کد خبر: 947177
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
سالی که حالا در روز‌های پایانی آن به سر می‌بریم، یکی از سخت‌ترین سال‌ها در حوزه‌های مختلف بود و حوزه سلامت و دارو و درمان نیز از این سختی‌ها مستثنی نماند. با وجود این، آنطور که مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو می‌گوید، سال ۹۷ سال سختی برای دارو بود، اما این سختی شامل حال دارو‌های طبیعی و سنتی نمی‌شد و این دارو‌ها کمترین بحران را داشتند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طب سنتی و دارو‌های طبیعی چندین قرن سلامت مردم کشور‌هایی همچون ایران را تضمین می‌کرد. بعد‌ها با ورود طب نوین روش‌ها و دارو‌های سنتی به فراموشی سپرده شدند. اما حالا تمام کشور‌های دنیا به طب سنتی و دارو‌های طبیعی روی آورده‌اند، به گونه‌ای که امروز نه فقط کشور‌های آسیایی شناخته‌شده در حوزه طب سنتی و دارو‌های گیاهی همچون هند و چین بلکه در کشور‌های اروپایی همچون آلمان، ۷۰ درصد دارو‌ها منشأ گیاهی دارند. جالب اینجاست که مواد اولیه بسیاری از این دارو‌ها در خاک ایران پرورش می‌یابد. در ایران هم چند سالی می‌شود طب سنتی و دارو‌های گیاهی مورد توجه عامه مردم و برخی پزشکان قرار گرفته است. هرچند قاطبه پزشکان چندان روی خوشی به طب سنتی و دارو‌های گیاهی نشان نمی‌دهند و تقابل میان پزشکی نوین با رویکرد تهاجمی و طب سنتی با رویکرد پیشگیرانه مانع رشد متناسب با استعداد‌های سرزمین‌مان در حوزه دارو‌های گیاهی شده است، اما شاید در شرایط کنونی و با وجود تحریم‌ها و تنگنا‌ها بهترین فرصت برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت طب سنتی و دارو‌های گیاهی را داشته باشیم؛ چراکه به گفته مهناز خانوی مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با وجود تمام بحران‌هایی که سال جاری بر حوزه دارو و درمان تحمیل کرد، دارو‌های طبیعی و سنتی کمترین بحران را داشتند.

ایران بهشت گیاهان دارویی
کشورمان ایران از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی دارای ۱۱اقلیم از ۱۳اقلیم شناخته شده جهانی است. براساس نظر گیاه‌شناسان و پ‍‍ژوهشگران، تعداد گونه‌های گیاهی ایران حدود ۸هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ای حداقل دو برابر قاره اروپاست. بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه‌ای و آرایشی ـ. بهداشتی هستند. به علاوه هزار و ۷۲۸گونه از این گیاهان منحصراً در سرزمین ایران رویش کرده و به عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌شوند.
در آلمان نیز بیش از ۷۰درصد دارو‌ها منشأ گیاهی دارند و در امریکا و هند نیز۴۰ تا ۵۰ در‌صد دارو‌ها گیاهی است، اما در ایران تنها ۹درصد دارو‌ها منشأ گیاهی دارند، در حالی که ۲هزار و ۳۰۰گونه گیاه دارویی ظرفیتی بالقوه است که حالا و در شرایط تحریم خود را بهتر نشان می‌دهد و می‌تواند موجب مدیریت بهتر دارو و درمان در کشور شود.
مهناز خانوی در نشست خبری معرفی دستاورد‌های صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه دارو‌های طبیعی و سنتی و همچنین مکمل‌های غذایی به عنوان جوان‌ترین گروه فرآورده‌هایی است که در حال حاضر در کشور رو به توسعه است، به معرفی ۴۰فرآورده طبیعی و سنتی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و تأکید کرد: «انتخاب این ۴۰ فرآورده از بین ۴۰۰فرآورده‌ای که در بهمن ۹۶تا ۹۷ مجوز گرفته بودند، کار دشواری بود.»
خانوی از وجود بیش از ۴ هزار قلم فرآورده طبیعی و سنتی دارای مجوز خبر داد. به گفته وی تولید دارو‌های سنتی با تکنولوژی مناسب در حال پیشرفت است. مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سال ۹۷ سال سختی برای دارو بود، تأکید کرد: «خوشبختانه دارو‌های طبیعی و سنتی کمترین بحران را در سال جاری داشته‌اند.»

دامن زدن به قاچاق
مهدی پیرصالحی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این نشست با تأکید بر اینکه ۹۵تا ۹۷درصد نیاز کشور را دارو‌های تولید داخلی تأمین می‌کنند، افزود: «از نظر ارزش ریالی نیز تولید داخلی دارو ۷۰درصد نیاز دارویی کشور را تأمین می‌کند و ۳ درصد دارو‌های وارداتی هم ۳۰درصد ارزش بازار را در اختیار دارند.» وی با تأکید بر اینکه قطع واردات شدنی نیست، خاطرنشان کرد: «طبق آخرین لیست در حال حاضر در کشور ۲۱قلم کمبود دارویی داریم.»
رئیس سازمان غذا دارو با اشاره به اینکه کمبود‌ها براساس دارو‌های ژنریک محاسبه می‌شود، توضیح داد: «ممنوعیت واردات دارو و مکمل‌های دارای مشابه تولید داخل باعث دامن‌زدن به موضوع تقلب و قاچاق می‌شود، بنابراین باید نظارت و بازرسی از داروخانه‌ها تشدید شده و از کانال توزیع دارو صورت گیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار