کد خبر: 947183
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
در آستانه دیدار دوم رهبران امریکا و کره‌شمالی در ویتنام یک روزنامه امریکایی نوشت که خیلی بعید است که دو کشور در زمینه خلع سلاح اتمی و تحریم‌ها به توافق دست یابند. با این حال دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد که امریکا و کره شمالی احتمالاً درباره اعلام پایان جنگ دو کره در نشست میان رئیس‌جمهور امریکا و رهبر کره‌شمالی در هانوی، ویتنام به توافق می‌رسند. صرف‌نظر از اینکه حاصل نشست چه باشد، رئیس‌جمهور امریکا که پیش‌تر بر لزوم خلع سلاح اتمی کره‌شمالی تأکید کرده بود، در آستانه دیدار با «کیم‌جونگ‌اون» گفت: «واشنگتن به توقف آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی راضی است» تا مشخص شود که ترامپ برای مواجهه با موج انتقاداتی که دیپلماسی کره‌ای وی را بی حاصل می‌دانند، حاضر است از مواضع خود عقب‌نشینی کند، به خصوص که وزیر خارجه ترامپ هم اعتقادی به اینکه بتوانند کره‌شمالی را به خلع سلاح کامل وادار کنند ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش رویترز، روز دوشنبه کیم ایویی کیوم، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی در جریان نشست خبری در سئول در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا اعلامیه پایان جنگ دو کره در دستور کار نشست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی قرار دارد، تأیید کرد: احتمال آن در نشست هانوی، وجود دارد. سخنانی که ریشه در اظهارات روز یک شنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا داشت که گفته بود تا زمانی که کره‌شمالی آزمایش‌های موشکی و اتمی‌اش را متوقف کرده باشد، به این کشور برای خلع سلاح اتمی فشار نمی‌آورد.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ترامپ که قرار است روز چهار شنبه در سفر به ویتنام برای دومین بار با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی دیدار کند، در جمع خبرنگاران حاضر در واشنگتن، در مورد چشم‌انداز «خلع سلاح اتمی کره‌شمالی» گفته است: «من عجله‌ای ندارم. نمی‌خواهم کسی را به عجله وادارم. من فقط نمی‌خواهم شاهد آزمایش [موشکی و اتمی]باشم. تا زمانی که آزمایشی نیست، ما راضی هستیم.»
ترامپ با بیان اینکه معتقد است او و کیم در مورد مسیر پیش رو دیدگاه کاملاً یکسانی دارند، گفت که دو طرف «رابطه بسیار بسیار خوبی» ایجاد کرده‌اند تا مانند همه پوپولیست‌ها نشان داده باشد سیاست حتی در سطح بین‌المللی از نظر ترامپ جنبه شخصی و احساسی دارد، هرچند برخی معتقدند که ترامپ عامدانه از تکنیک‌های پوپولیست‌ها استفاده می‌کند تا حریف را در مذاکرات وادار به امتیازدهی بیشتر کند.
ترامپ و کیم خردادماه امسال در اولین دیدار خود سندی چند صفحه‌ای امضا کردند که در آن بر لزوم حرکت به سمت «اتم‌زدایی از شبه‌جزیره کره» و عادی‌سازی روابط دوجانبه تأکید شده است. با این وجود از آن زمان هیچ نقشه راهی برای تحقق این اهداف ترسیم نشده و تحریم‌های امریکا علیه کره‌شمالی نیز ادامه دارد. با این وجود، پیونگ‌یانگ از نیمه سال ۲۰۱۷ آزمایش‌های علنی اتمی و موشکی خود را متوقف کرده، اما بر اساس ادعای رسانه‌های امریکایی به توسعه زیرساخت‌های برنامه اتمی و موشکی خود ادامه می‌دهد. دولت امریکا از زمان اولین دیدار بار‌ها از لزوم خلع سلاح اتمی کره‌شمالی صحبت کرده، اما در روز‌های اخیر ترامپ تلویحاً به احتمال عقب‌نشینی از این درخواست اشاره کرده و گفته در صورتی که «پیشرفت قابل توجهی» در زمینه کاهش توانایی اتمی پیونگ‌یانگ رخ دهد، واشنگتن حاضر است از حجم تحریم‌های کره‌شمالی بکاهد. ترامپ قرار است فردا در ویتنام با همتای کره‌شمالی خود دیدار کند. سران دو کشور امروز به ویتنام می‌رسند و پس از دیدار با مقام‌های کشور میزبان، روز چهار شنبه برای دومین بار با هم دیدار می‌کنند. آنطور که رسانه‌های کره‌جنوبی گزارش داده‌اند، احتمال دارد ترامپ و کیم پس از این دیدار به وضعیت جنگی میان دو کره که از سال ۱۹۵۳ برقرار است، پایان دهند. جنگ دو کره که در سال ۱۹۵۰ آغاز شد، سه سال طول کشید و پس از آن با حصول یک توافق آتش‌بس متوقف شد، اما هیچ‌گاه توافق صلح رسمی امضا نشد و طرفین روی کاغذ هنوز در وضعیت جنگی به سر می‌برند. روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز یک شنبه گزارش داد که «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا که در مصاحبه‌هایش از لزوم خلع سلاح کامل اتمی کره‌شمالی صحبت می‌کند، در محافل خصوصی اذعان کرده که اگر امریکا خوش‌شانس باشد، نهایتاً می‌تواند پیونگ‌یانگ را به از بین بردن ۶۰درصد از برنامه اتمی خود متقاعد کند.

پمپئو ادعای ترامپ را به چالش کشید
از سوی دیگر پمپئو، در برنامه «سی‌ان‌ان ساندی مورنینگ» به سؤال آیا کره‌شمالی یک تهدید هسته‌ای برای امریکاست جواب مثبت داد تا خبرنگار سی‌ان‌ان از پمپئو بپرسد: «اما رئیس‌جمهور گفت که این طور نیست.»‌پمپئو در جواب گفت: «او این طور نگفت. من دقیق می‌دانم.» خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه با اشاره به برگه‌هایی که در دست داشت، گفت: «او توئیت کرد که دیگر تهدید هسته‌ای از جانب کره‌شمالی وجود ندارد.» پمپئو با سر تکان دادن گفت: دونالد ترامپ می‌گفت: پس از دیدار ماه ژوئن رهبران در سنگاپور پیشرفت زیادی ایجاد شد که به صورت اساسی از خطر هسته‌ای میان امریکا و کره‌شمالی کاست. منظور او این بوده است که تلاش‌هایی در سنگاپور صورت گرفت و تعهدی که رئیس کیم داد، به طور اساسی این خطر را برای مردم امریکا کاهش داد. این وظیفه وزیر خارجه و رئیس‌جمهور ایالات متحده است که مردم امریکا را ایمن نگه دارند. هدف ما دستیابی به آن است. خبرنگار سی‌ان‌ان، اما تسلیم نشد و گفت: من جملات شخص ترامپ را می‌خوانم. او این ادعا را پس از بازگشت از جلسه ملاقات با کیم جونگ اون مطرح کرد. ترامپ توئیت زد: «تازه فرود آمدیم، سفری طولانی بود، اما همه اکنون می‌توانند ایمنی بیشتری نسبت به اولین روزی که روی کار آمدم احساس کنند. دیگر یک تهدید هسته‌ای از سوی کره‌شمالی وجود ندارد.» رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ قصد دارند دومین نشست خودشان را چهار شنبه و پنج شنبه همین هفته (هشتم و نهم اسفند) در هانوی پایتخت ویتنام برگزار کنند.

توصیه دموکرات‌ها به ترامپ
گروهی از سناتور‌های دموکرات امریکا یک شنبه طی نامه‌ای خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور به وی توصیه کردند در نشست آتی با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی و در راستای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره، باید پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای صورت گیرد. به نوشته وبگاه «هیل» این سناتور‌ها در نامه خود خطاب به ترامپ نوشتند که امیدوارند رئیس‌جمهور برنامه جدی دیپلماتیک را اجرا کند که شامل فرآیندی قانونی در توقف و تخریب زرادخانه اتمی کره‌شمالی در کنار تحریم‌ها و فرصت‌ها برای گفت‌وگوی بیشتر میان متحدان باشد. در بخشی از این نامه آمده است: «امیدواریم که نشست بعدی شما با کیم پیشرفت قابل ملاحظه و قابل اطمینان در زمینه خلع سلاح اتمی و کاهش تنش‌ها با کره‌شمالی را نشان دهد. به عنوان حامی قوی در استفاده از رویکرد دیپلماتیک در حل و فصل تهدید کره‌شمالی، ما هنوز بر این باوریم که مسیری برای اعمال دیپلماسی سختگیرانه و اصولی وجود دارد تا امنیت اتمی کره‌شمالی، نظارت و بررسی خلع سلاح اتمی این کشور را تضمین کند.» به نوشته هیل، قانونگذاران امریکایی در این نامه تغییر رفتار کیم جونگ اون از زمان ملاقات با رئیس‌جمهور امریکا در ژوئن (تیر) گذشته در سنگاپور را تصدیق کردند، اما یادآور شدند که جامعه اطلاعاتی امریکا مخالف ادعای ترامپ مبنی بر عدم تهدید اتمی کره‌شمالی است. این نامه توسط هشت سناتور دموکرات، از جمله «چارلز شومر» رهبر اقلیت سنا و «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا امضا شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار