کد خبر: 947023
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
رئیس دانشگاه تبریز عنوان کرد
رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه در طول ۴۰ سال اخیر بلایی بر سر دانشجویان آوردیم که بر اثر آن دانشجویان ما تمایل دارند در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل کنند، گفت: با روندی که امروز پیش می‌رود آینده رشته‌های علوم انسانی و فنی مهندسی که موتور محرکه جامعه هستند نگران کننده است.

دکتر میررضا مجیدی در نشست بررسی پروژه ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بین‌المللی که در وزارت علوم برگزار شد با تاکید بر اینکه مسئولان کشور در شرایط حساس به دانشگاه‌ها پناه می‌آورند اما همین که دست‌شان باز شد مجدداً دانشگاه‌ها را فراموش می‌کنند، گفت: به اعتقاد من اگر آن اعتماد لازم به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های فعلی رفع خواهد شد.

وی در ادامه با انتقاد از سیاست‌های حوزه آموزش عالی در ۴۰ سال اخیر، گفت: در طول ۴۰ سال اخیر بلایی بر سر دانشجویان آوردیم که بر اثر آن بهترین دانشجویان و نخبگان ما به جای ورود به رشته‌های نخبه پرور به سمت سه رشته تجربی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) که اغلب رشته‌های خدماتی هستند گرایش یافته‌اند و باید به این مشکل اساسی آموزش عالی پاسخ داده شود و آینده بسیاری از رشته‌ها در علوم انسانی و حتی فنی و مهندسی که موتور تحرک و پیشرفت جامعه به شمار می‌روند بسیار نگران کننده است و نگاه مادی به رشته‌ها حاکم است.

رئیس دانشگاه تبریز بیکاری فارغ التحصیلان و آینده مبهم آنها را یکی دیگر از آسیب‌های فعلی آموزش عالی در کشور عنوان کرد و گفت: فارغ التحصیلان بیکار ما در سایر کشورهای دنیا بر اساس ارزیابی‌هایی که صورت می‌گیرد جذب بازار کار می‌شوند. در واقع در آن کشورها مدرک ملاک قرار نمی‌گیرد و آنها بر اساس مهارت و توانمندی دنبال نیروی کار و فارغ التحصیلان هستند اما در کشور ما دانشگاه‌ها که وظیفه تربیت نیروی فکری را بر عهده دارد اغلب به دلیل بیکاری این افراد مظلوم واقع شده‌اند.

رئیس دانشگاه تبریز در پایان از توسعه بی رویه رشته‌های دانشجویان انتقاد کرد و گفت: ضرورت دارد این رشته‌ها نیز مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرند و بر اساس نیاز کشور رشته‌هایی را راه اندازی و در آن دانشجو پذیرش کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر