کد خبر: 946758
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۶
استان گلستان دارای ۴۵۲ هزار هکتار جنگل است که از این میزان ۷۵ هزار هکتار آن جنگل‌های سوزنی برگ دست کاشت است و مابقی را جنگل‌های پهن برگ هیرکانی تشکیل می‌دهد که از منطقه نوکنده شروع می‌شود و تا حوزه گلیداغ در شرق استان ادامه دارد.
محمدرضا سورى
سرویس ایران جوان آنلاین: از آنجا که بیشتر جنگل‌هــای استان‌های شمالی از جمله مازندران، گیلان و گلستان را جنگل‌های هیرکانی تشکیل داده‌اند که متعلق به دوره سوم زمین شناسی هستند، لذا این مهم باعث شده است حفظ این جنگل‌ها از اهمیت دوچندانی برخوردار باشد. با این حال از بین رفتن برخی از این جنگل‌ها در استان گلستان موجب شده است برای جبران آن اقدام به درختکاری شود؛ موضوعی که سبب شد تا معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه اولین جنگل‌کاری‌ها در استان گلستان از سال ۴۶ آغاز شد و تا سال ۵۷ حداکثر ۱۰ هزار هکتار جنگل‌کاری صورت گرفته است اعلام کند: «با این حال در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب ۷۰ هزار هکتار جنگل‌کاری انجام شد.»

استان گلستان دارای ۴۵۲ هزار هکتار جنگل است که از این میزان ۷۵ هزار هکتار آن جنگل‌های سوزنی برگ دست کاشت است و مابقی را جنگل‌های پهن برگ هیرکانی تشکیل می‌دهد که از منطقه نوکنده شروع می‌شود و تا حوزه گلیداغ در شرق استان ادامه دارد. بلوط، ممرز، راش، توسکا، لرگ و انجیلی از گونه‌های درختی جنگل‌های استان هستند. درحالی که نزدیک به ۱۸ درصد از سطح استان گلستان را جنگل‌ها پوشانده‌اند، اما چرای بی‌رویه دام‌ها، گسترش زمین‌های کشاورزی، برداشت بی‌رویه، آتش‌سوزی و سیلاب آسیب زیادی به جنگل‌های استان وارد کرده است.

کاشت درخت برای نجات جنگل‌ها

با وجود اینکه تا چند دهه گذشته وضعیت درختان در گلستان مناسب بود، با این حال در سال‌های اخیر تنها نیمی از جنگل‌های استان وضعیت مناسبی دارند و بقیه بر اثر قطع شدگی و انواع آفات و چرای بی‌رویه درآستانه نابودی قرار گرفته‌اند؛ موضوعی که باعث شد تا احیای جنگل‌ها به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد. معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در این خصوص می‌گوید: «تاکنون در استان بالغ بر ۸۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در قالب غنی‌سازی و توسعه انجام شده است.» داوود مقدسی با اشاره به اینکه اولین جنگل‌کاری‌ها در استان گلستان از سال ۴۶ آغاز شد و تا سال ۵۷ حداکثر ۱۰ هزار هکتار جنگل‌کاری صورت گرفت می‌افزاید: «با این وجود در طول ۴۰ ساله بعد از انقلاب ۷۰ هزار هکتار جنگل‌کاری انجام شده است.» بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب جنگل‌کاری‌ها در مناطق شرق استان از رامیان تا مراوه تپه انجام شده است. همچنین ۵۰ هزار هکتار جنگل‌کاری سوزنی برگ تنها در کلاله و مراوه تپه صورت گرفته است. با وجود اینکه نمی‌توان جنگل‌های هیرکانی گلستان را احیا کرد، اما این به این منظور نیست که آن را به حال خود رها کرد، لذا این مهم موجب شده است دراین مناطق جنگل‌کاری انجام پذیرد.

۳۵۰ هکتار جنگل‌کاری فقط در طول امسال

اواخر سال گذشته بود که قرار شد طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طرح احیا و توسعه جنگل‌ها در استان گلستان به طور ویژه برای سال ۹۷ انجام پذیرد. این مهم باعث شد تا در سال جاری در بخش پرورش جنگل در سطح ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های دست کاشت شهرستان‌های مراوه تپه، مینودشت و کلاله عملیات تنک کردن، پاک کردن و هرس کردن انجام گیرد. این درحالی بود که به منظور این اقدام امسال ۳۵۰ هکتار احیا و توسعه جنگل در استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و صیانت از جنگل‌های شمال در نظر گرفته شود که موجب شد تا ۶۰ درصد کار صورت گیرد. همچنین در بخش مراقبت از جنگل‌ها شامل وجین و سله شکنی، مراقبت از جنگل‌ها و به‌کارگیری قرقبان و مرمت حصارکشی‌های اطراف جنگل‌کاری‌ها، حدود ۱۹۰۰ هکتار بوده که تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته است. معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با تأیید این مهم می‌گوید: «در سال جاری ۲۰۰ هکتار زراعت چوب در استان در نظر گرفته شد که تاکنون ۱۰۰ هکتار زراعت چوب انجام شده است.» مقدسی با بیان اینکه «صنوبر» و «اکالیپتوس» دو درخت جا افتاده در بخش زراعت چوب هستند، می‌افزاید: «سرما‌هایی که در سال‌های ۸۶، ۹۲ و ۹۵ اتفاق افتاد، باعث سرمازدگی و خسارت به درختان اکالیپتوس شد، به همین دلیل مردم رغبت کمتری به کشت این درخت و زراعت چوب دارند.» علاوه بر این اقدامات که برای حفظ درختان جنگل‌های گلستان انجام گرفت امسال ایجاد ۱۱ بوستان روستایی و تفرجگاه محلی در سطح استان در دستور کار قرار گرفت که از این تعداد چهار بوستان روستایی در مراوه‌تپه، یک مورد در رامیان، یک مورد در کلاله و پنج بوستان روستایی در آق قلاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار