کد خبر: 947458
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز:
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز ساخت و ساز غیر مجاز را به حال خود رها کرده است.

عبدالله تقی‌پور در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده و حریم شهر تبریز بسیار مهم است و به لحاظ اهمیت موضوع باید راهکارهایی در این خصوص ارائه شود.

وی ادامه داد: در سه دهه گذشته شکل‌گیری ساخت و سازهای غیرمجاز به شکلی بود که قطعات خالی و باغات را تقسیم کرده و به عنوان قطعات مسکونی تملک می‌کردند.

تقی‌پور افزود: در گذشته شیوه مبارزه برای جلوگیری از ساخت و سازها جمع آوری مصالح بود و تا زمانی که قطعه محصور نبود مالک نمی‌توانست کاری بکند ولی بعد از محصور کردن دیگر نمی‌شد کاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: حال شاهد طبقات فوقانی بدون رعایت اصول سه گانه شهرسازی است و سوال اینجاست که چرا شهرداری به این موضوع ورود نمی‌کند و ما شاهد ساخت طبقات دوم، سوم و چهارم هستیم.

تقی‌پور با انتقاد از عملکرد سازمان نظام مهندسی گفت: باید نظام مهندسی نیز پاسخگو باشد که در ماده صد و استعلام استحکام بنا، این ساختمان‌ها چگونه استحکام بنا دریافت می‌کنند و نظام مهندسی باید در هنگام صدور مجوز استحکام بنا آیین نامه‌های جدید را اعمال کند.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز با اعلام اینکه باید معاونت خدمات شهری در این خصوص دلایل قانع کننده‌ای برای علت عدم ورود و برخورد را اعلام کنند، افزود: تجربه نشان داده است که در هر حوزه‌ای اراده برای حل و برخورد با موضوعات بوده، آن موضوع حل شده است.

محمد عزتی معاون شهرسازی و معماری شهردای تبریز نیز در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر تبریز توضیحاتی داد و گفت: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر تبریز تبعاتی دارد که تمام بخش‌های مدیریت شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: پهنه شهر تبریز نشان می‌دهد در بخش شمالی کوه‌های عون بن علی در حد غربی صنایع مانع توسعه هستند.

عزتی با بیان اینکه مجموعه شهری تبریز حدود 10 برابر خود خدمات ارایه می‌کند، عنوان کرد: در طرح توسعه سال ۷۳ پیش‌بینی شهر تبریز برای ۱.۸ میلیون نفر است ولی در سرشماری سال ۹۵ جمعیت ۱.۵ میلیون نفر بوده که اخیرا با الحاق کندرود و آناخاتون، تبریز چهارمین شهر پر جمعیت در ایران است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز با اعلام اینکه 18 هزار هکتار از حریم تبریز با دیگر شهرستان‌ها در تلاقی است گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز اکثرا در آرپادرسی، اطراف روستای چاوان، آناخاتون، اوغلی و آخماقیه است.

وی در مورد کارهای اجرایی انجام یافته در مبارزه با ساخت و سازهای غیرمجاز نیز توضیحاتی داد و گفت: بحث این‌بود که برای شهر تبریز نقشه جدیدی ترسیم شود و نقشه تبریز مربوط به اواخر سال ۹۴ است و به روز شده است.

عزتی ادامه داد: تدوین طرح تفصیلی روستاهای الحاقی، تهیه طرح تفصیلی برای خلجان، پیگیری و اخذ نقشه محدوده طرح‌های هادی مصوب روستاهای واقع در حریم کلانشهر تبریز از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تدقیق در محل، تجهیز و راه‌اندازی سیستم آنلاین نظام مهندسی و صدور آنلاین و سیستمی آرای صادره کمیسیون های ماده صد شهرداری تبریز از جمله فعالیت‌های انجام یافته برای جلوگیری از فساد و ساخت و سازهای غیرمجاز است.

سعید نیکوخصلت عضو کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: بحث اجرایی و‌ نظارت بر ساخت و ساز های غیرمجاز خیلی مهم است.

وی ادامه داد: گاها در داخل شهر تبریز و مناطق با وجود دخالت شورا، شهردار منطقه، خدمات شهری شاهد احداث بناهای غیر مجاز هستیم.

نیکوخصلت افزود: چندین سال است که دولت الکترونیک تشکیل شده است ولی شهرداری حالا در حال تدوین برنامه های الکترونیکی است که باید خیلی زودتر وارد این موضوع می شدیم و پیشنهاد می شود موضوع برای بررسی بیشتر به صحن علنی ارجاع شود.

در ادامه این جلسه مشکلات رانندگان حمل زباله شهری نیز در دستور کار کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفت.

پیمانکاران رانندگان را بیمه نمی‌کنند

نماینده رانندگان حمل زباله شهری در این خصوص گفت: در آذر سال ۹۶ کمیته فنی برای ساماندهی رانندگان تشکیل شد و مقرر شد رانندگانی که بیشتر از سه سال سابقه دارند توسط سازمان پسماند ساماندهی شوند.

وی ادامه داد: 23 راننده از این طرح در باز مانده اند در حالی که بعضی از رانندگان بالای پنج سال سابقه دارند ولی چون پیمانکاران رانندگان را بیمه نمی‌کنند.

علی صفری معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز نیز در این خصوص گفت: در خصوص ساماندهی رانندگان حمل زباله فراخوان داده شده است و در دفترچه پیمان آورده شده است که افرادی که مغایر لیست بیمه و حقوق باشند جریمه می‌شوند و موضوع برای بررسی در کمیته فنی خدمات شهری ارجاع شده است که با موافقت جریمه اخذ نشود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص گفت: در نظر داریم که کمیته فنی خدمات شهری با نظر مساعد رای به پرداخت بیمه رانندگان دهد و مشکل این عزیزان نیز حل شود.

کریم صادق‌زاده تبریزی دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص مشکل رانندگان حمل زباله شهری گفت: بخاطر صیانت از حق و حقوق کارگران از رییس کمیسیون تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: نظر مدیریت پسماند موافق است ولی متاسفانه معاونت خدمات شهری در این باره مقاومت می‌کند.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: می‌خواهیم مشکل این عزیزان به صورت مسالمت آمیز حل شود در غیر این صورت اداره کار از طریق ماده ۴۸ به این موضوع رسیدگی می‌کند و در صورت اثبات حقانیت جریمه سنگینی متوجه شهرداری تبریز می‌شود.

دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای حل موضوع رانندگان انجام می دهیم و با همت اعضای کمیسیون احقاق حق رانندگان در آستانه سال جدید انجام شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر