کد خبر: 946608
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
مجوز‌ها تا نیمه اردیبهشت ماه به تعلیق در آمد
به منظور حمایت از ذخایر ماهیان استخوانی و تکثیر و پرورش آبزیان به صورت طبیعی در رودخانه‌های مازندران، هرگونه برداشت شن و ماسه از این رودخانه‌ها با مجوز یا بدون مجوز از اول اسفندماه تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه به دلیل قرار داشتن در زمان تخم‌ریزی ماهیان استخوانی ممنوع اعلام شده است.
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: به منظور حمایت از ذخایر ماهیان استخوانی و تکثیر و پرورش آبزیان به صورت طبیعی در رودخانه‌های مازندران، هرگونه برداشت شن و ماسه از این رودخانه‌ها با مجوز یا بدون مجوز از اول اسفندماه تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه به دلیل قرار داشتن در زمان تخم‌ریزی ماهیان استخوانی ممنوع اعلام شده است. چرا که با ادامه فعالیت‌های برداشت شن و ماسه در این تاریخ تکثیر ماهیان مختل می‌شود و بیم آن می‌رود که رودخانه‌های منتهی به خزر تهی از آبزیان شوند.

اسفند ماه که فرا می‌رسد با خود زمان تخم‌ریزی ماهیان استخوانی را هم به همراه دارد. از همین رو در این تاریخ هرگونه فعالیتی در زمینه برداشت شن و ماسه باعث مختل شدن روند طبیعی تکثیر ماهیان می‌شود. چندی پیش دادستانی استان مازندران با لغو موقت مجوز‌های برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌های این استان تکثیر و پرورش آبزیان را تضمین کرد. بر این اساس هرکسی با مجوز یا بدون مجوز اقدام به برداشت شن و ماسه کند طبق قانون با متخلفان برخورد می‌شود. در این راستا رئیس کل دادگستری مازندران می‌گوید: «به صراحت اعلام می‌کنم برداشت شن و ماسه از اول اسفندماه تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال آینده ممنوع بوده و هرگونه ماشین‌آلات چه دارای مجوز و چه غیرمجوز ضبط شوند و همچنین هرگونه ادوات صیادان برای صید ضبط و بعد از اتمام تکثیر ماهی با تعهد آزاد شود.» حجت‌الاسلام محمدعلی تقوی‌فرد با اشاره به اینکه اگر نخواهیم همراه شیلات باشیم، شیلات به وضعیت نابسامان گذشته خود برمی‌گردد، ادامه می‌دهد: «شیلات تا قبل از سال۹۲ از وضعیت نابسامانی برخوردار بود، اما از سال ۹۲ به خاطر حضور مسئولان با انگیزه از پیشرفت قابل توجهی برخوردار شد. همچنین تا قبل از سال ۹۳ تنها سه شیل در سطح استان داشتیم و اکنون به ۴۰ شیل افزایش یافته است و این نشان از توجه و اهمیت و مدیریت خوب دارد.»

برداشت با مجوز یا بدون مجوز ممنوع

بر این اساس برای حفظ وضعیت کنونی شیلات کشور نیاز است طی یک ماه و نیم آینده هیچ گونه فعالیتی در بستر رودخانه‌ها اعم از صیادی یا برداشت شن و ماسه انجام نشود. حتی گفته می‌شود که طی این دوره تردد ماشین‌های برداشت شن و ماسه هم برای اطمینان از عدم فعالیت آن‌ها به طور کامل ممنوع اعلام شده است. دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مازندران در این باره بیان می‌کند: «به منظور حمایت از ذخایر ماهیان استخوانی و تکثیر و پرورش ماهیان به صورت طبیعی در رودخانه‌های مازندران، دادستان‌های استان با مسئولان شیلات و نیروی انتظامی به صورت ویژه طرح برخورد با متخلفان صید را در دستور کار دارند.» سیدیونس حسینی عالمی با اشاره به اینکه حمایت از پرورش ماهیان استخوانی سیاست دستگاه قضایی در استان است، اضافه می‌کند: «چون با برداشت تخم‌ریزی مختل می‌شود و هر کسی چه با مجوز و چه بدون مجوز اقدام به برداشت کند، با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد و این مسئله به دادستان‌های استان ابلاغ شده است.» به‌رغم اینکه با گرم شدن هوا و فرا رسیدن بهار زمان تولیدمثل آبزیان نیز فرا می‌رسد و حفاظت از رودخانه‌ها در راستای تکثیر آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اما نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که متولیان باید در تمام فصول سال نسبت به فعالیت‌های ماشین‌های برداشت شن و ماسه حساس باشند. چرا که این برداشت‌‎های بی‌رویه شن و ماسه طی سال‌های اخیر نه تنها ذخایر آبزیان را به خطر انداخته است، بلکه با تخریب بستر رودخانه‌ها و به همان مراتب تخریب محیط‌زیست، زمینه جاری شدن سیلاب‌ها و خسارت‌های مضاعف به محیط‌زیست و مناطق مسکونی هم ایجاد شده است. موضوعی که باید در تمام فصول سال مورد توجه متولیان قرار گیرد. چراکه با از بین رفتن رودخانه‌ها نه واحد‌های برداشت شن و ماسه وجود دارند و نه دیگر محیط زیستی که بتوان برای آبزیان آن ابراز نگرانی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار