کد خبر: 947500
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
یکی از مراجع تقلید مخاطب‌شناسی را در تولید آثار ضروری دانست و گفت: هر نوشته‌ای باید براساس فکر و بیان مخاطبی خاص که از پیش تعیین شده تدوین و از خودستایی در نوشته‌ها نیز خودداری شود.

سرویس فرهنگی جوان‌آنلاین: آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در اختتامیه نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان که در سالن همایش بیداری اسلامی جامعة الزهرا(س) برگزار شد، قلم و خط را تاریخ‌ساز زندگی بشر دانست و با اشاره اهمیت قرآن کریم به مساله قلم و خط گفت: پیامبر اسلام در شرایطی مبعوث شدند که در این دوران می‌گویند تعداد کسانی که نوشتن و خواندن می‌دانستند بسیار اندک بود و نخستین مسائلی که مطرح کردند درباره همین بحث قلم و آموزش بود.

وی با تاکید بر اینکه بیان به وسیله قلم ماندگار می‌شود تصریح کرد: برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان با ارسال 600 اثر از این قشر جامعه کار بسیار ارزشمندی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت گردآوری و نوآوری آثار و پرهیز از تکرار مکررات خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که باید در نوشتار به آن توجه کرد بحث روانی مطلب است و به همین خاطر است که تفسیر نمونه مورد توجه مردم واقع شده است.

وی مخاطب‌شناسی را در تولید آثار ضروری دانست و افزود: هر نوشته‌ای باید براساس فکر و بیان مخاطبی خاص که از پیش تعیین شده تدوین و از خودستایی در نوشته‌ها نیز خودداری شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی احترام به مخاطب را یکی از ضروریات نوشتار دانست و با تاکید بر اینکه نباید از مقام یک مدیرکل ویا استاد دست به نوشتن زد گفت: روان‌نویسی را باید از قرآن کریم یاد گرفت چراکه بسیاری از مسائل را قرآن کریم به‌صورت سؤال ذکر می‌کند و وجدان مخاطب را مورد سؤال قرار می‌دهد.

وی استفاده مکرر از استفهام در قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و گفت: در قرآن از خود مخاطب خواسته می‌شود جواب سؤال را خودش بدهد و از بعد دستوری با مخاطب سخن نگفته است، همچنین در نوشته آثار ریاکاری نباید باشد و خلوص در آثار نوشته‌شده نباید باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه هرکاری را باید انسان برای خدا انجام دهد گفت: رشد کارها در گرو انجام آنها برای رضای خدا است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار