کد خبر: 946791
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
رئیس‌جمهور امریکا تهدید به وتوی طرح توقف وضعیت فوق‌العاده کرد
دعوای ترامپ با اعضای کنگره امریکا حیثیتی شده و ظاهراً به این زودی‌ها تمام شدنی نیست. دموکرات‌ها قصد دارند سه شنبه شب یا حداکثر روز چهار شنبه طرحی را در کنگره به رأی بگذارند که در صورت رأی آوردن، وضعیت فوق‌العاده ملی برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک باطل خواهد شد، اما ترامپ گفته که این طرح را وتو خواهد کرد. در این صورت اهالی کنگره تلاش خواهند کرد با دستیابی به رأی دوسوم اعضا وتوی ترامپ را وتو کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی ترامپ سبب انتقال ۳/ ۶ میلیارد دلار از بودجه پروژه‌های ساخت‌وساز ارتش امریکا به ساخت دیوار در مرز‌های جنوبی این کشور می‌شود و آمادگی ارتش امریکا را در داخل و خارج از کشور تضعیف خواهد کرد. این یک دلیل عمده است که دموکرات‌ها را مجاب کرده فرمان وضعیت فوق‌العاده ترامپ را به چالش بکشند. واسرمن شولتز، نماینده دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان تصمیم ترامپ برای اعلام وضعیت فوق‌العاده را ناشی از بی‌مسئولیتی و مستبدبودن رئیس‌جمهور برای تصاحب بودجه پنتاگون خواند؛ بودجه‌ای که به گفته خانم شولتز پیش‌تر برای پروژه‌های ساخت‌وساز ویژه نظامی اختصاص می‌یافت و تخصیص آن به ساخت دیوار در مرز مکزیک «نشان‌دهنده بی‌احترامی عمیق به تخصص و رفاه نیرو‌های مسلح» امریکا است.
دموکرات‌ها با استناد به همین مسئله قصد دارند سه شنبه شب با انجام یک رأی‌گیری در مجلس نمایندگان وضعیت فوق‌العاده ترامپ برای ساختن دیوار در مرز مکزیک را سد کنند، طرحی که نه تنها از همین حالا چشم‌انداز تشدید تنش‌های ترامپ با مخالفانش را بیشتر کرده، بلکه دو طرف را بیش از پیش به سمت رودررویی با همدیگر سوق خواهد داد. تاکنون حدود ۲۲۶ نماینده مجلس نمایندگان از این قطعنامه پیشنهادی که «خواکین کاسترو» نماینده دموکرات ایالت «تگزاس» آن را ارائه کرده، حمایت کرده‌اند و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، گفته که این مجلس روز سه شنبه به این قطعنامه رأی خواهد داد و تصویب آن حتمی است، ولی با توجه به اینکه این قطعنامه برای تأیید نهایی بایستی به مجلس سنا ارسال شود، دورنمای تصویب شدن آن چندان روشن نیست، هرچند دموکرات‌ها پشتیبانی جمهوریخواهان سنا از آن را در شرایط کنونی منتفی نمی‌دانند. بحث‌ها در این باره بلافاصله باعث شد رئیس جمهور امریکا به آن واکنش نشان دهد و دونالد ترامپ فوراً متعهد شد در صورت تصویب این قطعنامه در مجلسین امریکا (کنگره) آن را وتو کند. او در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «در خصوص دیوار مرزی؟ آیا من آن را وتو خواهم کرد؟ بله صددرصد، صددرصد. من فکر نمی‌کنم این قطعنامه از وتو جان سالم به در ببرد. ما افراد باهوشی داریم که خواستار امنیت مرزی هستند؛ بنابراین من تصور نمی‌کنم از وتو خلاصی یابد!» با وجود وعده ترامپ به وتوی این قطعنامه، دموکرات‌ها قصد عقب‌نشینی ندارند و گفته‌اند تلاش خواهند کرد با دستیابی به رأی دو‌سوم اعضای کنگره، وتوی ترامپ را هم وتو کنند. در صورتی که تمام دموکرات‌ها و دست‌کم ۵۵جمهوریخواه به طرح پیشنهادی برای متوقف کردن وضعیت فوق‌العاده رأی مثبت بدهند، این طرح طوری تصویب خواهد شد که ترامپ دیگر نخواهد توانست آن را وتو کند. اگر هم تصویب نشود، دموکرات‌ها آن را یک شکست برای خود تلقی کرده و به سمت تلافی کردن حرکت خواهند کرد. پلوسی گفته که طبق قانون اساسی و تعهدات خود به عنوان رئیس مجلس نمایندگان اقدام خواهد کرد و تأکید کرده که امیدوار است ترامپ نیز به تعهدات خود پایبند باشد. پلوسی به خبرنگاران گفت: این راهی است که به او (ترامپ) پیشنهاد می‌کنم آن را در پیش نگیرد. انتظار ندارم او این طرح (قطعنامه) را امضا کند، اما از خودمان انتظار دارم که آن را تصویب کنیم.

ترامپ‌: تمام کنید تعقیب توهمات را!
در صورتی که هریک از طرفین در زورآزمایی بر سر دیوار مکزیک پیروز شود، طرف دیگر تلاش خواهد کرد در موضوعات دیگر تلافی کند. یک پرونده جنجالی گشوده مانده، بحث‌ها بر سر گزارش مولر بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه است که قرار است نقش روس‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۶ را ارزیابی کند. دموکرات‌ها خواستار انتشار کامل گزارش مولر شده‌اند، ولی ترامپ روز جمعه در پیام توئیتری از تحقیقات تیم رابرت مولر، در انتخابات به عنوان «تعقیب توهمات» انتقاد کرد و خواستار پایان دادن به آن شد. پیتر متیوس، استاد علوم سیاسی کالج سیپر (Cypress) واقع در ایالت کالیفرنیا در این باره به سی‌ان‌ان گفته گزارش نهایی مولر بسیار طوفانی خواهد بود، حتی اگر ترامپ اینگونه نتیجه‌گیری کند که انتشار این گزارش وی را گرفتار نخواهد کرد، اما دیگر مشکلات قانونی پس از انتشار این گزارش از پیامد‌هایی خواهد بود که گریبان او را خواهد گرفت. البته هنوز معلوم نیست که چه زمانی و چه بخش‌هایی از گزارش مولر به کنگره فرستاده می‌شود، اما از آنجا که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا طی روز‌های آتی برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی راهی آسیا می‌شود، احتمال می‌رود که مقام‌های امریکایی برای جلوگیری از تداخل با تلاش‌های دیپلماتیک کاخ سفید، انتشار این گزارش به زمان دیگری شود. سی‌ان‌ان گزارش داد: در حالی که قرار بود گزارش نهایی رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه درانتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده هفته آینده انتشار یابد و اکنون به تعویق افتاده، کارشناسان معتقدند عواقب این گزارش، گریبان ترامپ را خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار