کد خبر: 947288
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
تجلی اراده ملی نام جایزه‌ای است که پس از فروکش کردن تب جشنواره فیلم فجر در قالب یک مراسم برگزار می‌شود و در آن سازمان‌ها و نهاد‌های کلان مدیریتی با بررسی آثار جشنواره فجر نسبت آن با دغدغه‌های سازمانی خود را سنجیده و ارزشگذاری می‌کنند.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: این رویداد دوشنبه شب برندگان خود را شناخت و درباره کیفیت جوایز آن توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد. اول اینکه خوب است «تجلی اراده ملی» صرفا به تشویق آثار محدود نباشد و این رویداد در صورت مغایرت با دغدغه‌های کلان و تشخیص در این باره که آثار ممکن است بر جامعه و تماشاگران تاثیرگذاری منفی داشته باشد هم نظر بدهند. در واقع ارزشگذاری فیلم‌ها به نقاط مثبت خلاصه نشود.
اما واضح است که این ارزشگذاری‌ها باید از سوی افرادی انجام شود که درک درستی از هنر و رسانه دارند و اگر قرار باشد نظرات سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف درباره آثار بدون در نظر گرفتن سویه‌های روانشناسانه دقیق و ظرافت‌ها در درک رسانه صورت بگیرد به طور قطع کارایی خود را از دست می‌دهد. نکته مثبتی که درباره جایزه تجلی اراده ملی به آثار سینمایی وجود دارد این است که این رویداد تا حدودی می‌تواند حلقه مفقوده‌ای را که باید میان دستگاه‌ها و سینماگران وجود داشته باشد ایجاد کرده و به اتصال سینما با سازمان‌ها برای قوت بخشیدن به محتوای آثار کمک می‌کند.
جوایز این رویداد به این صورت به سازندگان آثار اهدا شده است: هیئت داوران سازمان محیط زیست تندیس تجلی اراده ملی به دلیل بیان داستان زندگی مسالمت‌آمیز و صلح جویانه یک انسان با محیط اطرافش و بهره‌مندی از مواهب طبیعی و حفظ حرمت زندگی و طبیعت، به آرش لاهوتی کارگردان و علیرضا قاسم‌خان تهیه‌کننده فیلم «روز‌های نارنجی» اهدا شد. سعید ملکان تهیه‌کننده و بهرام توکلی کارگردان فیلم «غلامرضا تختی» نیز بدون هیچ توضیحی جایزه بخش تجلی اراده ملی را دریافت کردند. تندیس تجلی اراده ملی برای توجه به محافظت و تغذیه به گونه در معرض خطر «گاندو» - تمساحِ پوزه کوتاه یا نوعی کروکودیل بومی ایران و پاکستان - و توجه درست به فقر و محرومیت مردم استان سیستان و بلوچستان، به نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.
هیئت داوران فراکسیون جوانان دو فیلم را شایسته دریافت تندیس تجلی اراده ملی دانست که نخستین تندیس را به مهدی جعفری کارگردان فیلم «۲۳ نفر» اهدا کرد با این مضمون «خوش به حال مملکتی که جوانانی مثل شما دارد».
همچنین تندیس تجلی اراده ملی به بابک بهداد تهیه‌کننده و کارگردان مستند «بهارستان خانه ملت» اهدا و این توضیح خوانده شد که «بهارستان صرفا نام یک میدان نیست، تاریخچه تجلی اراده ملی است.»
به خاطر روایتگری جذاب از نقض آشکار موازین حقوق بشر رژیم بعث، مجتبی فرآورده تهیه کننده «۲۳ نفر» نخستین تندیس این بخش را گرفت. محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده «شبی که ماه کامل شد» نیز دومین تندیس را برای به تصویر کشیدن نقض آشکار حقوق بشر توسط گروه‌های تکفیری و تصویر حقوق کودک توسط مادر ایرانی گرفت.
تندیس تجلی اراده ملی دیگر نیز به خاطر پرداختن به موضوع تروریسم به عنوان مصداق نقض فاحش حقوق بشر به سیدمحمود رضوی تهیه کننده «ماجرای نیمروز، رد خون» اهدا شد. هیئت داوران معاونت فرهنگی قوه قضائیه نیز به دو فیلم تندیس تجلی اراده ملی را داد. نخستین تندیس به فردین خلعتبری و یلدا جبلی برای «جمشیدیه» به دلیل تبیین یکی از موضوعات اصلی آسیب‌های اجتماعی، ضرورت کنترل خشم به همراه ترویج مفهوم بخشایش و گذشت داده شد. هیئت داوران مجمع جهانی اهل بیت تندیس تجلی اراده ملی را به سیاوش حقیقی تهیه کننده و مرتضی علی‌عباس میرزایی کارگردان «خون خدا» برای ابراز ارادت به ساحت امام حسین (ع) و توجه به مفهوم توبه و گذشت و پرداخت هنری به حقیقت سفینه النجاه بودن امام حسین (ع) داد.
همچنین برای گرفتن تندیس در این بخش نام محمدحسین مهدویان کارگردان و سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز، رد خون» نیز اعلام شد که بهنوش طباطبایی نیز به عنوان بازیگر اصلی این فیلم روی سن رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار