کد خبر: 946957
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۰
مینا محمدی
سرویس ایران جوان آنلاین: سال‌هاست حلقه‌های صالحین معاونت بسیج تعلیم و تربیت با عنوان «شجره طیبه صالحین» بر اساس منویات مقام معظم رهبری به فعالیت می‌پردازند و آنچه در حلقه‌ها اصل محسوب می‌شود، تقویت اعتقادات و معنویات و معرفت‌افزایی و ارتقای بصیرت است. گفته می‌شود که هر حلقه تربیتی صالحین با ۱۵ تا ۲۰ عضو بسیجی تشکیل می‌شود و ۴۳ درصد از مربیان این حلقه‌ها تحصیلات حوزوی و ۵۷ درصد دیگر نیز تحصیلات دانشگاهی دارند. همچنین در خصوص اعضای حلقه‌های صالحین می‌توان به ۲ هزار و ۵۰۰ عضو بخش مجازی اشاره کرد که تعداد اعضای این حلقه‌ها برای شرکت در کلاس‌های حضوری تعلیم و تربیت به چندین هزار نفر می‌رسد و عمده اعضای آن را جوانان تشکیل می‌دهند.

انقلاب اسلامی در حالی ۴۰ سالگی خود را سپری کرد که درخت تنومند آن به بار نشسته و هر شاخه آن میو‌های شیرینی به ملت ایران و جامعه بشری ارزانی داشته است. با وجود همه دشمنی‌ها و توطئه‌های پیچیده قدرت‌های شیطانی در سایه امنیت بی‌نظیر حاکم بر کشور، ملت ایران هر روز شاهد پیشرفت‌ها و دستاورد‌های جدید و افتخارآمیزی است که شگفتی جهان را برانگیخته است. در پرتو رهبری داهیانه حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، اسلام سنگر‌های کلیدی جهان را یکی پس از دیگری فتح می‌کند و جهان اسلام هر روز به تحقق وصیت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که فرمودند: «به سوی یک حکومت اسلامی با جمهوری‌های آزاد و مستقل به پیش روید» نزدیک‌تر می‌شود و نشانه‌های این واقعیت انکارناپذیر در تحولات منطقه و جهان به وضوح قابل مشاهده است. اصلی‌ترین رسالت بسیج، در برهه کنونی که سرنوشت بشریت را تعیین خواهد کرد، ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و استحکام هرچه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی است. لازمه ایفای این رسالت‌ها هم وجود انسان‌های مؤمن و خودساخته است. به گفته حجت‌الاسلام مهدی جیحونی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفان هر کجا که عقب ماندگی و مشکلی مشاهده می‌شود از کمبود‌های انسان‌هاست. از همین رو حل مشکلات تنها از طریق تربیت نیرو‌های تراز انقلاب اسلامی محقق می‌شود. رهبر معظم انقلاب با تأکید بر پیام تاریخی امام (ره) می‌فرمایند: «فتح الفتوح انقلاب اسلامی، تربیت این جوان هاست». بنابراین بدیهی است که این انسان‌سازی تنها در قالب و بستر یک تشکیلات تربیتی منسجم، به کمال کمی و کیفی خود خواهد رسید. اینجاست که جایگاه و نقش یکایک ارکان تشکیلات تربیتی صالحین بسیج، در تحقق این رسالت مشخص می‌شود. جیحونی ادامه می‌دهد: «اگر همه با حرکتی جهادی و بر پایه آموزه‌های دینی در مسیر تعمیق و گسترش فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی تلاش کنیم، زمینه رسیدن به هدف غایی آن، یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی فراهم می‌شود.»

فعالیت سفیر صالحین در ۲۰ استان

لازم به ذکر است برنامه بسیج صالحین از سال ۸۹ به صورت کامل به معاونت تعلیم و تربیت بسیج ابلاغ شده است و از سال ۹۵ نیز گروه جهادی سفیران صالحین با سفر به اقصی نقاط کشور و برگزاری نشست با نخبگان و متولیان طرح صالحین به منظور گفتمان‌سازی صالحین در لایه نخبگانی، گردآوری ابتکارات و نوآوری‌ها و همچنین ایجاد یک الگوی عینی از فعالیت جهادی در عرصه تبلیغ تربیتی به فعالیت می‌پردازند. اکنون دو سالی است که سفیران صالحین در شهر به شهر و استان به استان حضور می‌یابند و اهداف بسیج صالحین را دنبال می‌کنند. در این راستا پویا بگری، مبتکر طرح سفیران صالحین می‌گوید: «این طرح تاکنون در ۲۰ استان کشور دنبال شده است و هدف اصلی از این سفر‌های استانی جمع‌آوری اطلاعات درباره کار‌های ابتکاری و خلاقیت‌های صالحین در استان‌ها و تأکید بر اهمیت مسئله تربیت سفیر صالحین برای هر استان و ترویج گفتمان صالحین میان علما و نخبگان و مسئولان استان‌ها و شناسایی و تقدیر از چهره‌های موفق حلقه‌های صالحین است.» وی اضافه می‌کند: «در نتیجه این سفر‌ها تاکنون بیش از ۳۲ طرح ابتکاری شناسایی و جمع‌آوری شده که می‌تواند به سایر استان‌ها و حلقه‌های صالحین سراسر کشور انتقال یابد. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح باشگاه ورزشی صالحین جهت جذب نوجوانان محله از طریق ایجاد باشگاه ورزشی، طرح هسته‌های امداد جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، طرح مسجد دانش‌آموزی در راستای اتصال دانش‌آموزان به مسجد، طرح خانه‌های صالحین و تربیت خانواده صالحینی، طرح فروشگاه اقتصاد مقاومتی، فروش کالا و تولید کالا جهت درآمدزایی مجموعه، طرح تربیت حافظ قرآن در فضای مجازی، طرح سفیران سایبری صالحین برای به کارگیری و تربیت نخبگان عرصه مجازی در قالب حلقه‌های ویژه و ایجاد بستر تولید محتوا و برنامه‌های رسانه‌ای و ... اشاره کرد؛ که هر یک به خودی خود اقدامات ارزنده در راستای تربیت جوانان انقلابی محسوب می‌شوند.»
لازم به ذکر است که هر حلقه صالحین با ۱۵ تا ۲۰ عضو تشکیل می‌شوند که همگی در راستای تقویت اعتقادات و معنویات و معرفت‌افزایی و ارتقای بصیرت به فعالیت می‌پردازند. هر حلقه هم به کمک یک مربی اداره می‌شود که ۴۳ درصد از مربیان این حلقه‌ها تحصیلات حوزوی و ۵۷ درصد دیگر نیز تحصیلات دانشگاهی دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار