کد خبر: 946649
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
روسیه با بیان اینکه امریکا قصد دارد در پوشش کمک‌های بشردوستانه به مخالفان ونزوئلا سلاح ارسال کند، هشدار داد که اقدامات تحریک‌آمیز امریکا در ونزوئلا اگر جنبه اجرایی پیدا کند، می‌تواند به شدت به افزایش تنش و تقابل در جهان منجر شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نتوانست مقامات ارتش ونزوئلا را به جدایی از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا وادار کند، مقامات واشنگتن راه‌های جایگزین را برای براندازی دولت قانونی ونزوئلا در دست بررسی دارند. وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر به مداخله امریکا در امور ونزوئلا واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این مورد گفت که امریکا در نظر دارد با انتقال کمک‌های بشردوستانه برای ونزوئلا، این کشور را درگیر تنش و مادورو را از قدرت برکنار کند. زاخارووا گفت: «امریکا قصد دارد سلاح و نیرو‌های ویژه به نزدیکی ونزوئلا بفرستد». زاخارووا افزود: «ما شواهدی در اختیار داریم که شرکت‌های امریکایی و سازمان ناتو با هم همکاری می‌کنند تا حجم کلانی از تسلیحات و مهمات را در یکی از کشور‌های اروپای شرقی قرار دهند تا آن‌ها را به ونزوئلا منتقل کنند و در اختیار معارضان قرار دهند». در این بیانیه آمده است که اقدامات تحریک‌آمیز امریکا در ونزوئلا اگر جنبه اجرایی پیدا کند، می‌تواند به شدت به افزایش تنش و تقابل در جهان منجر شود. خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا که مورد حمایت واشنگتن و متحدان غربی آن قرار دارد تلاش می‌کند با حمایت غربی‌ها قدرت را در این کشور به دست بگیرد و در هفته‌های اخیر شماری از حامیانش در خیابان‌های کاراکاس تجمع کرده‌اند. با این حال ارتش ونزوئلا همچنان حامی رئیس‌جمهور قانونی این کشور است و تلاش زورگویانه امریکا را برای تغییر رژیم عقیم گذاشته است. علاوه بر روسیه، وزارت امور خارجه چین هم روز جمعه در واکنش به تحرکات امریکا اعلام کرد: «نباید با اجبار کمک‌های انسان‌دوستانه به ونزوئلا وارد شود و پکن مخالف مداخله نظامی در این کشور است». به گزارش خبرگزاری رویترز، گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «دولت ونزوئلا تاکنون آرامش خود را حفظ کرده و خویشتنداری نشان داده و این عملاً جلوی درگیری‌های گسترده را گرفته است». او خاطرنشان کرد: «اگر این به اصطلاح اقلام کمکی با اجبار و زور به ونزوئلا وارد و موجب ایجاد خشونت و نزاع شوند، تبعات آن جدی خواهد بود. این اتفاقی نیست که کسی خواهان مشاهده‌اش باشد». این سخنگو تأکید کرد: «چین مخالف مداخله نظامی در ونزوئلا و هرگونه تنش و ناآرامی در این کشور است». روسیه و چین با حمایت از مادورو، اعلام کرده‌اند که مداخلات امریکا در ونزوئلا می‌تواند به تشدید بحران منجر شود. روسیه برای اینکه جدیت حمایت خود از مادورو را نشان دهد گفته است که هر اقدامی که لازم باشد در حمایت از او انجام خواهد داد. اما امریکا تلاش می‌کند با سرنگونی دولت مادورو، خوان گوایدو را به قدرت برساند و به همین خاطر فشار‌های اقتصادی به دولت و مقامات ونزوئلا را تشدید کرده و گفته است که دارایی‌های ونزوئلا را در اختیار خوان گوایدو قرار خواهد داد.

مرز‌های ونزوئلا بسته شد
با افزایش تحرکات امریکا علیه ونزوئلا، ارتش این کشور تدابیر امنیتی در مرز‌ها را به بالا‌ترین سطح خود رسانده است. نیکلاس مادورو گفته که برای جلوگیری از ورود کاروان کمک‌های امریکا، مرز کشورش با برزیل را از پنج شنبه خواهد بست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی این کمک‌های خارجی را یک اقدام تحریک آمیز و یک بازی بچگانه خواند و گفت: «ارسال این کمک‌ها پیش زمینه‌ای برای مداخله نظامی امریکا در ونزوئلا است». او گفت: هدف امریکا ایجاد یک اغتشاش ملی عظیم بود، اما آن‌ها موفق نشدند. کشور ما خواهان صلح است». همزمان گوایدو در حال هماهنگی و مدیریت کاروانی است که برای دریافت این کمک‌ها قرار است از کاراکاس، پایتخت، به سوی مناطق مرزی کلمبیا و برزیل حرکت کند. امریکا بنابر درخواست خوآن گوایدو، غذا و دارو به مناطق مرزی ونزوئلا با کلمبیا و برزیل ارسال کرده است. گوایدو و متحدانش امیدوارند که با وجود مخالفت نیکلاس مادورو، اجازه یابند آذوقه و دارو‌های ارسالی را وارد کشور و میان مردم توزیع کنند. ارتش ونزوئلا تا این لحظه توانسته جلوی ورود این محموله‌ها در مرز کلمبیا را بگیرد. وزیر دفاع ونزوئلا روز چهار شنبه در سخنانی گفته که ارتش این کشور در مرز‌ها به حالت آماده باش کامل درآمده است. این درحالی است که امریکا تلاش می‌کند تعدادی از نیرو‌های نظامی خود را به مرز‌های ونزوئلا اعزام کند تا در صورت نیاز به مداخله نظامی در این کشور اقدام کنند؛ اقدامی که روسیه و چین به شدت با آن مخالف هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار