کد خبر: 946648
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
به رغم سیاست فرار از خاورمیانه
از ابتدا مشخص بود خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه به این زودی و راحتی اتفاق نخواهد افتاد و همانطور که انتظار می‌رفت دونالد ترامپ سرانجام در مقابل فشار‌های اروپایی‌ها و لابی‌های صهیونیستی عقب نشست و اعلام کرد ۲۰۰ نیروی امریکایی را در شرق فرات نگه می‌دارد با این وجود ناظران معتقدند سیاست امریکا در سوریه با بن‌بست کامل مواجه است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  به گزارش «جوان»، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد امریکا ۲۰۰ نفر از نظامیان خود را برای آنچه «مأموریت صلحبانی» خواند در سوریه نگه می‌دارد. سخنگوی کاخ سفید به جزئیات بیشتری اشاره نکرد، اما پیش‌تر رسانه‌های امریکایی گزارش داده بودند دولت‌های اروپایی به درخواست واشنگتن جواب رد داده بودند که از آن‌ها خواسته بود نظامیان خود را جایگزین نظامیان امریکایی کنند.
از زمانی که ترامپ اعلام کرد نیرو‌های امریکایی را کاملاً از سوریه خارج می‌کند، شک و تردید‌های زیادی وجود داشت درباره اینکه تصمیم اجرایی خواهد شد چرا که مراکز قدرت و لابی صهیونیستی در واشنگتن شدیداً با این تصمیم مخالفت کرده و گفتند تل‌آویو بازنده بزرگ این تصمیم است. علاوه بر لابی‌های صهیونیستی پایتخت‌های اروپایی نیز شدیداً ترامپ را مورد انتقاد قرار دادند و حتی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس اخیر امنیتی مونیخ این تصمیم را امتیازی برای ایران توصیف کرد. حالا تصمیم جدید ترامپ نشان می‌دهد که او با تغییر عنوان مأموریت نیرو‌های امریکایی به «صلحبانی» در مقابل فشار‌های اروپایی‌ها و مراکز قدرت عقب نشسته است. ناظران معتقدند حضور این تعداد نظامی امریکایی در سوریه نشان می‌دهد که غرب به دنبال ملتهب نگه داشتن منطقه است و نمی‌خواهد به راحتی با واقعیت‌های میدانی و شکست پروژه‌های خود کنار بیاید. لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه بلافاصله بیانیه‌ای صادر و از تصمیم ترامپ استقبال کرد.
همچنین کرد‌ها نیز از تصمیم کاخ سفید استقبال و اعلام کردند «ماندن سربازان امریکایی در سوریه باعث می‌شود کشور‌های اروپایی نیز نیروهای‌شان را از سوریه خارج نکنند.» با این وجود ناظران به کرد‌ها گوشزد کردند که به تصمیم‌های امریکا خوش‌بین نباشند به‌ویژه اینکه تصمیم روز گذشته ترامپ پس از مکالمه تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه صورت گرفت. چند روز قبل بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با انتقاد از رجب طیب اردوغان گفت: او «به دنبال گدایی از امریکا است تا وارد شمال سوریه شود» و به کرد‌ها هشدار داد، «امریکا آن‌ها را به «عثمانی» خواهد فروخت.»
کرد‌ها تقریباً از سه سال قبل به مهم‌ترین ابزار زمینی امریکا در سوریه درآمدند و به بهانه مبارزه با داعش موفق شدند بر شرق فرات مسلط شوند. اما این سیاست واشنگتن از همان ابتدا با خشم آنکارا متحد ناتوی امریکا مواجه شد. ترکیه کرد‌های سوری را در امتداد حزب کارگران کردستان می‌بیند و آن‌ها را تروریست می‌شناسد. در واقع دشمنی دیرینه کرد‌ها و ترک‌ها باعث شده همواره واشنگتن بر سر دو راهی قرار بگیرد. امریکایی‌ها از یک طرف می‌خواهند کرد‌ها را به ابزاری برای مهار آنچه نفوذ ایران می‌خوانند در شرق سوریه تبدیل کنند و از طرف دیگر نمی‌خواهند آنکارا را بیش از پیش خشمگین کنند و به طرف مسکو سوق دهند. ناظران معتقدند امریکا در نهایت مجبور است یک طرف را انتخاب کند و احتمالاً آن طرف، ترکیه خواهد بود نه کرد ها، به‌ویژه اینکه بزرگ‌ترین طرفدار و حامی آن‌ها یعنی «رابرت مک گورک» از مقام خود به عنوان رئیس ائتلاف امریکایی علیه داعش کنار رفته است. در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد، وزرای دفاع و رؤسای ستاد کل امریکا و ترکیه ظرف روز‌های آتی برای بررسی وضعیت سوریه در واشنگتن نشست خواهند داشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
0
0
آمریکاییها و مزدوراش رو باید با زور از سوریه و عراق بیرون کرد وگرنه این تروریستهای حامی تروریست از منطقه خارج نمیشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
0
0
فقط لازمه یک موشک حرومشون کنیم!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار