کد خبر: 947215
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
به همت انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان، از سال‌ها تلاش و خدمت هنرمند پیشکسوت خوشنویسی کردستان تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج به نقل از روابط عمومی انجمن تجلیل از مفاخر کردستان، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر کردستان به همراهی تعدادی از مسؤولان از سال‌ها تلاش و خدمات استاد محمدصابر صابر از اساتید پیشکسوت خوشنویسی استان تجلیل کردند.

به همت انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان  و موسسه «تروسکه‌ی سنه‌ی فرهنگی» جمعی از فعالان  هنری، فرهنگی و ادبی استان ضمن دیدار با این معلم هنر و پیشکسوت برجسته خوشنویسی کردستان، سال‌ها تلاش و خدمات و فعالیت او در این حوزه را ارج نهادند.

در این دیدار، تعدادی از فعالین حوزه فرهنگ و هنر استان در ارتباط با توجه بیشتر به فرهنگ و هنر و تکریم اهالی هنر و شخصیت هنر و تلاش‌های استاد صابر به صورت کوتاه به ایراد سخن پرداختند و تلاش‌های این هنرمند پیشکسوت را ستودند.

یحیی صمدی فعال فرهنگی و از اعضای هیئت مدیره انجمن تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان گفت: مردم کردستان همواره و همیشه قدرشناس تلاش هنرمندان خود بوده و از زحمات آنان تجلیل می‌کنند.

وی اظهار داشت: امروز هم در منزل استاد محمدصابر صابر جمع شده‌ایم تا ضمن تکریم و تجلیل از خدمات ارزنده هنری این هنرمند، به او و خانواده‌اش یادآوری کنیم که هنر این هنرمندان همیشه در دل مردمان این سرزمین زنده می‌ماند و از آنها به خوبی نام برده می‌شود.

صمدی گفت: قرار بود این مراسم در تالار هتل شادی سنندج برگزار شود اما بنا به دلایلی این مهم میسر نشد ولی ما نگران و ناامید نیستیم و به راهی که مردمی و فرهنگی است و سال‌هاست برگزار می‌کنیم اعتقاد داریم.

وی تصریح کرد: موسسه «تروسکه‌ی سنه‌ی فرهنگی» مردمی و مستقل بوده و وابسته به هچ گروه و جناحی نیست و حضور در منزل هنرمندان و تقدیر از آنها طی چند سال اخیر که توسط خود این هنرمندان و در قالب این انجمن شکل گرفته به فرهنگ خوب و ماندگار و به الگوی برای دیگر نهادهای مردمی و حتی اداری تبدیل شده است.

وی اذعان داشت: خوشحالیم که تجلیل از اهالی فرهنگ و هنر در زمان حیاتشان صورت می‌گیرد و این از اصلی‌ترین رسالت این موسسه مردمی است.

استاد محمدصابر صابر هنرمند خوشنویس کردستانی هم در سخنانی کوتاه از حضور هنرمندان و مسؤولان در این دیدار تقدیر کرد و گفت: آنچه در وصف بنده و تلاش‌هایم بیان شد لطف حضار و محبت مردم است چون آنچه که انجام داده‌ام وظیفه بوده و از اینکه شاگردانم در سطح بالایی قرار دارند و برای فرهنگ و هنر این دیار و مردم قدرشناس آن افتخار کسب می‌کنند به خود می‌بالم.

در پایان این دیدار از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، فرماندار شهرستان سنندج و رئیس هیات بازی‌های بومی محلی لوح تقدیر و هدیه‌ای به این هنرمند اهداء شد.

همچنین از سوی مؤسسه مردم‌نهاد تجلیل از مفاخر و هنرمندان کردستان لوح سپاس‌نامه به استاد و مجسمه مستوره اردلان اثر اسماعیل رستمی از اعضاء این انجمن به همسرش خانم شاهدخت احسن اهدا و همچنین تابلوی هنری (نقاشی) سیروان کنعانی توسط خود این هنرمند جوان به استاد صابر تقدیم شد.

استاد محمدصابر صابر از سال 1361 زیر نظر اساتیدی چون امیرخانی و کابلی در زمینه خط نستعلیق و شکسته شروع به فعالیت خوشنویسی کرده است. 

وی متولد ۱۳۲۴ شهرستان سقز، دانش آموخته انستیتو تربیت مربیان امور هنری تهران در سال 1352 و مفتخر به اخذ گواهینامه ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران در سال 1363 و موفق  به دریافت  مدرک فوق ممتاز خوشنویسی در سال ۱۳۶۸ است.

وی به همراه جمعی از خوشنویسان سنندجی در سال 1364 موفق به تاسیس انجمن خوشنویسان این شهر می‌شود.

سرپرستی دفتر انجمن خوشنویسان استان کردستان از سال ۱۳۶۴ تا سال 1374، مدرس انجمن خوشنویسان سنندج از سال 1364 تاکنون، دریافت درجه ۲ هنری از شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد در سال ۱۳۷۴، مدرس و نماینده انجمن خوشنویسان استان در جلسات مختلف و سمینارهای برگزار شده در استان و کشور بخشی از فعالیت‌های این هنرمند کردستانی است.

استاد صابر در چندین نمایشگاه گروهی آثار خود را ارائه داده است اما اولین نمایشگاه انفرادی خود را در آذر ماه سال 1391 با بیش از 70 اثر حاصل سه دهه تلاش هنری برپا کرد و بعد از آن نیز دومین نمایشگاهش در سال 93 و سومین نمایشگاهش نیز در سال 95 برگزار شده است، شرکت در اولین دو سالانه خوشنویسی کُردی و چندین همایش و جشنواره شرکتی بخشی دیگر از فعالیت‌های این استاد خوشنویسی است.

انتهای پیام/2330/70

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر