کد خبر: 946673
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: اجرای زنده موسیقی آذربایجانی در مراکز گردشگری این استان تصویب شد.

مرتضی آبدار روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از ساز جدید و متفاوت موسیقی سنتی و بومی خطه آذربایجان به نام ' ساز باس '، افزود: طی جلسه برگزار شده در استانداری آذربایجان شرقی و با اهتمام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح اجرای موسیقی آذربایجانی در مراکز گردشگری تصویب شد و منعی در این زمینه وجود ندارد.
وی تلاش برای رونق و گسترش موسیقی محلی آذربایجان و صیانت از آن را یکی از برنامه های مهم میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد و اظهار داشت: در همین راستا 'عاشیق رسول قربانی' ، داستان ' گول گوز '، ' عاشیق عباس توفارقانلی' و 'خسته قاسیم' در فهرست آثار ناملموس ثبت شده ملی قرار گرفته است.
آبدار با اشاره به قدمت و اصالت هنر موسیقی عاشیقی در آذربایجان، گفت: این هنر که همواره نماد موسیقی آذربایجان بوده امروز شاهد اتفاقی ناب و منحصر به فرد توسط هنرمندی است که سال ها در این عرصه فعالیت و مطالعه داشته است.
وی ادامه داد: عاشیق چنگیز مهدی پور همواره در تلاش بوده تا موسیقی عاشیقی را به نحو عالی به مخاطبان معرفی و ارایه کند و امروز شاهدیم که تلاش های او به ثمر نشسته و سازی را ابداع کرده که می تواند در عرصه موسیقی عاشیقی بسیار اثرگذار باشد.
آبدار از ثبت ملی سه داستان عاشیق ها در فهرست آثار ناملموس ملی خبر داد و گفت: همزمان با رونمایی این ساز بدیع، امروز شاهد ثبت ملی داستان داستان 'عاشیق عباس توفارقانلی و گولگز'، داستان عاشیقی 'عاشیق قوربانی' و داستان عامیانه 'عاشیق خسته قاسیم' هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر