کد خبر: 946991
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وضعیت خروج دانشجویان از کشور را برای تحصیل عادی دانسته است. جالب اینکه غلامی بین کشور‌های دیگر آمار خروج دانشجویان ایرانی را بالا ندانست. این در حالی است که آمار‌ها دقیقاً عکس این موضوع را نشان می‌دهد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: مرداد امسال قائم‌مقام وزیر علوم با اشاره به اینکه آمار تسویه حساب دانشجویان افزایش پیدا کرده است، گفت: «نگرانی اصلی ما بابت مهاجرت دانشجویان کشور است.»
به گفته حسین سالارآملی، آمار تسویه حساب دانشجویان به نسبت سال‌گذشته با شیب کوچکی افزایش پیدا کرده است. آن‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، علاقه رفتن به خارج از کشور دارند؛ سخنی کاملاً در تضاد با صحبت‌های فعلی وزیرعلوم.
طبق آخرین آماری که نشریه (ASIA STUDIES) در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، ایران حدود ۵۱ هزار و ۶۰۰ دانشجو در کل دنیا دارد که این میزان، کشورمان را در رتبه پانزدهم دنیا قرار داده است. جایگاه بالای ایران در این آمار هم کاملاً در تضاد با سخن وزیر علوم است.
وزیر علوم در تأیید بی‌خبری‌اش از دانشجویان متقاضی تحصیل به خارج می‌گوید: «آمار خروج دانشجویان از کشور دو بخش دارد؛ بخش اول آن‌هایی هستند که برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند و وزارت علوم تا حدودی آمار آن‌ها را دارد، زیرا اقدام به تأیید مدرک و آزاد‌سازی مدارک تحصیلی‌شان می‌کنند؛ بخش دوم کسانی که به صورت آزاد اقدام به گرفتن ویزا می‌کنند و برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند که طبعاً وزارت علوم آمار آن‌ها را ندارد.»
اظهارنظری که نشان می‌دهد، وزارت علوم آماری از خروج از کشور به قصد تحصیل ندارد و ادعای عادی‌بودن میزان خروج به قصد تحصیل، تنها با تکیه بر آمار آن دسته از دانشجویان است که پیش از مهاجرت به وزارت علوم مراجعه می‌کنند. آماری که البته بنا بر سخنان وزیر، همه این دانشجویان را هم شامل نمی‌شود!
براساس این وضعیت می‌توان نتیجه گرفت که اظهارنظر وزیر علوم می‌تواند درست نباشد. موضوعی که خود وزیر نیز تلویحاً آن را تأیید می‌کند. ماجرا زمانی قابل تأمل است که بدانیم وزارت علوم به عنوان متولی آموزش عالی در کشور، باید آمار دقیقی در این خصوص در اختیار داشته باشد و علاوه بر آن، برنامه‌ریزی برای کاهش و توقف این مهاجرت‌ها را در دستور کار قرار دهد. بی‌اطلاعی فردی که سکاندار آموزش عالی در کشورمان است و مدعی است آمار مهاجرت دانشجویی از کشور عادی است، اما هیچ‌گونه اطلاعات خاصی در این خصوص ندارد، پذیرفتنی نیست.
باید شرایطی در کشور ایجاد کرد که دانشجویان نخبه و دارای استعداد برتر بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند. از طرفی دیگر باید بستر مناسب برای فارغ‌التحصیلان در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فراهم شود تا بتوانند در داخل کشور نوآوری و تولید داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار