کد خبر: 947617
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
علیرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: ثبت‌نام اردو‌های نوروزی راهیان‌نور از طریق مدارس، دانشگاه‌ها و سایت «ستاد مرکزی راهیان نور» از اواخر بهمن‌ماه آغاز شده است. سال گذشته از ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار نفری که در اردو‌های مختلف بسیج شرکت کردند، ۵ میلیون نفر از این افراد به اردو‌های راهیان نور اعزام شدند. تعطیلات نوروز امسال هم پرشورتر از گذشته، مناطق عملیاتی جنوب و غرب میزبان زائران رایان خواهد بود.

اردو‌های راهیان نور در چند مرحله انجام می‌شود؛ علاوه بر اردو‌های نوروزی و تابستانی، دو مرحله دیگر از این مراسم هم برگزار می‌شود. از ۲۲ مهرماه تا ۱۸ آبان‌ماه مرحله سوم اردو‌های راهیان نور صورت می‌گیرد که در این مرحله، دانش‌آموزان و دانشجویان دختر به سرزمین‌های نور غرب و پسران به جنوب اعزام می‌شوند و در مرحله چهارم که پس از اربعین حسینی آغاز می‌شود دختران به سرزمین‌های نور در جنوب و پسران به غرب کشور اعزام خواهند شد. ممنوع بودن حرکت اتوبوس‌های اردویی از ساعت ۲۳ تا ۵ صبح، استفاده از خطوط ریلی به جای اتوبوس در استان‌هایی که راه‌آهن وجود دارد حضور یک مأمور امنیتی از سوی سپاه یا بسیج در اتوبوس کاروان‌ها، وجود یک سرپرست مرد در اتوبوس دختران، بسیج همه امکانات اقامتی واقع در مسیر حرکت دانش‌آموزان و نیز تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرارگرفتن از مهم‌ترین قوانین راهیان نور است.

پذیرش مسئولیت حفظ سلامتی اردو‌های راهیان نور در مسیر تردد توسط سپاه پاسداران و الزام سرپرستان اردو و همچنین دانش‌آموزان به گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت ویژه از جمله موارد دیگر قانون جدید برگزاری اردو‌های راهیان نور است. ۲۰اسفند ماه به مناسبت نخستین حضور رهبر انقلاب در راهیان نور «روز ملی راهیان نور» نامگذاری شده است. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سازمان‌دهنده و متولی اصلی اردو‌های سراسری راهیان نور است.

از ۱۵ اسفند سال قبل تا ۱۵ فروردین امسال، ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر زائر مناطق عملیاتی جنوب کشور بودند. هشت هزار نفر از این تعداد با اتوبوس به این اردو‌ها عازم می‌شوند و ۲ هزار نفر نیز به صورت خودجوش و خانوادگی شرکت خواهند کرد. به گفته غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم در سال تحصیلی جاری دستورالعملی را درخصوص راهیان نور به دانشگاه‌ها ابلاغ و به آن‌ها اعلام شد که نهایت تلاش و کوشش را داشته باشند که تعداد بیشتری از دانشجویان اعزام شوند.

معاون فرهنگی و دانشجو دانشگاه آزاد هم اخیراً خبر داد که در حال حاضر ثبت‌نام این اردو‌ها در واحد‌ها در حال انجام است و اسفند سال‌گذشته حدود ۱۳هزار دانشجو دانشگاه آزاد به این اردو‌ها اعزام شدند که امسال نسبت به سال گذشته باید افزایش پیدا کند. معاون فرهنگی وزارت علوم هم با توجه به تأثیرگذاری اردوی راهیان نور از تلاش برای اعزام زائر اولی‌ها، توجه ویژه به دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی و کمک به دانشگاه‌هایی که توان اعزام ندارند، خبر داده است. تقویت سامانه راهیان نور، ارائه جدول اعزام و هزینه‌کرد استانی به تفکیک، انجام مطالعات و پژوهش‌های مرتبط و اطلاع‌رسانی مناسب دستگاه‌ها در زمینه راهیان نور از جمله فعالیت‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار