کد خبر: 947000
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
تلاش امریکا برای ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه با حضور نظامیان غربی با مخالفت جدی اردوغان مواجه شده و گفته اگر قرار باشد این منطقه ایجاد شود، رهبری آن فقط باید با آنکارا باشد، این در حالی است که کرد‌ها اعلام کرده‌اند هرگونه حضور ترکیه در شمال سوریه به معنای اشغالگری خواهد بود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای گفت که هر گونه منطقه امن در مناطق مرزی شمال سوریه باید تحت کنترل ترکیه باشد. به نظر می‌رسد این اظهارات اردوغان در واکنش به اظهارات اخیر بعضی مقامات غربی صورت گرفته که گفته‌اند تلاش می‌کنند یک منطقه امن در شمال سوریه ایجاد کنند تا مانع از درگیری کرد‌ها و ترک‌ها شوند.
ترامپ چند روز قبل تصمیم خود را برای خارج کردن کامل نیرو‌های امریکایی از سوریه تغییر داد و اعلام کرد حدود ۲۰۰ نفر از نظامیان در شمال شرقی سوریه باقی خواهند ماند. همزمان منابع خبری گزارش دادند دولت‌های غربی در حال بررسی طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با حضور نیرو‌های انگلیسی و فرانسوی به همراه ۲۰۰ نظامی امریکا هستند. ظاهراً هدف از این طرح ایجاد منطقه حائل بین کرد‌ها و ترک‌ها از یک طرف و جلوگیری از بازگشت حاکمیت مرکزی به شرق فرات از طرف دیگر است. اما حالا اردوغان می‌گوید این منطقه امن باید توسط ترکیه اداره شود.
رجب طیب اردوغان به سی‌ان‌ان ترک گفت: «اگر قرار است در کنار مرز ما منطقه امنی تشکیل شود، باید تحت کنترل ما باشد، زیرا این مرز من است.»‌البته به نظر می‌رسد کشور‌های غربی نیز ترجیح می‌دهند این مناطق تحت کنترل ترکیه باشد تا به دست دولت سوریه بیفتد، اما بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها مخالفت کرد‌ها است. کرد‌های سوریه در قالب «یگان‌های مدافع خلق» و یا «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» اعلام کرده‌اند هرگونه حضور ترکیه در شمال سوریه به معنای اشغالگری است و با آن مقابله خواهند کرد.
از طرف دیگر، از حدود سه سال قبل امریکایی‌ها کرد‌ها را به عنوان نیروی زمینی خود در سوریه به کار گرفتند و توانستند بر شرق فرات مسلط شوند، اما این سیاست واشنگتن از همان ابتدا با واکنش ترکیه مواجه شد که کرد‌ها خطرناک‌تر از داعش، القاعده و حتی ارتش سوریه می‌داند.
روسیه به عنوان یکی از بازیگران اصلی جنگ سوریه با آگاهی از خشم ترکیه تلاش کرده تا با دادن امتیاز‌های به آنکارا شکاف در بال شرقی ناتو را تشدید کند و حتی به نظر می‌رسد مشکلی با ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به رهبری ترکیه نداشته باشد، اما مشکل اصلی مسکو مخالفت جدی دمشق است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته با اشاره به اینکه مسکو نگرانی‌های آنکارا در شمال سوریه درک می‌کند، از امریکا انتقاد کرد که کرد‌ها ترویج کرده تا به مناطق عرب‌نشین در شرق فرات وارد شوند. لاوروف خاطر نشان کرد: «روسیه و ایران بنا به دعوت دولت مشروع سوریه در این کشور فعال هستند. ترکیه به نگرانی‌های امنیتی خود اشاره می‌کند، اما دولت سوریه با حضور نظامی ترکیه مخالف است.»
ناظران معتقدند غرب از یک طرف توان قبول شکست خود در سوریه را ندارد و از طرف دیگر نمی‌تواند روابط کرد‌ها و ترک‌ها را بر اساس خواست خود تنظیم کند، در نتیجه با بن‌بست کامل مواجه است و سرانجام مجبور خواهد شد به بازگشت حاکمیت مرکزی سوریه به شرق فرات تن دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار