کد خبر: 947536
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۳
طرح هادی به اهدافش نرسید
حالا دیگر زلزله‌ها و تخریب‌ها و صدماتشان به یک موضوع عادی برای تمام استان‌ها و شهرستان‌هایشان تبدیل شده است. کافی است زلزله‌ای خفیف در شهرستان یا روستایی به وقوع بپیوندد تا حداقل چندین باب خانه و مغازه و ساختمان فرو بریزد.
محمدرضا هاديلو
سرويس ايران جوان آنلاين: حالا دیگر زلزله‌ها و تخریب‌ها و صدماتشان به یک موضوع عادی برای تمام استان‌ها و شهرستان‌هایشان تبدیل شده است. کافی است زلزله‌ای خفیف در شهرستان یا روستایی به وقوع بپیوندد تا حداقل چندین باب خانه و مغازه و ساختمان فرو بریزد. برای یافتن علت ماجرا نیاز نیست راه دوری برویم. فقط کافی است بدانیم بر اساس آمار‌ها ساخت حدود ۱۱۰ هزار واحد مسکونی خلاف در روستا‌های کشور گزارش شده که برخوردی با آن‌ها صورت نگرفته و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارشان است.

با اینکه از چند سال پیش اجرای طرح هادی در روستا‌های کشور آغاز شد، اما گویی این طرح هم نتوانسته آنچنان که باید و شاید به اهداف خود برسد و حالا بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌ها بار مسئولیت انجام آن را از دوش خود پایین آورده و سعی می‌کنند توپ را به زمین دیگری بندازند. از همان ابتدا مشخص بود که اجرای طرح هادی می‌تواند موجب ساماندهی روستا‌ها و به تبع آن از بروز بسیاری از حوادث و اتفاقات ناگوار جلوگیری کند که ساخت ساختمان‌های غیر مجاز یکی از آن‌ها بود. در همین رابطه معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه تهیه طرح هادی برای روستا‌های زیر ۲۰ خانوار جزو تکلیف و وظایف بنیاد مسکن نیست با این حال در صورت اختصاص اعتبار از سوی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، بنیاد مسکن تهیه طرح هادی برای روستا‌های زیر ۲۰ خانوار را نیز در برنامه قرار خواهد داد، می‌گوید: «۸۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد که دوره ۱۰ ساله طرح هادی آن‌ها به اتمام رسیده و نیازمند بازنگری در طرح هادی هستند و بازنگری در طرح هادی این تعداد روستا نیازمند ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.»

محمدرضا شاملو با اشاره به اینکه در تهیه طرح‌های هادی هر میزان محدوده وسیع گرفته شود به نفع روستاییان است و مانع از تخلف ساخت و ساز می‌شود، ادامه داد: «در حال حاضر ساخت حدود ۱۱۰ هزار واحد مسکونی خلاف در روستا‌های کشور گزارش شده است، اما برخوردی صورت نگرفته است.»
وی با بیان اینکه در تهیه طرح‌های هادی نظرات فرمانداران، بخشداران، شورا و دهیاری گرفته می‌شود، خاطرنشان می‌کند: «برای ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۵ روستای زیر ۲۰ خانوار اردستان طرح هادی تهیه شده است و روستا‌هایی که نیازمند بازنگری در طرح هادی هستند با اولویت بندی مشخص شوند.

طرحی که روی هوا مانده

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه بنیاد مسکن محدودیتی در برای پرداخت وام‌های نوسازی نخواهد داشت، می‌گوید: «مسئله تفکیک در روستا‌ها با معاون عمرانی وزیر کشور بررسی و در حال انعقاد تفاهم‌نامه برای کل کشور هستیم تا مسئله حل شود.» به هرحال با توجه به اهمیت توسعه روستایی در فرایند توسعه ملی کشور، در سال‌های اخیر شیوه‌ها و رویکرد‌های متفاوتی جهت دستیابی به اهداف توسعه روستایی مورد توجه قرار گرفته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اجرای طرح‌های هادی روستایی می‌باشد. به‌رغم اهداف و برنامه‌های اولیه این طرح‌ها جهت توسعه روستا‌ها در مناطق مختلف کشور، به نظر می‌رسد که در عمل تهیه و اجرای آن‌ها با مشکلات متعددی در ابعاد مختلف روبه‌رو شده است، به نحوی که اثربخشی و کارآیی این طرح‌ها تا حدود زیادی کاهش یافته است و حالا سؤال این است که اگر قرار باشد طرح هادی هم نتواند به ساماندهی و جلوگیری از تخلفات ساخت و‌سازی در روستا‌ها منتهی شود، دیگر چه باید کرد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار