کد خبر: 947531
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۵
خط ۲ قطار شهری اصفهان به عنوان خط غربی - شرقی دارای ۲۳ ایستگاه و به طول ۲۴ کیلومتر و ۷۵۰ متر است که در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید
ميترا شهبازی
سرویس ایران جوان آنلاین: ۲۹۵ کیلومتر خط مترو در کشور در حال خدمت‌رسانی به مردم شهر‌های تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان است. خطوطی که هرساله منجر به جابه‌جایی بیش از ۸۲۰ میلیون نفر می‌شوند و بخشی از معضل ترافیک و آلودگی هوا را برطرف می‌کنند. از همین رو مسئولان استانی و کشوری همواره درصدد توسعه قطار شهری در سراسر کشور هستند و بر همین اساس نیز به تازگی عملیات اجرایی خط دو مترو اصفهان آغاز شده است. قطار شهری که خط یک آن منجربه جابه‌جایی ۸۰ هزار مسافر می‌شود و قرار است این رقم با افتتاح هر سه خط متروی این شهر به جابه‌‎جایی بیش از ۴۰۰ هزار مسافر بینجامد. رقمی که در آینده نوید بخش هوایی پاک و آسمانی آبی برای اصفهانی‌هاست. 

صدای بوق از هر سوی می‌آید؛ خودرو‌ها همچون ریسمانی در هم گره خورده متوقف شده‌اند و ساعت جلوی ماشین‌ها از اتلاف هرچه بیشتر زمان می‌گویند. چراغ راهنمایی و رانندگی سر چهارراه هم که هنوز سبز نشده دوباره قرمز می‌شود و مسیری برای عبور باز نمی‌کند. چراکه خیابان‌های درون شهری ظرفیت این حجم از خودرو‌های تک سرنشین را ندارند و ترافیک به بخش جدا نشدنی آن‌ها تبدیل شده است. همچنین با هرلحظه توقف نابه‌جای خودرو‌ها هم حجمی از آلودگی وارد هوا می‌شود و صبر و تحمل را از راننده‌ها می‌گیرد. در نقطه مقابل خیابان‌ها، زیر زمین و داخل تونل‌های مترو هزاران مسافر بدون دغدغه وارد واگن‌های قطار می‌شوند و به سرعت به مقصد می‌رسند. واگن‌هایی که طول حرکت آن‌ها در کلان شهر‌های تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان به بیش از ۲۹۵ کیلومتر رسیده است و سالانه بیش از ۸۲۰ میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند. از همین رو متولیان کلید حل بحران ترافیک و آلودگی هوای شهر‌های بزرگ کشور را توسعه خطوط مترو می‌دانند. بر همین اساس نیز به تازگی عملیات اجرایی خط دو مترو اصفهان با حضور شهردار اصفهان آغاز شده است. قدرت‌الله نوروزی با اشاره به اینکه عصر پنج‌شنبه هشتم اسفند ماه عملیات عمرانی خط دوی متروی اصفهان آغاز شده است، می‌گوید: «برای حفاری خط دو قطار شهری دو دستگاه کاترهد از آلمان خریداری شده که یکی از آن‌ها در دستگاه تی‌بی‌ام ضلع شرقی خط دو مترو مستقر شده و دیگری هم در گمرک است و به زودی این دستگاه هم ترخیص و آماده به کار می‌شود.» وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری اصفهان خریداری شده است، می‌افزاید: «تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از این منابع مالی صرف اقدامات اولیه و خرید میلگرد شده و امید است در زمان اعلام شده این خط مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»

جابه‌جایی ۴۰۰ هزار مسافر

گفته می‌شود که بعد از بهره‌برداری از خط دو قطار شهری اصفهان که دارای ۲۳ ایستگاه به طول ۲۴ کیلومتر و ۷۵۰ متر است؛ قرار است بالافاصله عملیات اجرایی خط سوم نیز آغاز شود. در این راستا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان بیان می‌کند: «این خط در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.» نعمت‌الله اکبری با اشاره به اینکه در خط یک مترو شاهد گلایه‌های کارشناسان حوزه زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشوری بودیم، می‌افزاید: «به طور حتم خط دوم با تجربه انباشته شده مدیریت شهری و همت عالی شهرداری متفاوت اجرا می‌شود.» از همین رو خط دوم و سوم مترو با سرعتی مضاعف به نسبت خط یک مترو به بهره‌برداری خواهند رسید. لازم به ذکر است که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان خطوط دو و سه به کمک خط یک مترو می‌توانند به جابه‌جایی ۴۰۰ هزار مسافر با قطار شهری در اصفهان بینجامد. اتفاقی که بخش بزرگی از معضل ترافیکی و آلودگی هوای اصفهان را کاهش می‌دهد. مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط دو مترو اصفهان بیان می‌کند: «مرحله نخست این خط از شمال شرقی اصفهان در محله دارک آغاز می‌شود.» محمدرضا بنکدار اضافه می‌کند: «مرحله دوم نیز از ایستگاه مدرس نجفی در غرب اصفهان تا میدان امام علی (ع) خواهد بود. همچنین در مرحله بعد نیز ۱۰ کیلومتر باقی مانده خط دو قطار شهری اصفهان از مدرس تا خمینی شهر خواهد بود.»

توسعه مترو تضمین کننده هوای پاک

لازم به ذکر است که نخستین خط مترو اصفهان مهر سال ۹۴ افتتاح و مرحله پایانی و تکمیلی آن نیز تیر امسال به بهره‌برداری رسیده است. پروژه‌ای که برای مدت زیادی مردم اصفهان را در انتظار گذاشته بود و حالا با تجربه‌ای که مسئولان شهری از اجرای عملیات خط یک مترو کسب کرده‌اند، پیش‌بینی می‌کنند که حفاری تونل خط دو قطار شهری این شهر طی ۴۸ ماه به پایان برسد. در این راستا مشاور عالی شهردار اصفهان تأکید می‌کند: «احداث فاز اول خط دوم مترو اصفهان حدود یک سال است.» جواد شعرباف اضافه می‌کند: «خط دو مترو اصفهان از شمال غربی اصفهان در جاده حبیب‌آباد آغاز می‌شود و در مسیر شهرک امام حسین (ع)، زینبیه، عاشق اصفهانی، میدان قدس، میدان امام علی (ع)، چهار‌راه شکرشکن، چهارراه فلسطین و میدان امام حسین (ع)، ایستگاه خواهد داشت.» وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور مانعی برای اجرای پروژه مترو اصفهان وجود ندارد، ادامه می‌دهد: «هزینه ساخت ایستگاه‌های مترو با شهرداری اصفهان است و دولت نیز باید هزینه تجهیزات قطار شهری را تأمین کند.» بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که طی چند سال آینده هم خط دوم مترو افتتاح شود و هم خط سوم به مرحله اجرایی برسد. مترویی که کابوس ماندن در ترافیک و صدای ناهنجار مکرر بوق خودرو‌ها را از سطح شهر کنار می‌زند و حمل و نقل درون شهری را به زیر زمین و به دور از هرگونه آلودگی صوتی و هوا می‌برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار