کد خبر: 947265
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با دکتر سید هادی افقهی پیرامون سفر بشار اسد به ایران
افقهی در مورد دیدار بشار اسد با رهبر انقلاب با بیان اینکه این دیدار از لحاظ شکلی به دور از فضای رسمی و تشریفات دیپلماتیک برگزار شد تاکید کرد: «از لحاظ محتوایی نیز این دیدار دارای پیام‌های بسیار راهبردی بود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین - حامد طبیعت پور: «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه روز دوشنبه در سفری از قبل اعلام نشده با حضور در تهران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور کشورمان در فضایی صمیمی دیدار و گفتگو کرد. انتشار خبر این دیدار بازتاب فراوانی در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت و بسیاری از رسانه‌های معتبر خبری در خبر‌های فوری این دیدار را مخابره کردند و به تحلیل این دیدار پرداختند. در هیمن رابطه با دکتر سید هادی افقهی، کارشناس مسائل منطقه به گفت و گو پرداختیم تا نظر او پیرامون چرایی اهمیت حضور اسد در ایران را جویا شویم.
 
دکتر افقهی درباره تاثیر حضور بشار اسد در تهران در سیاست‌های منطقه ای آمریکا به خبرنگار «جوان آنلاین» پاسخ داد: «این حضور نتیجه شکست طرح‌های آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و حامیان آن‌ها در منطقه است. در واقع حضور بشار اسد در تهران را باید شکست سال‌ها تلاش برای تشکیل ائتلاف سازی امریکا و برخی کشورهای عربی نامید»
 
وی با بیان اینکه ترامپ در سخنان چندوقت پیش خود با صراحت اعلام کرد ما ۷ هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کردیم، ولی هیچ نتیجه‌ای بدست نیاوردیم؛ گفت: «آمریکا و حامیانش ۴۰ سال است در سیاست‌های منطقه ای خود شکست خورده‌اند و حضور اسد در تهران این شکست را بیش از گذشته نمایان کرد.»

ایشان همچنین درباره اهمیت این دیدار با ابراز اینکه این دیدار یک مرحله استثنایی، تاریخی و یک ایستگاه راهبردی است اظهار داشت: «بشار اسد که روزی همه می‌گفتند ظرف چند ماه سرنگون خواهد شد حالا امروز کشورش را با اطمینان خاطر رها میکند و به ایران می‌آید و دیداری مهم با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور کشورمان انجام می‌دهد. مخضوصا دیدارش با رهبر انقلاب که در فضایی بسیار صمیمی برگزار شد.»

افقهی در مورد دیدار بشار اسد با رهبر انقلاب با بیان اینکه این دیدار از لحاظ شکلی به دور از فضای رسمی و پروتکل‌ها و تشریفات دیپلماتیک برگزار شد تاکید کرد: «از لحاظ محتوایی نیز این دیدار دارای پیام‌های بسیار راهبردی بود. رهبری در این دیدار تاکید کردند که سوریه عمق استراتژیک ایران است و ایران عمق استراتژیک سوریه که این جمله بسیار حائز اهمیت است. همچنین رهبری در این دیدار با هشدار جدی به آقای اسد در مورد طرح «منطقه امن» فرمودند که مبادا زیر بار منطقه امن بروید. زیرا منطقه امن برای شهروندان سوری که معنا و مفهومی ندارد و تمام مردم سوریه در خاک خودشان در امنیت باید حضور داشته باشند، بلکه این طرح اشاره به حضور تروریست‌ها و گروه‌های معارضی دارد که سلاح در دست دارند و حالا آمریکا دنبال آن است با طرح منطقه امن ضمن حمایت از ترویست‌ها در نهایت پروژه تقسیم سوریه را پش ببرد.»

دکتر افقهی در پایان با بیان اینکه نباید از پروژه بازسازی سوریه غافل شد و بازسازی سوریه از اهمیت راهبرادی برای ایران برخوردار است تاکید کرد: «بازسازی سوریه موضوع مهمی بود که در دیدار بشار اسد با مقامات جمهوری اسلامی مورد بحث و مذاکره قرار گرفت که البته با سفر چندی قبل آقای جهانگیری به دمشق و امضای ۱۱ تفاهم نامه اقدام خوبی در این خصوص برداشته شد که انشاالله در آینده نیز ایران حضور موثری در سوریه داشته باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار