کد خبر: 947489
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
یادداشت «محمدرضا کائینی» به‌مناسبت سالروز درگذشت حجت‌الاسلام منذر
منذر به رغم آنکه هفت سال پیش رهسپار سرای دیگر گشت، اما آثاری پرعیار برجای نهاد که بی تردید تا سال‌ها در موضوع خود در زمره بهترین‌ها خواهد بود...

سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمد رضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، به مناسبت سالروز درگذشت «حجت الاسلام والمسلمین منذر»، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

زندگی اش نمادی بود از "سلطنت علم و دولت فقر". او اگرچه پیشتر این عنوان را برای آخوند ملاقربانعلی زنجانی از مخالفان نامدار مشروطه به کار می‌برد، اما برای این قلم و هر آنکس که او را دیده و شناخته باشد، مدلول این تعبیر، قبل از هرکس دیگری خودش بود.
 
زنده یاد علی ابوالحسنی (منذر) را از دوران نوجوانی شناختم، با "نقش سه گانه شیخ شهید در نهضت تنباکو" و "شهید مطهری افشاگر توطئه". دو موضوعی که پرداختن بدان دردهه شصت، انزوای او را به دنبال داشت. مخالفان اما، جرات اذعان به علت اول را نداشتند (از سربند دفاع امام وبدنه روحانیت از شیخ فضل الله)، اما بهانه دوم را علنی کردند.
برای من آشنایی و دوستی نزدیک با او، در میانه دهه هفتادحاصل شد، هنگامی که به کار انتشار ویژنامه‌ای برای شیخِ نوری در "رسالت" بودم. خاطرم هست که پس از انتشار آن، به نگارنده خطاب کرد:"از امروز منتظر توفیقات و دستگیری‌هایی باش که این کار به زندگی ات خواهد آورد! "
 
در طول مراوده چهارده ساله‌ام با آن بزرگوار، از او خصالی دیده‌ام که سوگمندانه در همگنان و نسل‌های بعدی او کمتر مشاهده کرده‌ام. پیش و بیش از هرچیز، از سویدای جان به معارف شیعی باور داشت و روح و جانش را درطریق تبلیغ آن فرسود! در گفتن سخن حق بی پروا بود، هرچند که زیرکی و سیاست را فرونمی نهاد. انبانی گسترده از دانش واطلاعات تاریخی داشت، اما آن را پرورده وحساب شده خرج می‌کرد. با ادبیات فاخر فارسی و مآثر متولیان نامدارآن، به نیکی آشنا بود و همین امر، گرد کهنه گی را از عباراتش می‌زدود. از ردیابی ناگفته‌ها و ضبط کردن آن، تا واپسین روز‌های حیات ابایی نداشت وهم از این روی، نگارنده برخی از جلسات گفت: وگو و اخذ خاطرات را برای وی تدارک می‌نمود. فقر رابرگزیده بودکه وامدار فرد یا جریانی نباشد. او اگر به سان برخی ابناء روزگار درپی نام و نان بود، با کارنامه‌ای که داشت، زودتر از بسیاری کسان آن را به کف می‌آورد. اهمیت این فقره هنگامی افزون می‌شود که بدانیم او بسیاری از جریانات فرهنگی وفکری را هدایت می‌کرد، در حالی که علنا نامی از وی برده نمی‌شد!
مرگ زودرس و بهت آور او در زمانی رخ داد که هنوز به ثمردهی این درخت تناور اندیشه، امید فراوان می‌رفت، اما اراده الهی امر را به گونه‌ای دیگر رقم زد. استادش آیت الله جعفر سبحانی به دلیل سابقه دیرین مواجهه او با فرق دین ستیز به ویژه بهائیت، احتمال شهادت وی را به این دلیل زیاد می‌بیند، هرچند که این قلم در این باره به نتیجه‌ای نرسیده است.
 
منذر به رغم آنکه هفت سال پیش رهسپار سرای دیگر گشت، اما آثاری پرعیار برجای نهاد که بی تردید تا سال‌ها در موضوع خود در زمره بهترین‌ها خواهد بود. عاش سعیدا ومات حمیدا.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار