کد خبر: 947409
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
دست خودروسازان رو شد
مدیرکل گمرک چابهار در گزارشی از دپوی ۳۰۰۰ کانتینر قطعات دو خودروساز سایپا و ایران‌خودرو در منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: به دلیل مشکلاتی که با بانک دارند، قطعات وارداتی را ترخیص نمی‌کنند و از ترس تعزیرات نیز قطعات را به انبارهایشان منتقل نمی‌کنند!
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها با افزایش غیر‌منطقی قیمت خودرو و خلف وعده خودروسازان و وزیر صنعت در کنترل قیمت بازار و کارخانه اخبار بسیاری در این حوزه منتشر می‌شود. از گلایه ثبت‌نام‌کنندگان گرفته تا دارندگان خودرو که از کیفیت خودرو‌های تولید شده ناراضی هستند، اما خودروسازان همچنان با مظلوم‌نمایی از سرکوب قیمت خودرو در سال‌های گذشته و تحریم این صنعت، قیمت‌های نجومی را بر مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کنند. دو خودروساز بزرگ کشور تا چند ماه گذشته از نبود قطعه خودرو‌های غیر‌ملی سخن می‌گفتند و تولیدشان را کاهش داده و در برخی از مدل‌ها به صفر رساندند، حتی خودرو‌های جایگزین به ثبت‌نام‌کنندگان پیشنهاد دادند. روز گذشته مدیر‌کل گمرک چابهار خبری را فاش کرد که از واردات ۳۰۰۰ هزار کانتینر قطعات خودرو توسط سایپا و ایران‌خودرو حکایت داشت. عزیز شمس در گفت‌وگو با تسنیم گفت: ۳۰۰۰ کانتینر قطعات خودرو متعلق به ایران‌خودرو و سایپا در منطقه آزاد چابهار رسوب کرده که عمده دلیل آن مربوط به مشکلی است که با بانک دارند. این خودروسازان باید بروند کد‌رهگیری بانک را گرفته و ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت کنند.

وی تصریح کرد: در عین حال گمرک تسهیلاتی را برای آن‌ها در نظر گرفته و اعلام کرده کسانی که با بانک مشکل دارند، می‌توانند ۷۰ تا ۸۰ درصد کالای خود را ببرند و مابقی را به‌عنوان وثیقه در بندر بگذارند.

مقام مسئول گمرک گفت: خودروسازان می‌گویند «این اطمینان را نداریم بانک ارز ۴۲۰۰ تومانی به ما اختصاص می‌دهد یا خیر» ممکن است خودروسازان این اجناس را ترخیص کرده و با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان به‌فروش برسانند و بانک بعداً اعلام کند نمی‌تواند با این نرخ ارز را در اختیار آن‌ها قرار دهد. شمس تأکید کرد: البته فقط خودروسازان اینگونه نیستند و آن‌هایی که هم برنج وارد کرده‌اند با این مسئله مواجه هستند. وی گفت: اعلام کرده‌ایم که برای ترخیص قطعات به خودروسازان هم تعرفه ترجیهی می‌دهیم، اما می‌گویند «ممکن است با قیمت ۴۲۰۰ تومان آن‌ها را عرضه کنیم و بعداً بانک با نرخ بالاتری به ما ارز بدهند.» به آن‌ها گفتیم که «حداقل اجناس خود را به انبار خودتان منتقل کنید» که گفتند «اگر این کار را انجام دهیم تعزیرات می‌آید این قطعات را به‌عنوان احتکار محسوب می‌کند» که درست می‌گویند. وی با ابراز اینکه مبدأ این قطعات خودرو چین است، گفت: به خودروسازان اعلام کرده‌ایم چنانچه تا ۲۰ روز دیگر این ۳۰۰۰ کانتینر ترخیص نشود آن‌ها را جزو کالای متروکه اعلام می‌کنیم و دیگر ربطی به ما ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار