کد خبر: 947447
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
هند و پاکستان پس از دو روز حملات هوایی، آمادگی خود را برای صلح اعلام کردند
یک روز پس از حملات هوایی هند به مناطق تحت کنترل پاکستان در کشمیر، جنگنده‌های پاکستانی در اقدامی تلافی‌جویانه در حریم هوایی هند به پرواز درآمده و حملاتی را به خاک هند ترتیب دادند. با این حال، رهبران دو کشور به دنبال توقف درگیری و ازسرگیری مذاکرات صلح هستند. نخست‌وزیر پاکستان ضمن حمایت از حملات هوایی ارتش این کشور، از تمایل خود برای مذاکره با دهلی‌نو خبر داد. دهلی‌نو هم اعلام کرد که خواهان ادامه تنش با پاکستان نیست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تنش‌های مرزی بین هند و پاکستان در روز چهار شنبه وارد فاز جدیدی شد و به‌رغم تمایل رهبران دو کشور برای از سرگیری مذاکرات، نیرو‌های دو طرف همچنان به تبادل آتش علیه یکدیگر ادامه می‌دهند. منابع محلی روز چهار شنبه از سرنگونی یک جنگنده متعلق به ارتش هند در حریم هوایی پاکستان بر فراز منطقه تحت مناقشه کشمیر خبر دادند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که درپی سقوط این جنگنده، هر دو خلبان آن و یک غیرنظامی کشته شدند. این در حالی است که برخی منابع تعداد جنگنده‌های هندی سرنگون شده را دو فروند اعلام کردند. ارتش پاکستان اعلام کرد که جنگنده هندی را در حریم هوایی خود در کشمیر ساقط کرده و نیرو‌های پاکستانی یکی از خلبانان را زنده بازداشت کرده‌اند. در فیلم‌ها و تصاویری که از سوی رسانه‌های پاکستانی منتشر شده است، یک خلبان هندی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به اسارت گرفته شده است. وزارت خارجه هند با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد که یک جنگنده میگ ۲۱ این کشور در درگیری با پاکستان سقوط کرده و خلبان آن مفقود شده است. ارتش هند هم اعلام کرده است که یک جنگنده پاکستانی را سرنگون کرده است، اما دولت پاکستان در بیانیه‌ای ادعای هند در مورد سقوط یک جنگنده پاکستانی را رد کرده است.
به گزارش اسکای‌نیوز، همزمان منابع هندی اعلام کردند که سه جنگنده پاکستانی وارد حریم هوایی کشمیر تحت کنترل هند شدند و به دنبال این اقدام فرودگاه سرینگر چند ساعت بسته شد. جنگنده‌های هندی این سه هواپیمای پاکستانی را مجبور به خروج از منطقه کردند. آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان گفت: «اسلام‌آباد هیچ راهی جز پاسخگویی به حملات هند به خاک کشور نداشته، اما به دنبال تشدید بحران نیست و از هدف قرار دادن اهداف نظامی یا وارد آوردن تلفات در حملات هوایی خودداری کرده است». سخنگوی ارتش پاکستان گفت: «جنگنده‌های پاکستانی شش هدف را به نشان توانمندی برای آسیب رساندن به تأسیسات کلیدی نشانه رفتند، اما به عمد از وارد کردن هرگونه خسارت امتناع نمودند.»
تنش تازه میان هند و پاکستان پس از آن آغاز شد که یک اتوبوس حامل نظامیان هندی در نزدیکی منطقه مورد مناقشه کشمیر هدف حمله انتحاری قرار گرفت و بیش از ۴۰ نفر از سرنشینان آن کشته شدند. دهلی‌نو، اسلام‌آباد را به پناه دادن به «تروریست‌ها» متهم کرده و روز سه شنبه هم به مناطقی از پاکستان حمله کرد. در حالی که هند مدعی است که در این حمله پناهگاه‌ها و مراکز آموزش شبه‌نظامیان را هدف قرار داده، پاکستان ادعا کرده که مناطق مسکونی و غیرنظامی هدف قرار گرفته‌اند. هند و پاکستان هر دو ادعای مالکیت بر منطقه کشمیر را دارند؛ منطقه‌ای که اکثریت ساکنان آن مسلمانند. در حال حاضر هر یک از دو کشور بخش‌هایی از کشمیر را در کنترل خود دارند. روابط هند و پاکستان طی چند دهه گذشته همواره شاهد تنش‌های متعددی بوده، تنش‌هایی که حتی موجب صف‌آرایی نیرو‌های نظامی دو کشور در منطقه مرزی شده است و این بار نیز هند پس از حمله در کشمیر، پاکستان را به واکنش متقابل تهدید کرد.

درخواست مذاکره
به‌رغم تشدید جنگ هوایی بین هند و پاکستان، رهبران دو طرف مایل به ادامه تنش نیستند. عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان دیروز طی سخنرانی تلویزیونی با بیان اینکه آماده گفت‌وگو با هند هستند، گفت که پاکستان انتخاب دیگری به‌جز مقابله به مثل نداشت، زیرا به خاطر نزدیک بودن به زمان انتخابات، دولت هند به دنبال صلح نبود و آتش جنگ را برافروخت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، عمران‌خان تأکید کرد: «به خاطر اتفاقی که سه شنبه پیش آمد متأسفم و اقدام امروز ارتش برای جلب اعتماد مردم در زمینه دفاع از کشور بود». نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرد: «به خوبی از آسیب‌های جنگ اطلاع داریم و فقط خواستیم ثابت کنیم قادر به دفاع از خود هستیم، اما هنوز هم برای آتش‌بس دیر نشده است». سوشما سوراج، وزیر امور خارجه هند هم گفت که دهلی‌نو خواهان ادامه تنش با پاکستان نیست، اما حمله انتحاری علیه اتوبوس نظامیان هندی، با حمایت دولت پاکستان انجام شده بود. وی با دفاع از بمباران پایگاه‌های شبه‌نظامیان «لشکر طیبه» و «جیش محمد» در پاکستان، تأکید کرد این اهداف به صورت دقیق انتخاب شده بود تا به غیرنظامیان آسیبی وارد نشود و تنها پایگاه تروریست‌ها تخریب شود.

واکنش روسیه و چین
با بالا گرفتن تنش بین هند و پاکستان، کشور‌های منطقه از طرفین خواستند خویشتنداری خود را حفظ کنند. ضمیر کابولوف، مدیر دپارتمان آسیا در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: «مسکو از تبادل حملات هوایی بین هند و پاکستان نگران و خواهان برقراری آرامش سریع در منطقه است». او روز چهار شنبه گفت: «هند و پاکستان دو کشور دوست روسیه هستند و ما نگران این تنش هستیم». این مقام روس ادامه داد: «وضعیت به وجود آمده در این منطقه دال بر میزان اهمیت روابط دو‌جانبه بین دو کشور برای حفظ ثبات در کل منطقه است». لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز چهار شنبه در واکنش به درگیری‌های نظامی بین پاکستان و هند در کشمیر، «از این دو کشور خواست که خویشتنداری کنند». کشور‌های منطقه از تشدید تنش‌ها بین هند و پاکستان، نگران هستند و ادامه این بحران را به صلاح نمی‌دانند، چرا که ادامه بحران می‌تواند به جنگ اتمی بین دو کشور منجر شده و منطقه را با چالش‌های جدیدی مواجه کند. همچنین مایا کوسیانچیچ، سخنگوی اتحادیه اروپا اظهار داشت که اتحادیه اروپا از هند و پاکستان می‌خواهد تا از تنش خودداری کنند. کوسیانچیچ گفت: «ما تحولات میان هند و پاکستان را دنبال می‌کنیم و با هر دو کشور در ارتباط هستیم. ما معتقدیم که هر کدام از طرفین باید حداکثر خویشتنداری را برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها به کار گیرند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
تا دولت پاکستان ارتش خود را اصلاح نکنه چیزی درست نمیشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
متاسفم برای پاکستان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
پاکستان همسایه آزاری میکنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
پاکستان با هند بر سر کشمیر جنگ داره و بهانه داره ؛ولی مگه ما از دست پاکستان کم هزینه انسانی و مادی و مالی دادیم
حمیدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
هند و ایران و افغانستان بایست با هم یک درس حسابی ومحکم به پاکستان بدن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار