث ناگواری هستیم که برای افراد حین خانه تکانی رخ می‌دهد و حتی برخی خانواده‌ها را عزادار می‌کند. پس خانم‌ها توجه کنید قرار است فقط خانه و اسباب آن را تمیز و مرتب کنید یعنی قرار است خانه تکانی کنید نه خودکشی، پس لطفاً دست به کار‌های خطرناک نزنید.

ابتدا یک فهرست از تمام کار‌هایی که برای خانه تکانی باید انجام دهید تهیه کنید و طبق آن پیش روید. لطفاً خانه تکانی را در یک یا دو روز انجام ندهید. با تقسیم کار در روز‌های مختلف خانه خود را تمیز و مرتب کنید. به محض بیدار شدن از خواب شروع به خانه تکانی نکنید، بگذارید کمی بدنتان گرم شود بعد شروع کنید. روزی یک تا دو ساعت کافی است. بیشتر از این موجب می‌شود از تعطیلات و تمیزی خانه خود لذت نبرید.

لوازم منزلتان را چک کنید و از سلامت یا خراب بودن آن‌ها مطلع شوید. اگر نیاز به تعمیر دارد آن را تعمیر و مجدد از آن استفاده کنید. حواستان باشد وسیله‌ای که خراب است و با تعمیرات می‌شود مجدد از آن استفاده کرد را دور نیندازید که در شرایط تورم و گرانی اکنون دیگر به راحتی نمی‌توانید نو همان وسیله را بخرید.
اگر می‌خواهید کمر و گردنتان آسیب نبیند به تنهایی وسایل و اجسام سنگین را بلند یا جابه‌جا نکنید، چون باعث می‌شود به مهره‌های کمر یا حتی گردن شما فشار وارد شود و دچار دیسک کمر یا آرتروز گردن شوید. پس با کمک دیگران و به مرور این جابه‌جایی‌ها را انجام دهید تا در ایام تعطیلات کمر درد و گردن درد نداشته باشید.

برخی خانم‌ها تصور می‌کنند باید تمام خانه از سفیدی برق بزند پس برای رسیدن به این هدف دست به کار‌های خطرناکی می‌زنند. لطفاً در زمان استفاده از وسایل شوینده برای نظافت مراقب باشید آن‌ها را با هم ترکیب نکنید، زیرا ترکیب مواد شوینده‌های شیمیایی با هم گاز‌های شیمیایی خطرناکی را تولید می‌کند که ممکن است به بافت‌های ریه شما آسیب بزند. پس برای شست‌وشو و سفید شدن خانه، خود را به کشتن ندهید.

در روز‌های پایانی سال به کرات شاهد سقوط افراد از ارتفاع هستیم. خانم‌های خانه اگر قرار است از پله یا همان نردبان بالا بروید ابتدا از سالم بودن آن مطمئن شوید و بعد هم به تنهایی این کار را انجام ندهید. حتماً نفر دومی کنار شما باشد که هم مراقب شما باشد هم دستمال و مواردی که نیاز دارید را به شما بدهد تا نیاز نباشد شما از این پله‌ها مرتب بالا و پایین بروید. همین بالا و پایین رفتن از نردبان باعث می‌شود به زانو‌ها فشار آید و دچار مشکل شوید. پس موقع شست‌وشوی دیوار و پنجره‌ها مراقب زانو‌ها و دست‌های خود باشید. به آن‌ها در ایام تعطیلات نوروز نیاز دارید.

بسیاری از خانم‌ها عادت به استفاده از دستکش ندارند به همین دلیل بعد از خانه تکانی دچار ناراحتی‌های پوستی به خصوص اگزمای پوستی می‌شوند. لطفاً هنگام شست‌وشو با مواد شیمیایی، از دستکش استفاده کنید تا مواد شوینده شیمیایی برای شما حساسیت پوستی و بیماری‌های دیگری ایجاد نکند. با دست‌های خود مهربان‌تر باشید.

همیشه زمان خانه تکانی که فرا می‌رسد بحث و مشاجره در اکثر خانواده‌ها بالا می‌گیرد. معمولاً در این ایام همه کار‌ها به گردن خانم خانه است و همسر و فرزندان خانه از بار مسئولیت و همکاری در این موضوع شانه خالی می‌کنند. همین موضوع موجب می‌شود خانم‌ها در این ایام هم از لحاظ جسمی و هم روحی دچار مشکلاتی شوند. لطفاً آقایان همسرانتان را در امر خانه تکانی همراهی کنید و بخش‌هایی از کار‌های خانه مثل جابه‌جایی اجسام سنگین یا شستن شیشه‌ها و... را شما انجام دهید. از فرزندانتان هم کمک بگیرید و به آن‌ها هم مسئولیت تمیز کردن اتاقشان را بدهید. در این صورت همه با هم و در یک کار گروهی، خانه و زندگی خود را تکانده و تمیز کرده‌اید. همه با هم خسته می‌شوید و همه با هم از نتیجه کار گروهی خود و تمیزی خانه لذت می‌برید.

گاهی تمیز کردن دور و اطراف یک شیء اضافه راحت‌تر از دور انداختن آن به نظر می‌رسد، اما این روش در درازمدت کارساز نخواهد بود. با کمی نظم و ترتیب، خرده‌ریز‌ها را کاهش دهید. خود را از شر هر لباسی که دیگر اندازه‌تان نیست یا چند سال است آن را نپوشیده‌اید راحت کنید و اگر نو و تمیز هستند به افراد نیازمند بدهید تا آن‌ها از آن استفاده کنند. هر قطعه پوشاک یا شیء ناقص مانند لنگه جوراب، لنگه گوشواره بدلی، ظروف شکسته‌ای که دوباره چسبانده شده و... را دور بیندازید. تهیه لوازمی مانند جا کلیدی، جا کفشی و در کل وسایلی که موجب مرتب شدن خرده‌ریز‌ها می‌شوند را در دستور کار خود قرار دهید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار