کد خبر: 946696
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
پس از اینکه آمریکا از توافق برجام خارج شد و ایران دستاوردی قابل اشاره از توافق هسته‌ای خود با غرب ندید، دولتمردان کشورمان مصمم شدند تا به جای اتلاف وقت در روابط با غرب، به توسعه تبادلات سیاسی و اقتصادی با دیگر قدرت‌های شرقی همچون چین و هند بپردازند
به گزارش جوان آنلاین، پس از سفر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان به چین که خردادماه امسال صورت گرفت، اکنون علی لاریجانی رییس دستگاه مقننه به همراه هیات بلندپایه‌ای به پکن سفر کرد تا ضمن دیدار با همتایان خود بر توسعه تبادلات اقتصادی و سیاسی به گفت: وگو بپردازد.

پس از اینکه آمریکا از توافق برجام خارج شد و ایران دستاوردی قابل اشاره از توافق هسته‌ای خود با غرب ندید، دولتمردان کشورمان مصمم شدند تا به جای اتلاف وقت در روابط با غرب، به توسعه تبادلات سیاسی و اقتصادی با دیگر قدرت‌های شرقی همچون چین و هند بپردازند. روابطی که منجر به سفر‌های مقامات این کشور‌ها به ایران و بالعکس شده و تا کنون شاهد امضای تفاهم نامه‌های ارزشمند اقتصادی، تجاری و پتروشیمی بوده است.
افزون بر این، رییس‌جمهوری چین، در سفر سال ۹۴ خود به تهران بر توسعه و توجه به پروژه «یک کمربند - یک جاده» تاکید کرد که همراهی کشورمان در این اقدام می‌تواند احیاگر نقش ایران در جاده ابریشم باشد و امتیازات خاص خود را برای کشورمان به ارمغان آورد. البته پیش از این حسن روحانی
رییس جمهوری کشورمان در سال ۹۳ و همچنین خردادماه ۹۷ به چین سفر کرده بود. ایران و چین دو کشوری هستند که از تمدن تاریخی برخوردار بوده و همیشه ارتباطات نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند که جاده ابریشم تجلی این ارتباطات تمدنی بین دو کشور است.
مبادلات سالانه ایران در شرایط فعلی با چین به مرز ۴۰ میلیارد دلار رسیده است که با ایجاد یک کریدور اقتصادی بین ایران، پاکستان، افغانستان و هندوستان با چین کمک شایان توجهی به رشد اقتصادی کشورمان خواهد شد.
ناگفته نماند آمریکا هشت کشور را از تحریم‌های ایران را به صورت محدود معاف کرده است و چین یکی از این کشورهاست. بنابراین، چین می‌تواند به خرید نفت از ایران ادامه دهد. از این رو، در تکمیل و توسعه این روابط، هفته جاری شاهد سفر دکتر علی لاریجانی رییس مجلس کشورمان با یک هیات بلندپایه اقتصادی به چین بودیم.
سفری که به گفته لاریجانی ایران آماده تقویت و گسترش روابط در زمینه‌های مختلف با کشور چین است. وی در دیدار با «لی جان شو»، رییس پارلمان خلق چین با تأکید بر روابط دیرینه دو کشور گفت: سفر رییس جمهور خلق چین به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور بود که توافق‌های راهبردی امضا شده در این سفر نشان از عزم دو کشور برای همکاری‌های طولانی مدت دارد.
رقابت چین و آمریکا به عنوان رقبای اصلی نظام بین‌الملل به غرب آسیا هم کشیده شده است و دو طرف علاوه بر جنگ تجاری که ماه‌هاست به آن مشغول هستند برای رسیدن به برخی اهداف اقتصادی خود در آسیا نیازمند توسعه روابط با کشور‌های این منطقه از غرب آسیا می‌باشند؛ لذا می‌بینیم که آمریکا به توسعه روابط خود با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس پرداخته است و طرف چینی در تلاش است برای برابری با قدرت آمریکا توسعه روابط خود با کشور‌های آسیای مرکزی و ایران بپردازد تا بازار چند صد میلیونی این منطقه را برای خود حفظ کند. از این رو ایران که به عنوان شاهراه اصلی کشور‌های شبه قاره و غرب آسیا محسوب می‌شود، در تلاش است تا با حفظ فرصت ها، منافع بلند مدت اقتصادی و نقش خود در منطقه غرب آسیا را در توسعه روابط خود با این کشور حفظ کند.
دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی که به دعوت «لی ژان شو» همتای چینی خود در راس هیاتی به این کشور سفر کرده است بامداد سه شنبه به وقت محلی، وارد پکن شد. گفته می‌شود، رییس مجلس شورای اسلامی را در این سفر وزیران امور خارجه، نفت و اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و انرژی مجلس همراهی می‌کنند. غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر همراهان لاریجانی در این سفر هستند.
در ادامه سفر دکتر لاریجانی به چین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز عصر دیروز و به منظور گفت‌وگو درباره برجام بعد از خروج آمریکا از این قرارداد بین المللی وارد پکن شد تا در کنار رییس پارلمان کشورمان به گفت: وگو‌ها و رسیدن به تفاهمات مشترک تلاش نماید.
«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود گفت: این دیدار می‌تواند برای تحولات منطقه و خاورمیانه خیلی سازنده باشد، من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و اعلام کنم استراتژی عمیق ایران و چین یک دفاع به حق در میان دو کشور است. دکتر ظریف سپس برای ادامه رایزنی‌های برجامی به مسکو و بروکسل سفر خواهد کرد.

رحیم پور: باید سوءتفاهم‌ها میان دو کشور پایان یابد
ابراهیم رحیم پور معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در گفت: وگو با خبرنگار روزنامه «صبح نو» درباره سفر وزیر خارجه و همچنین رییس مجلس شورای اسلامی به چین، عنوان کرد: با توجه به اینکه حرکات آمریکا و وعده و عید‌های اروپا راه به جایی نبرده است قاعدتا این سفر به موقع و تاثیرگذار است چرا که چینی‌ها قدرت و پتانسیل بالایی دارند و هر چه بتوانیم توقعات هر دو طرف را در نظر بگیریم به نتیجه برد - برد دست می‌یابیم.
معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه، افزود: قاعدتا چینی‌ها گرفتاری‌هایی دارند و ماه هم دغدغه‌هایی. اصل کار ما یکی مسأله نفت است که کاهش پیدا نکند و دیگر مسأله پول که بتوانیم مناسب از آن استفاده کنیم. هر چند هم موضوع قطعات فنی یکی دیگر از دغدغه‌های ماست که چین می‌تواند به آن پاسخ دهد.
رحیم پور، با اشاره به اینکه چین از مصرف کننده‌های اصلی نفت خلیج‌فارس است، ادامه داد: آمریکا در رقابتی که با چین دارد بدش نمی‌آید که از این جهت، رقیبش در منطقه ضرر کند.
وی، با اشاره سوء‌تفاهمی که برای چینی‌ها از حضور هندی‌ها در بندر چابهار به وجود آمده است یادآور شد: در خصوص حضور هند در بندر چابهار نتوانستیم بالانس کنیم و سوء‌تفاهم در این باره به چینی‌ها وارد شد که نکند چابهار رقیب بندر گوادر پاکستان شود که چینی‌ها در آن جا سرمایه گذاری کردند. بهتر است که یک طوری حرکت کنیم که این سوء تفاهم‌ها پایان یابد هرچند به زبان این موارد را بازگو کردیم، اما در عمل هم باید برای چینی‎ها ثابت کنیم که نظر ما ضرر زدن به منافع چین در پاکستان نیست.
معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با اشاره به احیای جاده ابریشم و کریدور اقتصادی که چین مد نظر دارد، افزود: بهتر است با یک برنامه بلند مدت به گونه‌ای حرکت کنیم که چین به اهداف ترانزیتی دست یابد و ما هم حذف نشویم. هر چند نسبت به این‌گونه موضوعات بهتر بود که قبلا با هندی‌ها می‌نشستیم و صحبت می‌کردیم تا از نشست‌های خود با تهران تبلیغات به نفع خودشان نکنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
0
0
اینقدر ساده نباشید نه کشور جین و نه اروبا و نه امریکا و حتی روسیه برای برد برد با ایران قدمی بر نداشته و نخواهند داشت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار