کد خبر: 947646
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
تئاتر روح الله در سالن سوره به روی صحنه رفت؛
نمایش «سه دیدار» به بیان زندگی امام خمینی (ره) در سه پرده و سه زمان مختلف می‌پردازد تا بار دیگر ما را با اندیشه‌های امام آشنا کند

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،به نقل از روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) اصفهان، نمایش صحنه ای سه دیدار در دومین جشنوار نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله و در سالن سوره به روی صحنه رفت.
 شاید این رسم روزگار است که مردان بزرگ در مسیر زندگی خود از همان دوران کودکی با مشکلات و مسائل متفاوتی روبرو می‌شوند همچون پیامبر گرامی اسلام که از دوران کودکی یتیم شدند. اما همان‌طور که تئاتر سه دیدار تاکید می‌کند:«بی پدرها بی خدا نیستند»،  نمایشی که زندگی امام روح‌الله خمینی (س) را در سه مقطع زمانی متفاوت روایت می‌کند.
در پرده اول، روح‌الله نوجوان که پدر را از دست داده در خانواده‌ای مذهبی و حکیم رسم تظلم خواهی و بازستانی حق مظلوم از ظالم را به خوبی می‌آموزد و تلاش می‌کند با مصائب این دوران بجنگد و زیر بار ظلم نرود و در این راه به دوستان و همنوعان خود نیز کمک کند تا در مسیر درست قرار بگیرند.
روح الله که در پرده دوم به سن جوانی رسیده طلبه‌ای جوان است که راه تعلم در درگاه بزرگانی از جمله آیت‌الله مدرس در پی گفته و دیانت و سیاست را باهم یاد می‌گیرد چرا که آیت‌الله مدرس اعتقاد داشته است:« با مغزهایتان با حکومت طرف شوید و با قلب‌هایتان به سوی خداوند بروید و در دنیا با عقل دوراندیش حرکت کنید چرا که نه نظام سلطانی مناسب اداره کشور است و نه جمهوری رضاخانی و میرپنجی».
اما به تدریج امام (ره) از استاد خود نیز در این مسیر پیشی می‌گیرد تا جایی که به آیت‌الله مدرس متذکر می‌شوند که مشروعیت بالاتر از مشروطیت بوده و این راهی است که شیخ فضل‌الله نوری نیز جان خود را در آن راه فدا کرد. چرا که این راه با دوام و بی انتها است که می‌توان حکومت اسلامی درست را در آن برقرار کرد.
حتی ایشان پیش بینی می‌کنند که مشروطیت بدون مشروعیت راه به جایی نمی‌برد و رضاشاه به حکومت می‌رسد و به دنبال سلطنت خود است؛ به همین دلایل است که استاد از شاگرد خود می‌خواهد بیشتر در ملاقات‌های دونفره یکدیگر را ببیند تا از نفوذ کلام حضرت روح‌الله بهره مند شود و در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی و... به مباحثه بنشینند.
امام خمینی (س) اعتقاد داشتند که قدرت عشق، ما را به تحریک معنوی وا می‌دارد به همین دلیل به رسم عشق با همراهان خود برخورد می‌کرد و آنها را به قله‌های عظیم معرفت الهی رهنمون می‌فرمودند.
در پرده پایانی این نمایش حضور زنان درباری در حرم حضرت معصومه(س) و بی بندوباری آنها روایت می‌شود که همین امر باعث اعتراض روحانیت و به ویژه روح‌الله جوان می‌گردد و در نهایت رضاشاه با قشون خود به آنها حمله می‌کند که در این بین شیخ محمد بافقی دستگیر می‌شود و در ادامه دستور اعدام حضرت روح‌الله را صادر می‌کند اما این حکم را هیچ‌گاه نمی‌توانند اجرایی کنند چون یافتن این طلبه جوان به نوعی غیر ممکن می‌شود.
این نمایش به کارگردانی محمد هاشم‌زاده به دومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح‌الله راه یافته و در سالن حوزه هنری اصفهان در اولین روز جشنواره اجرا شده است و پریسا جوهری، متین تدریس حسنی، فرزام مختاری، بنیامین صفدری، محمد پارسا محسن نیا، امیرحسین کیانی و امین شیخ سامانی به ایفای نقش پرداختند.
زندگی بزرگمردان در طول تاریخ همواره رمز و رازهای فراوانی را با خود به همراه داشته که برای هر مخاطبی از بزرگ و کوچک و پیر و جوان می‌تواند درس آموز باشد و آنچه مسلم است تمام این رموز را نمی توان به آسانی و به تمام به معرض نمایش گذاشت هرچند تلاش کردن در این مسیر نتیجه بخش بوده و به دل بینده می‌نشیند و چراغ راه او در طول زندگی اش خواهد بود.
کارگردان این نمایش در ارتباط با نمایش دراماتورژی در سه دیدار گفت: این نمایش بر اساس کتابی با عنوان "مردی که از فراسوی باور ما می‌آید" نوشته نادر ابراهیمی، تولید شده است و امسال قسمت اول آن آماده شد.
محمد هاشم زاده افزود: ایده اصلی این نمایش در یک فرایند کارگاهی به سرانجام رسید و روند سه ماهه‌ای را طی کرد تا امروز به اجرا رسید البته قبل از آن 6 ماه نگارش آن زمان برده است.
وی با تاکید بر اینکه مواجهه با شخصیتی همچون امام خمینی(ره) بسیار سخت است، بیان کرد: آنقدر زوایای پنهان از زندگی حضرت روح‌الله گفته نشده است که احساس می‌کنم هم اکنون که گام دوم انقلاب آغاز شده است، این زوایا نیاز به یک بازخوانی دارد.
کارگردان این نمایش خاطرنشان کرد: زبان تئاتر بسیار می‌تواند در بیان این زوایای پنهان زندگی ایشان موثر باشد و دیدگاه‌های شخصیت امام خمینی (س) را بیان کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر