کد خبر: 947212
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
در مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری عنوان شد
مدیر گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان گفت: تدریس زبان و ادبیات کردی در این دانشگاه افتخار بزرگی است که نیاز است که از پایه هم به آن توجه شود.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، شامگاه دوشنبه با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان روز جهانی زبان مادری در دانشگاه کردستان گرامی داشته شد و  پنلی تخصصی پیرامون این روز با حضور  اساتید  از جمله زانیار نقشبندی، خالد توکلی، سعید خضری و رضا شجیعی ارائه شد.

مدیر گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان به وضعیت آموزش زبان کردی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: با افتخار امروز اعلام می‌کنم که در پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان زبان و ادبیات کردی احیاء شده و تدریس می‌شود.

بختیار سجادی همچنین گفت: امروز در وزارت علوم بخش بزرگی از مشکلاتی که در خصوص آموزش زبان کردی مطرح بود، مرتفع شده است.

وی افزود: امیدواریم همه دانشگاه‌های استان کردستان به آموزش این زبان مادری توجه ویژه داشته باشند و آن را میان رشته‌های دانشگاهی بگنجانند‌.

سجادی تصریح کرد: بعد از ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، آموزش زبان کردی در مدارس حق فرزندان این آب و خاک است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، جلسات مختلفی با آموزش و پرورش استان کردستان در راستای آموزش زبان کردی در مدارس برگزار کرده‌ایم امید است متولیان آموزش و پرورش استان در اسرع وقت به این خواسته جامه عمل بپوشانند.

سجادی رسالت صدا و سیمای مرکز کردستان را ترویج زبان کردی از طریق نمایش فیلم‌ها و برنامه‌های خود به بهترین شیوه در راستای ترویج و احیای زبان کردی عنوان کرد و گفت: این ارگان فرهنگی باید با جدیت و حساسیت ویژه‌ای به زبان کردی بپردازد و آن را به خوبی برای مخاطب تعریف کند.

استاد رشته جامعه‌شناسی نیز در این مراسم اظهار کرد: زبان و فرهنگ پدیده مدرنی هستند که انسان حق‌مدار از این پدیده به عنوان هویت خود به خوبی محافظت می‌کند.

خالد توکلی بیان کرد: در این برهه از زمان که مباحثی از جمله  آزادی، دموکراسی و حقوق بشر در تمام دنیا مطرح است برخی جامعه‌شناسان به رابطه میان فرهنگ و توسعه توجه داشته و آن را از  دیدگاه‌های مختلفی بررسی کرده‌اند.

وی افزود: به عقیده برخی نظریه‌پردازان رابطه تنگاتنگ میان فرهنگ و توسعه وجود دارد که معتقد است فرهنگ باید تابع و همه ابعاد توسعه زیر چتر خود گیرد و از دیدگاه عده‌ای دیگر برای دستیابی به توسعه،  باید مطیع فرهنگ کشورهای پیشرفته شد که این دیدگاه هیچ ارزشی برای فرهنگ و زبان مادری قائل نیست و هدفش نوعی یکسان‌سازی است.

این استاد دانشگاه به دیدگاه سازمان یونسکو در خصوص نگرش به زبان مادری افزود: ما طالب توسعه‌ای هستیم که بتواند فرهنگ کشورها را محافظت کند یعنی توسعه متناسب با فرهنگ و  تنها در این حالت است که توسعه میسر می‌شود.

توکلی با بیان اینکه زبان مادری بخشی از هستی، اندیشه و فکر ما است، ادامه داد: وقتی از زبان مادری می‌گوییم یعنی در کردستان  زبان هورامی، کردی، سورانی و تمامی لهجه‌ها را به رسمیت بشناسیم و ارزشی که برای زبان رسمی قائلیم برای زبان مادری هم لحاظ کنیم.

 در ادامه این پنل یکی دیگر از اساتید اظهار داشت: در ابتدای خلقت از انسان به عنوان موجودی ناطق و صاحب حق و حقوق یاد شده است که از لحاظ زبان، فرهنگ و آئین در سطح جهانی و بین‌المللی به این امر رسمیت بخشیده‌اند.

رضا شجیعی به رسمیت شناختن زبان مادری از طرف دولتمردان را ضروری عنوان کرد و گفت: مردم حق دارند با زبان مادری خواندن و نوشتن را فرا بگیرند لذا این حق مسلم هر قوم و ملتی است.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات دانشگاهی، کسانی که با زبان مادری خواندن و نوشتن را فرا می‌گیرند موفق‌تر هستند، افزود: حق آموزش به زبان مادری جزوی از حقوق ماست‌.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
س . و
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
0
0
عشقی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر