کد خبر: 946992
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
پزشکان به بد خطی معروف هستند، اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید همین دست خط بد گاهی وقت‌ها قربانی هم می‌گیرد! علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران چندی پیش در این باره با اشاره به آمار‌ها و برخی تحقیقات انجام شده، گفته بود: «احتمالاً سالانه حدود ۴۵هزار نفر در ایران به علت خطا‌های دارویی و عوارض ناشی از آن آسیب می‌بینند و متأسفانه حدود ۳ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.» همین یک علت کافی است تا راه‌اندازی نسخ الکترونیک را توجیه کند. طرحی که به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بناست در ۳۱ شهر از ۳۱ استان کشور اجرایی شود.
زهرا چیذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  به گفته علی‌اصغر قائمی، مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در سال ۹۶ حدود ۸۰میلیارد تومان برای ۲۰میلیون دفترچه کاغذی بیمه سلامت هزینه ‏شده است. ‏این میزان دفترچه معادل ۲۸۵میلیون برگ کاغذ ‏A۴‎‏ است. خلاصه اینکه حذف دفترچه‌های بیمه و جایگزینی آن‌ها با نسخ الکترونیک می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی را در هزینه‌ها موجب شود، اما در کنار این‌ها با حذف نسخه‌های دست‌نویس می‌توان اشتباهات ناشی از خط بد پزشکان را هم کاهش داد.

کد ملی به جای دفترچه
طاهر موهبتی در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه درباره استقرار سازمان الکترونیک در بیمه سلامت ‏و اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک افزود: «طرح نسخه‌نویسی ‏الکترونیک پنج ماه قبل به صورت پایلوت در کرمان آغاز و با موفقیت اجرایی شد. حضور مؤثر ۶۵درصدی ارائه‌دهندگان ‏خدمات سلامت و صددرصد داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه‌ها در این طرح اتفاق افتاد. بر این اساس، پس از ‏پایلوت وارد استان‌ها شدیم و در هر استان حداقل یک شهرستان این طرح را اجرا می‌کند و ظرف دو هفته آینده حداقل در یک ‏شهرستان از هر استان این طرح اجرایی می‌شود.»
به گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نسخه‌نویسی الکترونیک، راهنما‌های بالینی و قوانین سازمان بیمه سلامت پشت این ‏سامانه قرار دارد و اگر دارویی تحت پوشش بیمه نباشد، در هنگام تجویز به پزشک اطلاع داده می‌شود و سیستم خطا می‌دهد. ‏مطابق توضیح موهبتی در این طرح بیمار به جای دفترچه بیمه با کدملی و دریافت کدی می‌تواند متناسب با تجویز به داروخانه یا مراکز آزمایشگاهی و پاراکلینیکی مراجعه کند و نسخه از طریق آی تی در اختیار داروخانه یا این مراکز قرار گیرد ‏و کار بیمار انجام شود.

برای موارد اورژانسی سقف نداریم
مدیرعامل بیمه سلامت در پاسخ به انتقاد «جوان» درباره تعیین سقف دریافت خدمات برای بیماران در حالی که تجویز به عهده پزشک است و باید برای پزشک سقف تجویز خدمت تعیین شود، اینگونه پاسخ داد: «ما در حوزه سرپایی سقف ریالی نداریم ولی سقف خدمت داریم؛ سقف خدمت نیز برای مواردی است که فرد در شرایط عادی قرار دارد و این گاید لاین‌ها هم براساس نظر متخصصان و برای حفظ منافع و سلامت بیمار طراحی شده تا افراد بی‌مورد در معرض تجویز‌ها قرار نگیرند، اما در موارد اورژانسی با تأیید یک پزشک دیگر خدمات مورد نیاز فرد با وجود پرشدن سقف دریافت خدمت باز هم انجام می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار