کد خبر: 946994
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
تصمیمات جدید در حوزه گوشت قرمز
هیئت وزیران در۱۷ بهمن ماه در راستای سامان بخشیدن به وضعیت واردات و توزیع گوشت، وزارت صنعت را مسئول توزیع مناسب گوشت قرمز کرد و دستور داد ۷۰۰ کانتینر گوشت دپو شده در گمرک سریعاً ترخیص شود. این در حالی است که با گذشت ۱۸ روز، هنوز کلاف سردرگم توزیع گوشت باز نشده و مردم همچنان از ساعت ۶ صبح در صفوف خرید گوشت دولتی به سر می‌برند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: براساس قانون انتزاع از سال ۱۳۹۲ تاکنون تأمین و توزیع محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و براساس این قانون تأمین و توزیع گوشت قرمز هم تا چند روز پیش بر عهده این وزارتخانه بوده‌است، اما به دنبال نابسامانی‌های اخیر در تنظیم بازار این محصول و ایجاد صف‌های طولانی در مراکز توزیع گوشت قرمز تنظیم بازاری، هیئت دولت تصمیم گرفته تا با تقسیم تأمین و تنظیم گوشت قرمز بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امر توزیع گوشت قرمز که این روز‌ها به یک کالای گرانبها تبدیل شده سروسامان بدهند.
بر این اساس از این پس تأمین گوشت قرمز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود و توزیع و نظارت گوشت قرمز هم بر عهده وزارت صنعت است، اما اینکه این اقدام چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت، هنوز معلوم نیست، ولی نتیجه این تقسیم‌بندی به نوعی قابل‌پیش‌بینی و از آنجا که یک کار دو متولی دارد، از این پس در صورت عدم تنظیم بازار، مشکلات به وجود آمده بین دو وزارتخانه پاسکاری خواهد شد. در این خصوص محمد قبله، مدیر کل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برآورد وزارت جهاد از تولید گوشت قرمز تولید سالانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن است در حالی که در تولید این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمبود داشته‌ایم. در مورد تأمین گوشت قرمز و سفید وزارت صنعت استعلام لازم را انجام داده‌است، به‌طوری که بر اساس این استعلام مشخص شده که در مورد گوشت‌مرغ و تخم‌مرغ وزارت جهاد کشاورزی تأمین را انجام داده‌است، اما در رابطه با گوشت قرمز با کسری تأمین مواجه هستیم.

دلالان مانع رسیدن گوشت قرمز به مصرف‌کننده واقعی هستند
قبله با مقصر دانستن دلالان در آشفتگی بازار گوشت افزود: بررسی‌ها نشان داده که نظارت کافی بر بحث توزیع گوشت قرمز وجود نداشته و ایجاد صف‌های طولانی در مراکز توزیع حاکی از آن بود که برخی از این صف‌ها ناشی از حضور دلالان در کنار مصرف‌کنندگان واقعی بوده‌است. وی گفت: در گام اول قرار است وزارت صنعت ضمن طراحی شیوه‌های نوین توزیع برای رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی نظارت بر شبکه‌های توزیع را هم بر عهده داشته‌باشد. وزارت صنعت از وزارت جهاد کشاورزی خواسته است تا گوشت قرمز را تأمین کند و آنگاه وزارت صنعت با توجه به اینکه ارتباطات مستقیم با تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها، مراکز اصناف، سامانه‌های جامع تجارت دارد گوشت را با نظارت به جامعه هدف می‌رساند، تا توزیع گوشت قرمز به منبع درآمدی برای دلالان و واسطه‌گران تبدیل نشود.

ممکن است سردرگمی به‌وجود آید
وی در پاسخ به این سؤال که ممکن است مشکلات از این پس بین دو وزارتخانه پاسکاری شود، گفت: ممکن است سردرگمی به‌وجود آید، اما واقعاً هدف از این تقسیم، توزیع هدفمند گوشت قرمز بوده‌است. به هرحال وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع هدفمند گوشت قرمز امکانات نداشته است و به همین دلیل این موضوع به وزارت صنعت واگذار شده‌است.
بنابراین برای کاهش صف‌های طولانی ممکن است به عنوان مثال تشخیص داده شود تا بخشی از بار فروشگاه‌های زنجیره‌ای را کاهش دهیم و با کاهش سقف فروشگاه‌های زنجیره‌ای این سقف توزیع را به تعاونی فرهنگیان و... واگذار کنیم و به این ترتیب توزیع گوشت را از حالت مرکز‌محور متفرق کنیم تا توزیع روان‌تری انجام شود.

مصوبه دیر‌هنگام دولت برای ترخیص گوشت وارداتی
۱۸ روز از ابلاغیه وزارت صنعت مبنی بر ترخیص سریع ۷۰۰ کانتینر گوشت قرمز به گمرک می‌گذرد، اما هنوز گشایشی صورت نگرفته‌است. ابتدا از سود‌جویی واردکنندگان در پرداخت تعرفه واردات سخن گفته شد،، اما پس از گذشته دو هفته رئیس گمرک و شرکت پشتیبانی امور دام از سلامت گوشت‌های دپو شده و عادی بودن دپو کانتینر مواد غذایی در گمرک سخن گفتند. روز گذشته نیز گمرک ابلاغیه هیئت وزیران را رسانه‌ای و اعلام کرد ۳۰۰ کانتینر گوشت دپو‌شده در گمرک متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام است. به عبارت دیگر گوشت‌های وارد شده به گمرک در ماه‌های گذشته، در انتظار تخصیص ارز بود صفر شدن تعرفه واردات.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار