کد خبر: 946667
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: ۱۵اسفند به عنوان روزملی دریاچه ارومیه نامگذاری می شود.

مسعود تجریشی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت احیای دریاچه ارومیه و با همفکری تاریخ شناسان استانی ۱۵اسفند ماه به عنوان روز ملی دریاچه ارومیه در تقویم کشور نام گذاری می شود اضافه کرد: در سفرآتی معاون اول رئیس جمهور به استان این امر به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

تاکنون ۵۰درصد از تراز اکولوژیک دریاچه محقق شده است

 

تجریشی در خصوص اخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: در حال حاضر دریاچه ارومیه وسعتی برابر با ۲هزار و ۳۳۵ کیلومتر مربع آبی با حجم ٢ هزار و ۱۱۰ متر مکعب و با تراز ۱۲۷۰.۷۹ است که می توان گفت به میزان ۵۰درصد از تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه درحال حاضر محقق شده است.

 

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در تشریح اعتبارات هزینه شده توسط دولت برای نجات دریاچه ارومیه گفت: از سال ۹۳تاکنون ۲هزار و ۹۶۵میلیارد تومان از محل ماده ۱۰ و ۱۲، اعتبارات مهار آب های مرزی، صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی دستگاه های اجرایی هزینه شده است که ۵۰درصد از اعتبارات تخصیصی را شامل می شود.

 

وی ادامه داد: تاکنون ۷۰درصد از منابع هزینه شده برای احیای دریاچه ارومیه به مرحله ثمردهی و انتقال آب دریاچه نرسیده است.

 

تجریشی با اشاره به آخرین وضعیت طرح تونل انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: این پروژه با حفاری 24.5 کیلومتر تونل، تاکنون ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با اتمام آن در سال ۹۹ شاهد انتقال سالانه ۶۲۳میلیون مترمکعب آب به صورت دائمی به دریاچه ارومیه خواهیم بود.

 

وی افزود: برای این پروژه تا کنون ۱۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که تاپایان سال نیز تامین مالی آن انجام گرفته است برای پایان پروژه نیز اعتباری بالغ بر ۷۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور طرح انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه را از دیگر طرح های مهم ستاد احیای دریاچه عنوان کرد و یادآور شد: با اتمام این پروژه تا سال آینده شاهد انتقال سالانه ۹۵میلیون مترمکعب آب از طریق سد سیلوه به دریاچه خواهیم بود.

 

طرح انتقال پساب ۱۹تصفیه خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه از جمله طرح های سخت افزاری دیگری بود که تجریشی به تبیین وضعیت آن پرداخت و اظهار کرد: در راستای این طرح تاکنون ۳۶۴ میلیلرد تومان هزینه شده است که تا سال ۱۴۰۰ با پایان پروژه ها سالانه ۳۰۰میلیون مترمکعب آب به صورت دائمی به دریاچه انتقال خواهد یافت.

 

وی در خصوص طرح توسعه شبکه های فرعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در این رابطه ۲۳هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در دست اجرا داریم که تاکنون ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با اتمام این طرح از محل صرفه جویی در مصرف آب سالانه ۱۰۰میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

 

تجریشی از پیشرفت ۳۵درصدی طرح سردهنه سازی،اصلاح و بازسازی دریچه های آبگیر رودخانه های حوزه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۲۰۰شق نهر در حوضه آبریز دریاچه وجود دارد که عملیات اجرایی برای ۷۶مورد سردهنه سازی آغاز شده و تاکنون ۳۴میلیارد از منابع مالی آن تخصیص یافته است و با اتمام طرح ها از محل صرفه جویی ۱۰۰میلیون مترمکعب اب سالانه وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

 

وی در تشریح وضعیت طرح مرمت و بازسازی تاسیسات در دست بهره‌برداری نیز گفت: تاکنون بیش از ۴۱میلیارد تومان برای این طرح تخصیص یافته است و از پیشرفت فیزیکی ۳۵درصدی بهره مند است که از محل صرفه جویی از هدر رفت حاصل از این پروژه ها از سال ۱۴۰۱ صد میلیون متر مکعب اب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

 

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: با اتمام پروژه های سخت افزاری ستاد احیا تا سال ۱۴۰۱ سالانه شاهد انتقال ۱۳۰۸ میلیون مترمکعب آب به دریاچه خواهیم بود که با احتساب روان آب های اضافه شده می توان نیاز سالانه۲۹۰۰میلیون مترمکعبی اب موردنیاز دریاچه را تامین کرد.

 

وی یادآور شد: تحقق تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه در گرو کاهش ۴۰درصدی مصرف آب بخش کشاورزی و تامین حق آبه زیست محیطی ۲۹۰۰ میلیون مترمکعبی دریاچه است.

 

تجریشی در توضیح امکان پذیری کاهش ۴۰درصدی آب مصرفی کشاورزی در حوضه ابریز دریاچه نیز گفت: براساس گزارش مرکز تحقیقات سنجش دانشگاه شریف این امر بدون تأثیر در معیشت کشاورزان امکات پذیراست که نمود آن نیز افزایش درامد کشاورزان در حوزه سد بوکان با وجود کاهش ۲۴۰میلیون مترمکعبی آب دریافتی بین سال های ۹۴تا ۹۵ بوده است.

 

وی ادامه داد: درحوضه سد حسنلو نیز با اصلاح الگوی کشت از چغندر قند با کلزا نیز شاهد کاهش ۶۵درصدی آب مصرفی بوده ایم.

 

پل میانگذر عامل خشکی دریاچه ارومیه نبوده است

 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور در تصریح عوامل خشکی دریاچه ارومیه نیز خاطرنشان کرد: ۶۵درصد عوامل انسانی و ۳۵درصد عوامل طبیعی در خشکی دریاچه ارومیه دخیل بوده است و بر اساس اخرین یافته ها پل میانگذر دریاچه ارومیه اثری در خشکی دریاچه ارومیه نداشته و صرفا جریان تبادل آب شمال و جنوب دریاچه را با مشکل مواجه کرده است.

 

‌اثرات سوء، ریزگردها بر سلامت انسان اثبات شده است

 

تجریشی با بیان اینکه برداشت نمک دریاچه ارومیه از نظر زیست محیطی و ارزش آفرینی اقتصادی کاملا قابل توجیه است افزود: صرفا فروش منگنز موجود در نمک دریاچه ۴۵۰۰میلیارد تومان تولید سرمایه برای کشور خواهد داشت و همچنین می توان از محل ۲۵درصد فروش نمک دریاچه به عنوان بهره مالکانه ۱۲۰۰میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه درامدزایی کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه براساس آخرین مطالعات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ریزگردهای حاصل از دریاچه ارومیه اثرات سوئی بر سلامت انسان ها دارد تصریح کرد: تاکنون اثرات سوء این ریزگردها بردیابت، فقرآهن، آسم و مشکلات قلبی و فشار خون ثابت شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر