کد خبر: 947725
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۱
نگاهی به کتاب «رستگاری در جزیره» و گفت‌و‌گو با نویسنده اثر
روایت‌های زندگی شهید رستگار، حضور در انقلاب و عرصه‌های مبارزات انقلابی، پیوند با جنگ و شرکت در حماسه نبعه، عملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس، سفر به سوریه و لبنان، تشکیل تیپ سیدالشهدا (ع) تهران، حماسه‌آفرینی در والفجرها، عملیات خیبر و... سرفصل‌های این کتاب هستند.
علی شیرین
سرویس پایداری جوان آنلاین: «رستگاری در جزیره» اثری است که در ژانر مستندنگاری تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس به زندگی یکی از چهره‌های شاخص دوران دفاع مقدس پرداخته است. این اثر ۴۰۰ صفحه‌ای تألیف محمدعلی آقامیرزایی نویسنده ادب پایداری و فعال رسانه‌ای به زندگی، رشادت‌ها و فعالیت‌های سردار کاظم نجفی رستگار از فرماند‌هان دوران دفاع مقدس پرداخته است. این کتاب از آنجا مورد توجه قرار می‌گیرد که روایتگر زندگی و مجاهدت‌های فرمانده شاخصی است که در دوران دفاع مقدس به نوعی خاص از مدیریت در جنگ معتقد بود و به خاطر همین نوع نگاه و خاص بودن حتی حاضر شد از سمت فرماندهی استعفا دهد و نهایتاً در کسوت یک سرباز به شهادت می‌رسد. محتوای این کتاب به عنوان اثری مادر و مبنایی می‌تواند به فیلم و حتی مجموعه تلویزیونی و رمان و داستان تبدیل شود، چراکه پر است از روایت‌های جذاب از زندگی و جنگ و حوادث دیگر آن سال‌ها!

نگارش این کتاب از اوایل تابستان ۹۱ آغاز شد، نویسنده برای واکاوی شخصیت و زوایای پنهان این فرمانده سراغ ۴۶ راوی رفته و نهایتاً با ۲۴ نفر موفق به مصاحبه شده است. البته برادر شهید رستگار بر این باور است که ناگفته‌های فراوانی هنوز باقی مانده و افراد زیادی هستند که درباره ابعاد شخصیتی این شهید سخن نگفته‌اند. هنوز این ناگفته‌ها به سلک قلم درنیامده و از دانستن و شنیدن آن، ما محرومیم.
روایت‌های زندگی، حضور در انقلاب و عرصه‌های مبارزات انقلابی، پیوند با جنگ و شرکت در حماسه نبعه، عملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس، سفر به سوریه و لبنان، تشکیل تیپ سیدالشهدا (ع) تهران، حماسه‌آفرینی در والفجرها، عملیات خیبر و... سرفصل‌های این کتاب هستند.

محمدعلی آقامیرزایی نویسنده کتاب، در پاسخ به این سؤال که چرا از تعداد نسبتاً زیادی راوی برای معرفی زندگی شخصیت کتابش بهره برده است می‌گوید: این یک اثر داستانی یا رمان نیست. یک کار پایه تاریخ شفاهی دفاع مقدس است، در این اثر به یک شخصیت بزرگ مانند شهید رستگار که به شدت مورد بی‌مهری قرار گرفته است، پرداخته‌ایم. این یک اثر مادر است که بعد‌ها می‌تواند برای داستان‌نویسی، فیلمسازی، قصه و رمان مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین هدف من از نوشتن این کتاب، داستان‌پردازی نبود.

آقامیرزایی در ادامه می‌گوید: حداقل باید با ۵۰ نفر مصاحبه می‌گرفتم، اما به‌رغم تلاشی که داشتم توانستم با ۲۴ نفر مصاحبه بگیریم. شتاب‌زدگی که در برخی قسمت‌های کتاب دیده می‌شود به همین دلیل است. بنده ۲۱ جلد کتاب نوشته‌ام و کتاب اردیبهشت من که زندگینامه داستانی است و درباره شهید کیانپور است از جذاب‌ترین لحظه یعنی لحظه شهادت شهید آغاز می‌شود، اما در این اثر واقعاً قصدم داستان‌پردازی نبوده است و طبق اصول تاریخ شفاهی نوشته‌ام را تنظیم کرده‌ام.

این نویسنده در خصوص اینکه چه نکته‌ای در ذکر روایت‌ها برایش اصلیت داشته است؟ بیان می‌دارد: من در این کتاب با مستندات کار کرده‌ام و همه مصاحبه‌ها مستند هستند. طبق سیر تاریخ شفاهی، نباید به روایت‌ها دست زد بنابراین لحن راوی باید رعایت می‌شد. تا جایی که می‌شد حشو و زوائد گفت‌وگو‌ها را کوتاه کردم، اما در تمام مراحل کار، مستند بودن روایت‌ها برایم مهم بود، زیرا قرار نبود شخصیت‌پردازی کنم.

وی می‌افزاید: می‌خواستم این کتاب به عنوان یک اثر مادر باشد. البته حشو و زوائد جزو اشکالات کار است که اگر ویراستاری توسط ناشر صورت می‌گرفت، این اشکال رفع می‌شد. امیدوارم در چاپ دوم کتاب، این موضوع در نظر گرفته شود. وی گویاسازی را از اختصاصات دیگر این اثر برشمرد و گفت: سعی کرده‌ام شخصیت‌های دخیل، گویاسازی شوند تا در داستان تأثیر بیشتری داشته باشند. کتاب رستگاری در جزیره توسط انتشارات شاهد به چاپ رسیده است. کتابی که می‌تواند به عنوان یک مرجع مادر، علاوه بر عموم مردم، مورد استفاده نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس نیز قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار