کد خبر: 947178
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
وزیر ارتباطات روزگذشته در سایه احتمال انفصال از خدمات دولتی از پرتاب سه ماهواره در سال آینده خبر داد. کارشناسان ابراز امیدواری می‌کنند این احتمال بنا بر گفته دادستان کل کشور به دلیل زیرپا گذاشتن مصوبات شورای عالی فضای مجازی توسط آذری جهرمی قوت گرفته و روی روند پرتاب ماهواره‌های ناهید ۱، پارس ۱ و ظفر که به ترتیب در خرداد، شهریور و بهمن سال آینده با زمین خداحافظی می‌کنند، تأثیر منفی نداشته باشد.
نيلوفر امانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: وقتی دولت یازدهم ساختار سازمان فضایی را تغییر داد و اداره آن را از ریاست جمهوری به وزارت ارتباطات منتقل کرد، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران ضمن انتقاد از این اقدام اعلام کردند این کار باعث می‌شود، فعالیت‌های وزارت ارتباطات و سازمان فضایی از هم متأثر شوند و این به صراحت به معنی محدودشدن فعالیت‌های علمی و فناورانه کشور در حوزه هوافضا ست. اما مدیران دولتی صنعت فضایی به افکار عمومی اطمینان دادند که تغییر ساختار خللی در فعالیت‌های پیش‌رونده دانش و فناوری فضایی ایجاد نخواهد کرد. از طرف دیگر گروهی هم از این تغییر ساختار استقبال کردند و آن را فرصتی برای نظارت بیشتر نمایندگان مجلس بر فعالیت‌های توسعه‌ای رشته هوافضا دانستند. این در حالی است که به دلیل تحریم‌ها توسعه دانش و فناوری فضایی در موقعیت شکننده‌ای قرار دارد و نمی‌توان گفت: از این مسئله متأثر نشده است، زیرا بخش قابل ملاحظه فناوری در تعامل قطب‌های علمی رشد می‌کند که در این شرایط مواضع وزیر ارتباطات در قبال مصوبات شورای عالی فضای مجازی و اقداماتی که از سوی دادستانی کارشکنی و عدم همراهی در پاکسازی فضای مجازی عنوان می‌شود، این وزارتخانه را زیر ذره‌بین برده است. در عین حال ورود رئیس‌جمهور به مسئله اعلام جرم علیه آذری‌جهرمی مسئله را سیاسی کرده است.

ناهید خرداد فضایی می‌شود
در این فضا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز در حاشیه مراسم افتتاحیه آزمایشگاه مرجع سازگاری الکترومغناطیسی با بیان اینکه آینده ایرانیان در حوزه فضایی روشن است، گفت: برنامه‌های فضایی کشور به صورت جدی به پیش می‌رود و تجربه‌هایی که از ماهواره‌های دوستی و پیام کسب شد، آنالیز و مدون شده و در مجموعه وزارت دفاع برای ماهواره‌ها و مجموعه‌های فضایی که وظیفه ساخت ماهواره را برعهده دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی به آخرین وضعیت پروژه‌های فضایی اشاره کرد و یادآور شد: فرآیند تحویل ماهواره ناهید ۱ به وزارت دفاع به منظور قرارگرفتن در مدار آغاز شده است و در خردادماه نهایی می‌شود.
به گفته آذری جهرمی، ماهواره ناهید ۱ یک ماهواره مخابراتی است که ۵۰درصد مراحل ساخت آن در دولت دهم و ۵۰درصد آن در دولت یازدهم انجام شده و در حال حاضر آماده قرارگرفتن در مدار است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن در شهریور سال آینده ماهواره ظفر که مراحل تولید آن در دولت یازدهم و دوازدهم پیگیری شده است، تحویل خواهیم گرفت و فرآیند تحویل‌دادن این ماهواره به وزارت دفاع برای قرارگرفتن در مدار اجرایی خواهد شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه ماهواره ظفر یک ماهواره سنجشی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در بهمن سال آینده نیز پرتاب ماهواره «پارس ۱» را که در دولت یازدهم طراحی آن آغاز شده است، خواهیم داشت.

وزیر ارتباطات: وقت نداریم
آذری جهرمی همچنین در واکنش به اظهارات معاون دادستانی کل کشور مبنی بر شکایت ۲ هزار نفر از مردم اهواز از وزیر ارتباطات به دلیل عدم پیگیری دستورات شورای عالی فضای مجازی و احتمال انفصال وی از خدمت گفت: با توجه به مأموریت‌هایی که برای اشتغالزایی در حوزه ICT دارم و با توجه به مشکلات اقتصادی که برای مردم وجود دارد و وظایفی که بر عهده ماست، وارد حاشیه‌شدن نه به سود ما بوده است نه به سود کشور.
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: موضوع اصلی این است که ما باید تلاش کنیم، وضعیت اشتغال را در حوزه فناوری اطلاعات توسعه دهیم و مأموریت‌هایی نیز در این زمینه به ما محول شده است. بنابراین وقت سرخاراندن برای پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای را نداریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار