کد خبر: 946830
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان:
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان از اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده در راستای توانمندسازی آنان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، فرانک قدسی در نشستی با عنوان تاب‌آوری اجتماعی در استانداری، اظهار کرد: طرح  تاب‌آوری اجتماعی به منظور توان‌افزایی زنان و خانواده در زمینه‌های فردی و اجتماعی در راستای ایفای بهتر نقش آنان در جامعه اجرا  خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح تاب‌آوری اجتماعی با همکاری و مشارکت امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و دفاتر تسهیلگری اجرا می‌شود، افزود: این طرح در مناطق حاشیه‌نشین سنندج از هفته آینده همزمان با ۹ استان منتخب کشور  برگزار می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان هدف از اجرای این طرح را توانمندسازی زنان در  پیشگیری از  آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: سهم استان کردستان در این طرح ۳۰۰ نفر است که از این تعداد، ۶۰ نفر آن مختص به محله نایسر است.

قدسی با اعلام اینکه زنان در معرض بیشترین آسیب‌های اجتماعی از جمله افسردگی قرار دارند، تصریح کرد: طرح تاب‌آوری اجتماعی زنان نه تنها موجب افزایش قدرت تحمل و سازگاری آنان در برخورد با مشکلات می‌شود بلکه منجر به حفظ و ارتقای سلامت روانی زنان در معرض خطر و مشارکت آنان در توسعه‌ محلات می‌شود.

وی به تفاهم‌نامه فی‌مابین وزارت کشور و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در راستای اجرای برنامه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و خطاب به مدیران دفاتر تسهیلگری سنندج یادآور شد: همکاری دو سازمان برای اجرای طرح ارتقاء تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده‌های ساکن در سکونتگاه‌های غیررسمی «مناطق حاشیه‌نشین» در ۱۰ استان منتخب از جمله کردستان، موضوع این تفاهم نامه است.

قدسی در ادامه افزود: طبق این تفاهم‌نامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری موظف است با همکاری وزارت کشور، محلات هدف را انتخاب و فهرست تشکل‌های همکار در اجرای این تفاهم‌نامه که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعال باشند را همراه با موضوع برنامه یا فعالیت هر تشکل و مبالغ پرداختی از محل اعتبارات این تفاهم‌نامه به آنها را طی جدول جداگانه‌ای برای اطلاع سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان به تبصره ۲ از این تفاهم‌نامه گریزی زد و گفت: با توجه به ایجاد دفتر تسهیلگری در ۱۰ استان توسط سازمان امور اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی استان‌ها و در راستای تدوین برنامه‌های منطبق با تقاضاسنجی و اطلاعات آماری به روز محلات و رهگیری میدانی اشتغال به مهارت آموختگان تا رسیدن به درآمد مکفی، باید تا سقف ۵ درصد اعتبار ابلاغی استانی این تفاهم‌نامه به برنامه‌های پیشنهادی دفاتر تسهیل‌گری استان‌های هدف با تایید دفتر امور اجتماعی استانداری مربوطه تخصیص یابد.

تاب‌آوری اجتماعی زنان نقش مهمی در مقابله با کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان هم از اجرای طرح دوم تاب‌‌آوری اجتماعی زنان در کردستان همزمان با دیگر استان‌های کشور خبر داد و گفت: در مرحله اول اجرای این طرح، ۱۲۰ نفر تسهیلگر این امر آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند. 

لیلا آژیر اظهار کرد: اجرای مرحله اول طرح تاب آوری اجتماعی از سال ۹۳ در استان آغاز شده و به دلیل استقبال گسترده مردم به کل استان‌های کشور تعمیم داده شده است. 

وی افزود: در این مدت طرح تاب‌آوری اجتماعی در تمام شهرستان‌های استان به صورت استانی و براساس نقشه آسیب‌های موجود در هر شهرستان اجرا شده و جامعه هدف آن بیشتر حاشیه شهرها، روستاها و مناطق آسیب‌خیز بوده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان تصریح کرد: مرحله دوم طرح تاب‌آوری اجتماعی به صورت آزمایشی در سکونتگاه‌های غیررسمی براساس برنامه ریزی‌های معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در 10 استان کشور از جمله کردستان اجرا می‌شود. 

آژیر با ذکر اینکه مرحله دوم این طرح به صورت آزمایشی در سنندج و توسط دفاتر تسهیلگری برای زنان ساکن در مناطق حاشیه و سکونتگاه‌های غیررسمی این شهرستان از هفته آینده اجرا می‌شود، افزود: با توجه به شناسایی آسیب‌های اجتماعی مختص به جامعه هدف، در محلات مورد نظر ورود پیدا می‌کنیم. 

وی ارتقای آگاهی و سطح سلامت روانی، جسمانی و اجتماعی، افزایش تاب آوری اجتماعی خانواده‌ها در مقابل آسیب‌های اجتماعی و تعارضات خانوادگی را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد. 

آژیر با بیان اینکه تاب‌آوری در بحران‌های اجتماعی نقش بارزی ایفا می‌‌کند، یادآور شد: شناخته شده‌ترین عاملی که با تاب‌آوری اجتماعی رابطه معکوس دارد آسیب‌پذیری اجتماعی است، لذا در هر مکان اجتماعی برای مواجه شدن با تغییرات و تهدیدات باید تمهیداتی اندیشیده شود تا به نحو احسن با آسیب‌های اجتماعی مقابله شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر