کد خبر: 946588
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
با توجه به رشد قابل توجه قیمت در بازار خودرو و افزایش تقاضا در خصوص خوردو‌های دست دوم، خریدان برای تهیه خودروی مناسب باید به چند نکته مهم توجه کنند.
جوان آنلاين: اولین نکته در خرید خودروی دست دوم توجه به این نکته است، از سال ساخت خودرو مدت زمان زیادی نگذشته باشد. یکی از دلایل این موضوع به دسترسی اسان‌تر به لوزام یدکی خودرو مورد نظر برمیگردد.

تسنیم نوشت: همانطور که اشاره شد، به دلیل فراوانی لوازم یدکی و فروش بهتر در بازار دست دوم، اگر امسال می‌خواهید خرید کنید مدل‌های ۹۵ و ۹۶ را انتخاب کنید. اگر هم دنبال خودرویی با عمر بالاتر هستید بهتر است موارد زیر را کامل مورد بررسی قرار دهید.

به طور کلی، در بحث خرید خودروی کارکرده نکات اصلی و پایه‌ای مواردی است که در زیر عنوان شده است:

۱-کارکرد واقعی کیلومتری خودرو که باید توسط دیاگ و افراد متخصص مورد بررسی قرار گیرد، حتما مورد توجه قرار گیرد. بهتر است کارکرد واقعی زیر ۱۰۰ هزار کیلومتر باشد و حالت خیلی بهتر آن نیز زیر ۵۰ هزار کیلومتر است (البته با توجه به مدل و سال خودرو و نحوه نگهداری مالک قبلی، این عدد می‌تواند کمی بالاتر هم باشد)

۲- نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، سلامت موتور، دیفرانسیل و گیربوکس خودروست. البته می‌توان از روی کارکرد واقعی خودرو تا حدودی از سلامت خودرو اطمینان پیدا کرد. در این رابطه یک سری موارد مهم که شایدبررسی ان‌ها توسط خود خریدار نیز امکان پذیر است در ادامه مطرح می‌شود.

بررسی کنید آیا خودرو روغن ریزی دارد یا نه، همچنین بررسی صدای غیر عادی موتور بسیار مهم است. خروج دود سیاه یا آبی (به دلیل روغن سوزی) از اگزوز خودرو، جا نرفتن راحت دنده‌ها در هنگاه حرکت و زوزه کشیدن گیربوکس در دنده‌های مختلف از نشانه‌ها بروز خطر است. همچنین حتما عملکرد ترمزها، عملکرد سیستم کمک فنر‌ها (در حال حرکت ضربه نزد) را چک کنید.

از طرفی بررسی کنید صدای غیر استانداردی در عبور از دست انداز‌ها ایجاد نشود، عملکرد جلوبندی و میزان فرمان که در سرعت‌های بالا فرمان به سمتی نکشد یا صدای غیر عالی از جلوبندی یا سیتم فرمان شنیده نشود، عملکرد سیتم‌های برقی خودرو مثل بخاری، کولر، چراغها، شیشیه بالابرهاوبعضی خودر‌ها که آپشن‌های استاندارد بیشتری دارند مثلا کروز کنترل و...

گفتنی است، یکسری نکات و بررسی‌های جدی‌تر موتوری را باید حتما مکانیک خبره انجام دهد، از طرفی برای اطمینان بیشتر میتوانید از دستگا‌های مثل دیاگ استفاده کنید.

۳- مورد بعدی که باید مورد بررسی قرار گیرد وضعیت رنگ و بدنه خودرو است که آیا تصادف سنگینی داشته یا نه، رنگ خودرو کامل یا در برخی جا‌ها دوباره انجام شده یا نه، خودروتصادف سنگینی داشته یا چپی بوده است یا نه، که البته اکثر این موارد باید توسط کارشناس‌های این مقوله انجام گیرد.

۴-در مورد وضعیت سرویس‌های دوره‌ای خودرو که مثلا به موقع و سر کیلومتر مورد نظر آیا روغن خودرو عوض شده توجه لازم را داشته باشید. در اکثر خودرو‌های کم کاکرد، این میزان ۱۰ هزار کیلومتر است، ولی در خودرو‌های با کارکرد بالاتر بهتر است ۵ هزار کیلومتر عوض شده باشد یا تعویض به موقع روغن گیربکس، تعویض به موقع شمع‌های خودرو که در اکثر خودرو‌های امروز و انژکتوری زمان ان هر ۲۰ هزار کیلومتر است. توجه کنید که تعویض به موقع لنت‌های جلوی خودرو که معمولا در اکثر خودرو‌ها البته بسته به رانندگی شخص ۴۰ هزار کیلومتر است. تعویض به موقع آب رادیاتور خودرو، تعویض به موقع صافی بنزین خودرو و فیلتر‌های هوا و روغن که باید همزمان یا یکی در میان با تعویض روغن خودرو باشد، تعویض به موقع لاستیک‌های خودرو که بستگی به نوع رانندگی و میزان حرکت در جاده و شهر و سبکی وسنگینی در حرکت‌های خودرو دارد.

گفتنی است، تعویض یک سری موارد که در کیلومتر‌های بالاتری انجام میشود مثل تعویض تسمه دینام و تسمه تایم خودرو که در اکثر خودر‌های حدود کیلومتر‌های ۶۰ هزار کیلومتر می‌باشد، اهمیت جدی دارد.

۵-وضعیت بیمه شخص ثالث خودرو که باید بررسی شود چند ماه بیمه دارد و معمولا اگر مثلا ۵ ماه بیمه داشته باشد از مجموع ۱۲ ماه یک سال بقیه آن را از مبلغ کم میکنند و میزان تخفیف بیمه خودرو که هر چه بیشتر باشد می‌تواند تخفیف در بیمه کردن‌های بعدی داشته باشد.

میتوان تضمین نسبی بر رانندگی درست شخص با خودرو و تصادف نکردن آن باشد البته نمی‌توان ۱۰۰ درصد این مورد را درست دانست شاید فرد با خودرو تصادفی داشته و از کپن‌های بیمه استفاده نکرده و خودش مبلغ را جدا پرداخت کرده تا تخفیفش حذف نشود. یا مثلا اگر یک سال شخص بیمه تالث خودرویش را قسطی پرداخت کرده باشد تمام تخفیف‌های قبلی وی حذف می‌شود.

۶- به عنوان مورد دیگر می‌توان به دست چندم بودن سند خودرو اشاره کرد که مثلا خودرو چند مالک داشته که هر چه کمتر باشد بهتر است.

البته میزان صداقت شخص هم خیلی مهم است که اگر فرد مالک حقیقی بوده و دلال نباشد و خودرو فقط دست خودش بوده باشد می‌توان به خیلی از مشکلات خودرو پی برد، که در صورت موجود بودن خودرو در فامیل نزدیک یا دور بهتر است از آن‌ها خریداری کنیم تا این مورد بهتر و پرنگ‌تر باشد.

موراد دیگری هم در این خصوص قابل اشاره است. مثل سلامت صندلی‌ها و دیگر ادوات خودرو که البته اهمیت کمتری دارد و می‌توان بدون متخصص هم متوجه آن شد.

اولویت بندی خودرو‌های دست دوم

اگر بخواهیم اولویت بندی در مورد کشور‌ها داشته باشیم بهتر است ابتدا از خودرو‌های پر تیراژ داخلی انتخاب کنیم، به دلیل راحتی در فروش دست دوم و افت قیمت کمتر و سهولت در خرید لوازم یدکی و راحتی پیدا کردن مکانیک در شهر‌های مختلف.

در مرحله بعدی اگر بخواهیم از خودرو‌های خارجی قدیمی خریدی داشته باشیم باید به خودرو‌هایی کشور ژاپن اشاره کنیم. معمولا اکثر آن‌ها مثل خانواده تویوتا‌ها یا هونداها، میتسوبیشی‌ها و مزداها؛ استهلاک کمتر و دوام بالاتری دارند وبعد از سالیان دراز از دوام خیلی خوبی برخوردارهستند.

بعد از آن می‌توان به خودرو‌های قدیمی کره‌ای اشاره کرد مثل هیوندای ورنا، هیوندای آوانته یا کیا سراتو نسل اول که خودرو‌های خوب و با دوامی هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار